• Mariohn

Hur ärlig är du??

Du är ute och promenerar och plötsligt, vipselivips, hittar du pengar! Det kan vara allt från mynt till sedlar men det är kontanter. Hur stor ska summan vara för att du ska ta den till polisen och hur mycket tycker du är ok att behålla?  

• Svar på tråden Hur ärlig är du??
  • puss

jag behåller oavsett hur mycket det är.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • SilverEmma

Ligger pengarna i en plånbok så lämnar jag in den oavsett summa...ligger pengarna lösa så anser jag dom vara mina.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • skorpionen80
    SilverEmma skrev 2010-04-14 14:52:00 följande:
    Ligger pengarna i en plånbok så lämnar jag in den oavsett summa...ligger pengarna lösa så anser jag dom vara mina.
    Samma här. Såvida det inte är någon summa som får mig att tro att det ligger ett brott bakom.
  • Mariohn
    puss skrev 2010-04-14 14:50:08 följande:
    jag behåller oavsett hur mycket det är.
    Fast om det är 100 000 i tusenlappar i nytryckta buntar kan man ju misstänka att de är stulna och efterlysta...
  • Mariohn

Jag känner mig själv osäker men jag tänker nog som Emma. Ligger pengarna i en plånbok så lämnar jag den till polisen. 

• SilverEmma
    Mariohn skrev 2010-04-14 14:53:47 följande:
    Fast om det är 100 000 i tusenlappar i nytryckta buntar kan man ju misstänka att de är stulna och efterlysta...
    Jag hade nog varit rädd för att dom skulle vara falska & inte vågat använda dom ändå...så den summan hade jag nog lämnat in.
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • pluvdo

Hmmm... svårt att säga. Jag säger som ett par andra här: ligger det i en plånbok lämnar jag in den inklusive pengar, oavsett summa. Hittar jag däremot någon 500-sedel eller så som ligger och skräpar så är det nog inte lönt att lämna in den eftersom ägaren förmodligen inte anmäler det till polisen ändå. Så, om jag mot förmodan skulle hitta en större summa pengar utan plånbok eller dylikt så hade jag lämnat in dem om jag trodde att summan var så stor att ägaren skulle anmäla det till polisen. "Mindre" summor så som 500 kronor och så tror jag dock inte skulle anmälas och därför skulle jag inte lämna in. Hade dock haft dåligt samvete eftersom jag själv vet hur hemskt det är att tappa pengar, hur roligt upphittaren än säkert haft med dem...

• Mariohn
    pluvdo skrev 2010-04-14 15:15:10 följande:
    Hmmm... svårt att säga. Jag säger som ett par andra här: ligger det i en plånbok lämnar jag in den inklusive pengar, oavsett summa. Hittar jag däremot någon 500-sedel eller så som ligger och skräpar så är det nog inte lönt att lämna in den eftersom ägaren förmodligen inte anmäler det till polisen ändå. Så, om jag mot förmodan skulle hitta en större summa pengar utan plånbok eller dylikt så hade jag lämnat in dem om jag trodde att summan var så stor att ägaren skulle anmäla det till polisen. "Mindre" summor så som 500 kronor och så tror jag dock inte skulle anmälas och därför skulle jag inte lämna in. Hade dock haft dåligt samvete eftersom jag själv vet hur hemskt det är att tappa pengar, hur roligt upphittaren än säkert haft med dem...
    Om jag hittar en femhundring så tänker jag "äntligen jävlar har jag fått belöning för min fabulösa person"
  • pluvdo
    Mariohn skrev 2010-04-14 15:17:19 följande:
    Jag vet inte vad jag tänker, för jag har aldrig hittat någon...
  • saltabanditen
    Mariohn skrev 2010-04-14 14:48:52 följande:
    Du är ute och promenerar och plötsligt, vipselivips, hittar du pengar! Det kan vara allt från mynt till sedlar men det är kontanter. Hur stor ska summan vara för att du ska ta den till polisen och hur mycket tycker du är ok att behålla?  
    Det beror väl helt på.
    En resväska eller plastkasse med pengar skulle jag definitivt lämna in, jag vill inte ha något Maffiosobesök.
    En plånbok oavsett pengainnehåll men mynt vore absurt, tror inte det skulle vara uppskattat av samhället att det skulle slösas resurser på mynt.

Sen tycker jag att ärlighet handlar om så mycket mer än och djupare saker än upphittade pengar. {#lang_emotions_wink}
  • LunaLunatic

Måste nog säga att upp till en tusenlapp lös åker ner i min ficka. I plånka lämnas in (om jag ser typ leg i med grannens namn plingar jag dock på)

• Geiisha

Håller nog med SilverEmma! Dock skulle jag nog knappast tagit pengarna om det låg 500.000 :-  i en ihopknuten gympapåse. Men rimligt höga summor skulle jag nog kunnat plocka med mig om de låg lösa, typ någon/några tusenlappar!

• enny signatur
    Mariohn skrev 2010-04-14 14:48:52 följande:
    Jag vet inte riktigt...lösa pengar? Tja det hade jag nog faktiskt aldrig gjort eftersom jag inte hade trott att ägaren skulle fått tillbaka den... 500-1000 kr isåfall, men jag är tveksam. Hittar jag en plånbok däremot lämnar jag in den
Svar på tråden Hur ärlig är du??