• Skehamn2010

En bil brinner, du inser att den kommer explodera när som helst, i bilen sitter 4 individer. Du hinner bara rädda en, vem?

Du kan bara rädda EN. Sen exploderar bilen och dom andra tre omkommer oavsett vad du än skulle göra.

Du känner till dom här personerna. Det är inga du känner (förutom hunden) men dom bor i samma stad som du.

Det är en 28-åring som precis blivit mamma till en liten kille på 6 veckor
    En 10-årig pojke
    En 23-åring som studerar till cancerläkare
    Din hund som du haft i tre år och som du tycker mycket om

Hur dessa personer har hamnat i samma bil har ingen betydelse. Du ska bara svara på vem du räddar och varför.

Vem räddar du? Motivera ditt svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-14 15:42
    Ja just det. Du kan ju avstå från att rädda någon men då dör alla.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En bil brinner, du inser att den kommer explodera när som helst, i bilen sitter 4 individer. Du hinner bara rädda en, vem?
  • Anton Chigurh

Förresten räddar jag jycken, har alltid varit en stor djurvän.

Det är bättre att bli rannsakad av 12......än buren av 6
  • saxon

10 åriga pojken. Det känns viktigare att rädda barn än vuxna. Den nyfödda bebisen kommer att klara sig utan sin mamma.

• Puss och Kram

Jag är inte så säker på att jag skulle utsätta mig för risken att rädda nån, vill inte riskera att mina barn blir moderlös, tyvärr! Men om jag trots allt skulle få för mig att rädda någon så tog jag nog den som var närmast... vet inte om jag skulle kalkylera på detta sätt i en situation.

• banansmoothie

Alltså jag svarade ingen. Faktum är att jag inte vet, men jag vette fan om jag skulle försöka rädda någon om jag vet att bilen kommer explodera när som hellst. Om jag VET att jag hinner rädda en skulle jag helt enkelt ta den som var närmast, ingen av de tre har mer värde än de andra (fast helt ärligt skulle jag ge fan i hunden).

• Bling1975

Rent hypotetiskt blir det barnet. Men på riktigt hade man ju inte gjort ett val utan bara dragit ut den som var närmast om man skulle våga göra något alls.

Stitch längtar efter Lilo
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    TyskMamma skrev 2010-04-15 18:40:51 följande:
    bilar exploderar inte ens
    Det beror på vad som finns i bakluckan. {#lang_emotions_death}
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Cloud Berry

Jag förstår inte varför flera skriver att de ska rädda bebisen..

Vilken bebis pratar ni om egentligen?

• Mynta
    Pemmel skrev 2010-04-15 11:22:35 följande:
    Det troliga om detta faktiskt hände är att jag inte alls tittar efter vilka som sitter där utan bara öppnar den dörr jag är närmast och hjälper ut den som råkar sitta där. Står man och velar och väljer vem man vill rädda är det väl kanske för sent för alla. Och så ger det säkert en värre känsla efteråt för mig också.
    Precis.
  • Isanje

Fan va svårt....Velar mellan den nyblivna mamman och barnet...

• Mynta
    Cloud Berry skrev 2010-04-16 09:45:19 följande:
    Jag förstår inte varför flera skriver att de ska rädda bebisen.. Vilken bebis pratar ni om egentligen?
    Höhö.
  • Förälskad

Jag räddar ingen så länge jag utsätter mig själv i fara. Risken blir då istället att ännu en dör.

• enny signatur
    Arnold Braunsweiger skrev 2010-04-15 16:23:36 följande:
    Tror du massuppfittar lite här. Jag svarade som jag gjode därför att (just nu) har 2 (två) av 140 valt att rädda cancerläkaren. Således väljer jag numera bort det alternativet ( att studera till cancerläkare alltså ) i min fortsatta resa i livet eftersom jag vill överleva ifall jag hamnar i ett dylikt scenario. Är du med ?????
    bättre då att bli förälder. Problemet var knappast vad den studerade till eller ens jobbade med :P
  • enny signatur
    Cloud Berry skrev 2010-04-16 09:45:19 följande:
    Jag förstår inte varför flera skriver att de ska rädda bebisen.. Vilken bebis pratar ni om egentligen?
    nog den inneboende inom den själva ;)
  • norgesessan

I verkligheten hade man kunnat rädda fler än en...Hunden hade ju räddat sig själv bara man hade öppnat för den..

Meningen med frågeställningar som denna är ju att man SKA välja. Man dör inte själv, för det står att man bara hinner rädda en. DVS. man dör inte själv..

Så det man väljer här speglar inte hur man hade gjort i verkligheten, utan krav på spelregler..

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • enlitenbitkaka
    norgesessan skrev 2010-04-16 13:34:27 följande:
    I verkligheten hade man kunnat rädda fler än en...Hunden hade ju räddat sig själv bara man hade öppnat för den.. Meningen med frågeställningar som denna är ju att man SKA välja. Man dör inte själv, för det står att man bara hinner rädda en. DVS. man dör inte själv.. Så det man väljer här speglar inte hur man hade gjort i verkligheten, utan krav på spelregler..
    Vad är det som säger att hunden är den enda som kan rädda sig själv? :) Om inte de andra tar sig ut själva så kan ju även hunden vara skadad
  • norgesessan

Jag tror det bara...Större chans att det är så..Dom klarar av mer.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
Svar på tråden En bil brinner, du inser att den kommer explodera när som helst, i bilen sitter 4 individer. Du hinner bara rädda en, vem?