Clobberella skrev 2010-04-14 17:36:04 följande:
Nu är det väl i första hand inte de dödsjuka patienterna man sparar in på i och för sig... och genom att ha färre sjukhus kanske man kan göra dem bättre och därigenom faktiskt rädda några liv.Jag förstår att du vill vara skeptisk, men allt är inte svart eller vitt här i världen.
När någon blir akut sjuk/skadas svårt vid trauma handlar det ofta om ett mkt snabbt omhändertagande för att de ska överleva och då helst till ett värdigt liv. När man centraliserar sjukvården till stora enheter så visst förbättrara man vården för svårt sjuka (men då icke akut) och en stor del av Sveriges befolkning ställs då utanför det här snabba omhändertagandet.
Jag är inte skeptisk, jag är väl förankrad i verkligheten och har själv tagit hand om människor som dött innan de fått chansen att komma till ett operationsbord...och man har på vägen åkt förbi ett nedlaggt sjukhus som några år tidigare var i fullgång och hade kapacitet att göra en fullvärdig första insats för att stabiliera patienten.
Det händer inte dagligen, självklart inte, men det har blivit ett större lidande för många fler patienter som dock överlever...