• Eleni

Varför tror folk att barn är en postorderbeställning?!

Varför ska alla planera så förbannat!? Och blir knäckta när dom inte får som dom vill?!
    I en tråd läser jag att man ska ha barn en viss månad, annars gör man abort.
    I nästa tråd är det nån som tror att man blir gravid så fort man har sex utan skydd osv. Vissa saker kan man inte styra över, hur mycket ni än vill! Livet och döden är två sådana saker. I det här samhället tro man att man kan det, man kan inte bli sjuk och dö för det finns alltid medicin. Man kan inte bli gravid om man använder skydd och man blir gravid med en smäll så fort man slutar med skydd.
    Vill man inte ha barnet av en eller annan anledning gör man abort, man kanske hellre ville ha en pjoke och det visar sig vara en flicka, inga problem, man kan ju göra abort. Jag har lärt mig tidigt i livet att tex p-piller INTE är ett garanterat skydd mot graviditet. Har också lärt mig att om man inte skyddar sig så KAN man bli gravid, ingen som sagt att det måste hända. men ändå hör man folk gnälla högljutt så fort det visar sig att det kan gå åt ett annat håll än man tänkt sig. Fast ingen har gett er nån anledning att ha de förväntningarna! När vi skaffade vårt första barn så slutade jag med piller och tänkte att nu får vi se vad som händer, vad kul om jag blir gravid inom nåt år! Inget sex på bestämda tider eller annat pussel. jag hade tur, det gick fort ändå för oss (eller var det för att vi tog det så piano?), men om det inte hade gjort det så hade jag väl fått vänta då. Vill man ha barn när man är 30 år så börjar man väl inte med det när man är 29 år och 11 månader, man kanske börjar när man är 28. Eller om man inte hittat rätt man kanske man får se sig själv som mamma vid 32 i stället!
    Ibland får vi anpassa oss efter livet också, inte bara försöka tvinga livet att anpassa sig efter oss. Sorry folks, jag har en breaking skakande nyhet som tydligen få verkar veta om, livet anpassar sig inte efter oss, det gör som det själv vill! Man föds och man dör, och det går inte att styra!

• Svar på tråden Varför tror folk att barn är en postorderbeställning?!
  • Gräddis

Tack och lov att det finns fler som tanker som jag! Blir sa fruktansvart provocerad nar jag laser om folk som blir "besvikna" for att deras barn ar beraknat i december, eller som ar 30 ar och sager "ja, om ett par år, da ska vi skaffa barn, nar vi gjort si och sa". Hur kan man ens tanka sa?!

Sjalva gick det 6 manader tills vi blev gravida, vilket i efterhand later valdigt kort, men under tiden vi forsokte stressade jag upp mig ENORMT, speciellt genom att vara har pa Familjeliv. Det visade sig sedan att jag inte agglossade, och hade pco, vilket jag aldrig nagonsin forut haft nagra som helst symptom pa, men nar vi borjade forsoka fick jag plotsligt och for forsta gangen i mitt liv spottings fore mens, akne pa ryggen och alltsa utesluten agglossning.

Sa visst kan stress paverka JATTEMYCKET.

Fick sedan pergo for att framkalla agglossningen, och vips blev jag gravid. TOTAL lycka. Kan fortfarande inte fatta att det ar sant (ar i vecka 24+5). Jag har alltid haft en enorm vordnad infor detta att bli foralder, och kollade till o med upp adoption innan vi ens borjade forsoka, utifall vi inte skulle kunna fa barn. Jag ser det verkligen inte som nagon sjalvklarhet, utan ett av livets stora gavor, som man ska vara saaaa otroligt tacksam for och ha respekt for.

• t0va

Grattis Gräddeline.

Jag tror att det är vanligare med andra orsaker till barnlöshet än extrem stress, är nog få idag som försöker skaffa barn och lever under en sådan extrem stress att det kan påverka. Då menar jag inte bara "du tänker förmycket" utan att man ägnar större delen av sitt liv till att tänka på barn och sin situation, dvs. så det blir ett sjukligt beteende.

Jag har också fått höra att jag längtade förmycket för man fick inte titta på bebissaker i affären ens. Det tror jag inte påverkar så man har en långvarig infertilitet, i mitt fall tror jag mer på först stor extrem stress inte pga. barnlöshet utan annat, men då ville vi inte ha barn heller. Och senare pga. min sjukdom.

Många kan ha diverse sjukdomar som påverkar utan att man vet om det, med tanke på så vården är idag så är det nog många som straffar sig själva när de egentligen har en fysisk sjukdom som påverkar fertiliteten.

Att då ha denna skrämselpropaganda om att ifall man inte skyddar sig med 3 lager kondom äter 4 olika p-piller osv så kommer man bli med barn är så elak, det bidrar nog till den hets som jag har upplevt på flera olika forum. Att man blir förkrossad för att det inte blir barn direkt.

Jag har levt i en skyddad värld när det gäller sånt och trodde nästan att det var så, åt inte p-piller eftersom jag itne var sexuellt aktiv när jag träffade min nuvarande kille och vi hade inte skydd dumt nog. Jag var livrädd över att det skulle bli bebis då. Men när inget hände så fattade jag att det som man bankat in i skallen på mig inte var sanningen. Men vem ska man tro på, nätet eller det skola och anhöriga tjatat om och om igen? Jag trodde dumt nog på skolan och anhöriga.

För det man sa var att man ska vänta tills Mr right kommer och då blir det barn på första försöket. Inte för oss i alla fall... villket var tur.

Men få pratar ju om detta öppet, när vi berättade att vi skulle ha barn så reagerade alla med "men det trodde vi inte, ska ni ha nu, ni som har så mycket runt er nu" osv. Vad ska man säga då? "Jo vi har försökt i 4.5år men inte lyckats förrens nu så ja vi är så nöjda och glada att det gick", inte f-n tänker vi abortera bort det och hoppas att det går igen om ett år när vi planerat in jobb och studier så det passar bättre.

Ja hade vi fått välja så skulle vi vilja väntat lite till, så vi kunde kommit längre med allt som måste fixas i vår vardag men bara att vi fick ett plus var så underbart. Att det nu gått halva tiden är ännu mer underbart.

Så visst man kan planera och försöka men då får man vara medveten om att det lika gärna kan gå åt skogen, om man ska vänta tills man fyllt 35 och jobbat upp sig, skaffat villa, vovve osv. Då kan det vara försent eller ta lång tid.

• Gräddis

t0va - TACK och detsamma! {#lang_emotions_sunny}

Ja det ar knepigt det det med hur manga som verkar ta det har med att "skaffa barn" for givet. Jag far till exempel fragan redan nu om vi ska "skaffa flera sen". Hur ska jag kunna veta det? Och hur ska jag ens kunna tanka pa det nu, nar jag har ett sadant litet underbart mirakel i magen? Ingenting annat spelar nagon roll just nu. Jag tar fortfarande inte den har graviditeten for given - jag ar overlycklig for varje liten spark jag kanner och kanner en rusning av lycka genom hela kroppen For det ar ett litet mirakel och jag kanner mig sa otroligt tacksam att jag far uppleva detta. Hur ska jag da kunna borja planera for framtiden, som inte spelar nagon som helst roll sa lange jag kanner min underbara lilla bebis sla volter dar inne?

Jag antar att det faktiskt gar fort for manga att bli med barn, och det ar dessa manniskor som inte fattar att de faktiskt haft oerhord tur. Fast jag har anda svart att forsta deras attityd eftersom det anda "bara" tog 6 manader for oss, och aven om det skett forsta manaden hade jag sett det for det mirakel det ar.

• Gräddis

Just det, och det har med stress igen. Nej, jag tror inte att stress DIREKT kan paverka fertiliteten. Men stress gor, som min doktor sager, allting hundra ganger varre. Det som kanske var en dormant, svag pco hos mig blommade ut som aldrig forr nar jag borjade stressa om att bli med barn. Dock kan det som stress "forstor" ofta fixas med mediciner osv, och jag tror inte att tre ars barnloshet beror pa stress. Inte heller kan man sjalv paverka sin fertilitet genom att sluta tanka pa bebisar.

• LyckligtSlut
    Eleni skrev 2010-04-15 16:09:01 följande:
    Att det är väldigt tråkigt och jag önskar dem all lycka till! Det var inte dem dock som tråden handlar om, så det är lite utanför ämnet. Jag tycker att människor har tappat lite vördnad inför livet. Vi är inte religiösa(de flesta) och tror inte på gud, men man måste ändå ha någon slags tro. När man lättvindigt gör abort för att man inte får in det nya livet i schemat, och sedan när det plötsligt passari schemat så blir man förvånad att det inte går direkt, då visar man inte så mycket ödmjukhet inför livet anser jag. Ofrivilligt barnlösa har jag all sympati och förståelse för, men om du läser så inser du att mitt inlägg inte handlar om det.
    Håller med. Jag kan inte förstå hur det blev ett sådant ha-ha-ha-samhälle. Man ska få allt serverat och blir något fel en enda gång så ska helst någon annan betala. Handling och konsekvens verkar inte existera längre för en del. Det bekymrar mig väldigt.

Lite det som försvunnit iom att folk är mindre religiösa. Himmel och helvete, gör fel och ta konsekvenserna, är en ganska bra sak att lära sig ÄVEN OM man inte tror på Gud. Alltså själva tanken att handling ger konsekvens. Gudstron i sig har inget med den moralen att göra.
  • LyckligtSlut

Däremot så tycker jag inte att det är fel att vara orolig för att det inte tar sig efter 6-12 månader. Det gör det nämligen för de flesta och man kan kolla upp det. Man har t o m rätt till behandling efter ett år så det måste vara en ganska lång tid för att de ska lägga tid på det.

Problemet tror jag att är att man blir inpräntad i hela livet att om man bara tittar på en kuk så blir man på smällen. I verkliga livet är det bara skrämselpropaganda för att ungdomar ska använda skydd.

• LyckligtSlut
    BlommyNess12 skrev 2010-04-15 12:16:21 följande:
    Fast just detta med skydd, jag har faktiskt under hela min uppväxt, under varje sexualundervisning blivit otroligt uppskrämd, deras motto är "använd kondom du kan bli gravid även om du bara slarvar en enda gång!" också får man läsa massor och åter massor av "vittnesmål" från dem som blivit gravida av att strunta i kondom en enda gång. De framställer det verkligen som att du kommer bli gravid så fort du inte använder kondom.
    Ja, precis vad jag menade! Till och med MED kondom under mens så händer det hela tiden, typ. Tog faktiskt ganska länge innan jag fattade att det var rent påhitt för att skrämma folk.
  • Eleni
    LyckligtSlut skrev 2010-04-15 18:13:55 följande:
    Ja, precis vad jag menade! Till och med MED kondom under mens så händer det hela tiden, typ. Tog faktiskt ganska länge innan jag fattade att det var rent påhitt för att skrämma folk.
    Ha ha!
  • My Girls
    t0va skrev 2010-04-15 13:18:56 följande:
    nej det går verkligen inte att planera, endel lyckas men jag tror ännu fler inte lyckas med vad de tänkt sig. Vi har haft både tur och otur, tog. 4.5år innan det blev ett plus, inte så att vi ansträngt oss men visst jag har längtat efter barn men en svår sjukdom ändrade vårat liv ganska ordentligt och det är inte förrens nu som vi börjar få ordning på vår tillvaro. Då kom plusset, och jag var så övertygad om att vi var försent ute denna gång. Efteråt visade det sig att även min sambo hade börjat fundera på om vi inte skulle se till att utredas. Det som är tragiskt är att det finns folk som verkligen blir knäckta av att de inte blir gravida på 2 månader, som räknar dagar och tar test och blir helt besatta och sen mår ännu sämre när inget händer. Det måste vara väldigt jobbigt och säkert vara en orsak till att det kan ta lång tid. Men i vårat samhälle så känns det som om man går mer och mer mot att allt ska planeras. Barnets födelse ska bokas in och ordnas på några timmar, den måste födas på rätt dag osv. Spontaniteten försvinner. Man har inte tid att vara sjuk för då springer någon annan om en på jobbet.
    Jag håller så med dig och vi själva fick vänta ungefär fem år på vår tös.
    Jag har svårt att tro att de som skriker och gråter efter ett par månaders försök, verkligen vart med om någon motgång i hela deras liv. De är vana att få det mesta precis när de vill och livet har bara flytit på.
    Kanske därför vi också lyckades behålla så pass distans till det hela innan vi sökte hjälp efter tre år?

Jag förstår principen kring att en del faktiskt kan planera månad osv och blir gravida på sig första försöket, men att förvänta sig att det man vill ha...det ska ske NU. Nä, det går bort för mig. Även de som inte haft någon motgång vad gäller barnalstrandet eller i övrigt, som har så fruktansvärt svårt för att visa empati gentemot de som faktiskt inte ser barn som, ja precis som ts skriver; en postorderbeställning.
    If you want things to be different, perhaps the answer is to become different yourself.
  • Eleni
    My Girls skrev 2010-04-16 21:54:28 följande:
    Jag håller så med dig och vi själva fick vänta ungefär fem år på vår tös. Jag har svårt att tro att de som skriker och gråter efter ett par månaders försök, verkligen vart med om någon motgång i hela deras liv. De är vana att få det mesta precis när de vill och livet har bara flytit på. Kanske därför vi också lyckades behålla så pass distans till det hela innan vi sökte hjälp efter tre år?Jag förstår principen kring att en del faktiskt kan planera månad osv och blir gravida på sig första försöket, men att förvänta sig att det man vill ha...det ska ske NU. Nä, det går bort för mig. Även de som inte haft någon motgång vad gäller barnalstrandet eller i övrigt, som har så fruktansvärt svårt för att visa empati gentemot de som faktiskt inte ser barn som, ja precis som ts skriver; en postorderbeställning.
    Vad starka ni varit!! Grattis till barnet!
Svar på tråden Varför tror folk att barn är en postorderbeställning?!