• Cloud Berry

Är homosexualitet och heterosexualitet lika naturligt?

Det finns tydligen de som anser att homosexualitet är det mest onaturliga som finns, ett fel i dna:t och och det finns de som anser att det inte är någon skillnad alls av dessa två, kärlek som kärlek alltså.

Vad anser du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är homosexualitet och heterosexualitet lika naturligt?
  • Toboas
    Maxipaxi skrev 2010-08-22 22:50:38 följande:
    Fast å andra sidan, om man kollar på TV en kväll så är ju de homosexuella ordentligt överrepresenterade. Går man efter schlager-TV od så får man intrycket att majoriteten av befolkningen består av bögar/flator
    Ja, men är de "normala"? Hur ofta ser homosexuella personer ut som schlager-varianten eller för den delen de homosexuella som brukar pryda tidningarna i samband med pride-paraden. Till vardags väldigt få skulle jag säga vilket faktiskt bara hjälper till att skapa en bild av de "avvikande homosexuella" snarare än att normalisera det.
  • Shadilly
    Toboas skrev 2010-08-23 07:04:47 följande:
    Ja, men är de "normala"? Hur ofta ser homosexuella personer ut som schlager-varianten eller för den delen de homosexuella som brukar pryda tidningarna i samband med pride-paraden. Till vardags väldigt få skulle jag säga vilket faktiskt bara hjälper till att skapa en bild av de "avvikande homosexuella" snarare än att normalisera det.
    Ssssch, nu kan de homosexuella tro att de är som folk är mest, eller än värre - barnen tycker att de verkar vara som folk är mest
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • Toboas
    Tygtiiger skrev 2010-08-22 22:03:47 följande:
    "Massa bra exempel"

Är det att något är vanligt, i betydelsen genomsnittligt? Datorer är jävligt vanligt men också synnerligen onaturligt.

Är det att något är önskvärt? Är de inte trevligare att bara säga önskvärt, då, med tanke på allt skit som förekommer i naturen?
    Jättebra skrivet!

Tycker faktiskt det där om datorer skulle kunna användas som mall för naturligt - alltså känslan av det snarare än en global mall. För en familj i Sverige är det naturligt att ha en dator hemma, för indian som lever i Amazonas är det onaturligt.

Om något är naturligt så behöver det ju inte nödvändigtvis vara önskvärt och vise versa. Antibiotika är onaturligt men önskvärt, cancer är naturligt men något vi försöker undvika.

Homosexualitet är ju både naturligt förekommande och för det gemensammas överlevnad också önskvärt.

En fundering: Homosexualitet tros ju till viss del ha fungerat som en förstärkare av gruppen genom att skapa en del individer som inte konkurrerar på samma sätt som övriga. Studier har också visat att kvinnor föder fler pojkar om det finns ett pojkunderskott och fler flickor om det finns ett flickunderskott. Skulle det kunna vara så att den mänskliga biologin programerar för fler homosexuella när man lever i ett modernt samhälle där man möter många människor och i lägre grad gör det i en traditionell stam där levnadsutrymmet inte är lika begränsat. Som sagt - bara en fundering.
  • puss

lika naturligt, ja.
    lika vanligt, nej.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • M C

Jag är fullständigt övertygad om att allt sån här homofobi har sitt ursprung i att nån byfåne sa "gå ut och föröken eder" som om det är det enda som är viktigt.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Selfish Geene
    M C skrev 2010-08-23 10:23:39 följande:
    Jag är fullständigt övertygad om att allt sån här homofobi har sitt ursprung i att nån byfåne sa "gå ut och föröken eder" som om det är det enda som är viktigt.
    förmodligen.
    Jag fattar inte detta fanatiska hyllandet av att föröka sig i så stor omfattning som möjligt, vi lider inte direkt brist på barn som behöver tas omhand, ändå hyllas mammor som om de vore universums hjältar när de avlat unge nr 14..
  • M C
    Selfish Geene skrev 2010-08-23 10:39:36 följande:
    förmodligen.
    Jag fattar inte detta fanatiska hyllandet av att föröka sig i så stor omfattning som möjligt, vi lider inte direkt brist på barn som behöver tas omhand, ändå hyllas mammor som om de vore universums hjältar när de avlat unge nr 14..
    Jepp.
    Tänker inte lägga mig i hur många barn man skaffar när man kan ta hand om alla själv, men jag reserverar mig rätten att blir lite småarg när staten förväntas uppfostra dem.
    Barn är ingen rättighet, de är bara skyldigheter.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Toboas
    Selfish Geene skrev 2010-08-23 10:39:36 följande:
    förmodligen.
    Tja, är man ett litet ökenfolk som har ilskna grannar och en elak centralmakt så skulle nog förökning och berättandet om hur man tidigare minsan kunde utplåna sina grannar ligga högt i kurs hos de lokala makthavarna.

Men varför någon håller fast vid det idag, ja det undrar jag med.
  • daddybear
    Maxipaxi skrev 2010-08-22 23:18:45 följande:
    Man behöver ju inte vara flitig gejklubbsbesökare för att haja att schlagerfjollorna är, ja...
    eller så kanske du sitter med lite fördomar som du behöver komma över? om du tror att bara för att man är "schlagerfjolla" som du kallar det så är man automatiskt bög så har du issues. har varit på min beskärda del av HBT klubbar och de är som de flesta andra,ja det finns nog lite fler bögar som lyssnar på schlager än straighta  men att påstå att alla är det att ta i lite väl. jag lyssnar på schlager ibland(inte ofta men det händer) faller jag in i din definition av schlagerfjolla? vad är för dig en schlagerfjolla? känns sådär lagom löst begrepp bara för att kunna mota ihop alla i en klump
  • qzectb
    M C skrev 2010-08-23 10:23:39 följande:
    Rör inte ihop "viktigt" och "naturligt". Att föröka sig är synnerligen naturligt. Många djur gör inget annat, det är naturens grundlag att man måste se till att fortplanta sig. Men det betyder inte att vi måste leva slaviskt efter det.
  • M C
    qzectb skrev 2010-08-23 23:44:25 följande:
    Rör inte ihop "viktigt" och "naturligt". Att föröka sig är synnerligen naturligt. Många djur gör inget annat, det är naturens grundlag att man måste se till att fortplanta sig. Men det betyder inte att vi måste leva slaviskt efter det.
    Det gjorde jag inte heller.
Svar på tråden Är homosexualitet och heterosexualitet lika naturligt?