• Fidelli

Egen donator. Äggdonation.

När jag läser på vårdguiden så står det följande:

"Om paret rekryterar en egen donator kan de få förtur, och dessutom möjlighet till flera behandlingar"

Så om jag och ett par kommer överrens om att jag ska donera mina ägg till dom, så går det fortare?

Någon som har erfarenhet av det här?

Jag kan tänka mig att donera mina ägg, men vill ju göra det innan jag själv planerar att bli gravid.

• Svar på tråden Egen donator. Äggdonation.
  • snötnos

Hej, ja det stämmer. Det är stor brist på äggdonatorer, därför frågar vården par som är aktuella för äggdonation om de känner någon som kan tänka sig att donera ägg. Då undersöks donatorn för lämplighet. Om ni väljer att gå vidare, så kommer paret längst fram i kön och kan starta i princip omgående, jämfört med att annars stå i kö upp till 1,5 år.

Vanligast är korsdonation där dina ägg går till ett för dig okänt par och paret du känner får ägg från en annan okänd donator. Kliniken försöker att matcha ihop kvinnans utseende (hårfärg, ögonfärg, längd) så gott det går. Vid korsdonation får ni inte veta vems ägg det är, men barnet har rätt när det fyller 18 år att få veta vem som donerade ägget. Omöjligt att veta om barnet vill veta, men bra att veta om att det KAN vara så att det står en 18-åring vid dörren och undrar vem du är...

Du är fantastisk att du överhuvudtaget funderar på att hjälpa till!!! Underbart med medmänniskor som dig! Dina vänner måste vara stolta över att ha en så fin vän som dig! {#lang_emotions_flower}

• miss Majs

Ja det kommer bli förtur i kön, Dock så måste du göra infektionsproverna först, har du inte tidigare testat HIV,TBC och massor med andra infektionsprover som är godkända i tid kommer det ta ett halvår innan du får sätta igång med behandlingen. Men det är en säkerhetsåtgärd mot den mottagnde kvinnan :) Jag donerar själv ägg så är det något du undrar över så fråga på så ska vi se om jag kan svara :)

• Fidelli

Tack så jättemycket för svaren!

Det känns som att det är de minsta jag kan göra.

Ska kolla upp det hela med karolinska.
    Men det skulle kännas bättre för mig om jag fick personlig kontakt med ett par som söker donator.

Just för att dom själva inte behöver vänta i en evighet och för att jag vill få ett bra intryck.

• anastacia 77

hej hej.....

Par som har egen äggdonator startar omgående. Om äggdonatorn har många ägg av bra kvalite kan denne bli tillfrågad att donera till ett par till än bara det paret man känner.....
    så blir det i mitt fall
  • Vilmas

Hur gammal/ung måste man vara för att donera?

• AAEV

Passar på att flika in en fråga. Har länge funderat på att donera ägg, men jag vet inte riktigt hur man går vidare? Vem pratar man med osv?

• anastacia 77

googla på äggdonator i göteborg.

• Miramis

Alla ni som donerar ägg är fantastiska. Jag och min sambo står i kö för att ta emot ägg. Det är enda chansen för oss verkar det som efter ett antal turer med utredningar och misslyckade IVF:er.

Det finns en hel del information på ex: 
    www.uas.se/templates/page____43805.aspx

Sedan finns det en tråd under meddelmsgrupper för de som är äggdonatorer. De kan säkert svara på det mesta ;)

Vår historia i kortformat finns här om någon undrar vem jag är.

http://www.familjeliv.se/hem/miramis/presentation.php

Tack för att ni finns!

Svar på tråden Egen donator. Äggdonation.