• Anonym

Magkatarr innan mens?

Jag får magkatarrsliknande symptom ca en vecka innan mens, vilket är fruktansvärt jobbigt!

Jag har redan problem med magen sedan innan. Efter utredningar hos läkare är det fastställt att det beror på min depression och ångest. Illamående vid nervositet osv. Magen och själen sitter ju ihop.

Fast just detta problem känns inte särskilt psykiskt. Det började för något halvår sedan, eller mer. Varje gång innan mens får jag som ett tryck i magen. Det känns som innan den ska börja kurra, fast kurret kommer inte. Det bara ligger där och trycker. Förstår ni vad jag menar? Detta är fruktansvärt obehagligt och det förstör oftast nätterna. Somnade vid fem i morse.
    Gick upp och tuggade i mig två Gaviscon vilket hjälpte en aning, men inte helt. Ibland går jag upp och hämtar naturell yoghurt eller Proviva vilket även det kan lindra lite, men det känns inte så kul att gå upp och äta mitt i natten.

Trycket ligger fortfarande kvar nu så jag sitter och dricker Proviva. Brukar bli lite bättre om jag äter också, men har inte tagit mig för det än.

Jag fick det här trycket efter att jag provade på SSRI för två år sedan, verkade vara någon konstig bieffekt. Det minskade lite med tiden, men har nu alltså kommit tillbaka helt innan mens. Får det faktiskt ibland om jag inte ska ha mens också.

Finns det något man kan göra åt detta? Det kanske inte låter så jobbigt med ett tryck över magen, men det är det!
    Ska man kontaka läkare? Gynekolog? Försöka göra någonting åt det själv? Orkar verkligen inte med det här. Kan ju meddela att läkarna inte kunde göra något åt trycket sist, men det kanske är annorlunda om det är innan mens. kanske finns en förklaring då, jag vet inte.

• Svar på tråden Magkatarr innan mens?
  • Anonym (SameProblem)

Har flera års erfarenhet av magkatarr.. Och det har ingenting med mensen att
    göra. Det handlar om känslig mage & är det riktigt illa behövs medicinering.
    Man ska undvika kolsyrad dricka , citrusfrukter , kaffe , cigaretter & stark mat.
    Det går även att lindra med receptfria tabletter om det är lite.
    Om du har långvariga besvär eller får riktigt ont bör du kontakta
    läkare. Tro mig , jag vet! Lycka till!

• Anonym

Jo, jag har tyvärr också haft magkatarr förut, vet hur hemskt det är, blä!

Bara det att den här "magkatarrskänslan" återkommer varje gång innan mens, sedan blir det bättre när väl mensen kommer. Vet att det låter lustigt att jag skulle få magkatarr varje gång innan mens, antagligen är det något annat. Känslig mage har jag i alla fall som du säger. 

Önskar bara att det fanns något sätt att bli av med detta återkommande problem varje månad.

Tack för ditt svar och dina tips i alla fall, det uppskattas!

• Mln01

Ville bara säga att jag har samma men ingen läkare verkar bry sig. De skriver ut omeprazol (som inte hjälper) och sen är det bra med det. Hittar du en lösning eller ens orsak (vore liksom intressant att förstå hur det hänger ihop) så vill jag gärna veta!

Svar på tråden Magkatarr innan mens?