• Snart vår tur

Medicin vid ångestattack

Min kille har ångestattacker lite då å då men vill inte medicinera sig dagligen. Däremot vill han ha någon snabbverkande medicin typ betablockerare som han kan ha i fickan o ta om han känner att en attack är på g. Hans läkare vill att han tar seretonihöjare(?) varje dag..men han vill bara ha vid behov.

Är den nån som medicinerar sig på så vis?
    Vad är det för medicin då?
    Nån som äter Metoprolol SANDOZ?

• Svar på tråden Medicin vid ångestattack
  • josephine e

Oxascand har funkar bra för mej.

• Snart vår tur

Nån mer som vill berätta?

• josephine e

OxASCAND har funkat bra för mej. Säg bara åt honom att ta den direkt när han känner att det är på gång. Det tar ca 1/2 timme tills den verkar.
    Sen tror jag att om han söker läkare o får daglig dos med ångest-dämpande så är det inte säkert att han kommer få några akuta attacker alls.
    Han får helt enkelt pröva sej fram.
    Lycka till!

• loukan78

Hej! Här kommer råd från en sjuksköterska som själv mått så som din kille,

Det finns lite olika alternativ:
    1) depå-ångestdämpande medicin (dock benso = risk för beroende) är Xanor Depot och i tillägg kan man ta en "vanlig" Xanor vid en ångestattack men som sagt tillvänjningsrisk finns. Fast med Xanor Depot i botten kan man bli så gott som fri från attackerna. MEN: Det är ju kruxet med all benso, även Oxascand (och Sobril, Stesolid)  som nämnts här. Tyvärr kan man väl säga att de hjälper bäst men i en kort period är det ju helt ok, bäst resultat får man oftast om man kombinerar med samtalsterapi. Enbart medicin löser sällan roten till problematiken.

2) Antidepressiv medicin kan ha god effekt på ångest - gäller absolut inte bara depressioner. SSRI-preparat som Citalopram kan vara jobbiga att börja med eftersom det är normalt att må sämre de första veckorna medan man sätter in och ev. höjer dosen men härdar man ut det får de flesta god effekt mot både depression och ångest.

3) Antidepressiva utan nästan insättningsbiverkningar alls är en som heter Tryptizol. Andra val där är Remeron och Mianserin.

4) Sen finns ju ångestdämpande som INTE är beroendeframkallande. Då kan man testa Atarax, Theralen-droppar eller Lergigan. Man kan bli lite småslö och trött men det beror på dosen såklart.

5) Light-alternativet är väl Apotekets receptfria Neurol men jag har sällan hört nån som verkligen hjälpts av det men alla är unika så varför inte prova - skadar ju inte!

Tänk framförallt på:
    - vad utlöser attackerna?
    - är de kopplade till någon person eller situation?
    - kommer de som blixt från klar himmel?
    - hemma eller ute bland folk på stan?
    - finns tecken på social fobi som utlösande faktor?
    - andra fobier?
    - depression?
    - stress?
    - dålig sömn?

Lycka till! Kram!

• Lillsnufflan

Jag har tagit Sobril på det sättet, men det är så starkt beroendeframkallande att man brukar vara försiktig med att skriva ut det. Men det fungerar på mig (och jag har dessutom den lite lustiga egenheten att jag inte blir beroende av det).

• MimmiL

Jag har fått Atarax utskrivet som behovsmedicin. För mig har den ingen effekt alls, men jag har vänner som verkligen blivit väldigt hjälpta av den. Verkar hyfsat direkt (inom 15 min), inte beroendeframkallande och ger inga vidare biverkningar förutom att man kan bli dåsig av den.

• Mililli

Oxascand har funkat jättebra för mig vid ångestattacker. Om man håller det till att helst inte ta mer än en om dagen och bara vid absolut behov så ska nog inte risken för tillvänjning vara så stor. Men den kan vara svår att få utskriven eftersom det är en benzo.
    Theralen är också väldigt bra om man kan stå ut med lite mosighet och dåsighet. Den får man lätt utskriven men den tar lite längre tid innan den verkar.
    Själv går jag nu på Cipralex och Lyrica efter ett akut ångesttillstånd som varade i flera månader (efter en långvarig kris). Den funkar bra på mig men jag har hört om många som får jobbiga biverkningar av den och den ska vara svår att sluta med så den rekommenderar jag inte.

Hoppas ni hittar rätta boten för din kille!

• Mililli

Menar alltså att det är Lyrica som jag ej rekommenderar, blev lite fel här ovan!

• maddiz70

Hej !
    jag äter fluexitin sen 8 mån tbx & känner mig lite lugnare.Har ej panikångest men ångest,oro,stress & aggressioner mm men jämnför jag hur jag mådde innan medicin så tycker jag att det har hjälpt.
    loukan 78 : Vad bra med din information & fakta ! Suveränt ! Han du nån uppfattning ang min medicin?
    Kan tillägga att jag är under utredning av :add,adhd & bipolär sjukdom.
    Tacksam för svar av alla som har nån synpunkt Glad

• Styvmamma88

Äter citalopram för ångest och dep och så har jag Theralen vid behov Inget utav dom är beroendeframkallande

• Sharleene

Jobbar inom vården och skulle ju i så fall rekomendera atarax eller theralen. Theralen verkar direkt men tyvärr kan man ju bli lite små slö beroende på dos. Detta är ju i så fall en tillfällig lösning. Egentligen skulle han ju behöva träffa en psykolog och komma på grunden till dessa ångest attacker.
    Ångest attacker är ju faktiskt överjävliga, har man inte varit med om det själv är det ju jätte svårt att sätta sig in så jag rekomenderar honom eftersom det inte verkar vara konstant att då pröva theralen eller annat icke beroendeframkallande, och sedan träffa exempelvis en psykolog så man kan finna orsaken till detta. iNGEN SKA BEHÖVA GÅ RUNT OCH MÅ DÅLIGT.
    LYCKA TILL

• hejasverige90000

Du, liksom andra som ställer frågor på detta forumet, får gärna nämna era diagnoser, eventuell tidigare sjukdomshistorik, ålder etc istället för att endast skriva ”är den eller den medicinen bra?” samt gärna skriva vilka doser ni ordinerats, eftersom en seriös person inte gärna kan svara på dessa frågor utan att veta bakomliggande faktorer och eller diagnos.

Metoprolol är en beta blockerare, en ypperlig medicin mot bland annat högt blodtryck, hjärtklappning och kärlkramp. Det är dock ingen medicin du tar mot ångest. Du skriver att hans läkare vill att han skall prova en serotonin höjande medicin och det låter som ett rimligt alternativ mot ångest men det beror också på vilken slags ångest han lider av. Lider han av PANIK ångest? I sådana fall hjälper en serotoninhöjande medicin knappast om den inte kombineras med annan medicin och eller terapi. Serotoninhöjande medicin verkar på lång sikt och är således inget man tar vid behov.

Hur ofta brukar ångesten komma? Dagligen? Flera gånger per dag? I samband med vissa miljöer eller människor etc? Har han någonsin fått möjlighet att under en längre tid prova samtals terapi då detta på lång sikt kan underlätta för honom?

Tyngre mediciner skall helst användas som kortsiktig lösning. Jag känner till patienter som i 20 års tid slentrianmässigt fått Sobril eller Diazepam utskrivet, utan någon som helst samtalsterapi, och idag är helt beroende (fysiskt och psykiskt) av dessa mediciner, samt att deras ursprungliga ångest inte blivit ett dugg bättre. Istället skulle de möjligtvis getts denna medicin under en KORT period och endast i små doser i kombination med månader, eller års terapi och idag kunnat vara utan både ångest och tablett beroende.

Rent generellt kan sägas att den lite äldre medicinen Buspiron är utmärkt vid långtidsbehandling av ångest och skapar inget beroende. Den är dock inget jag skulle rekommendera vid panik attacker.

Lycka till.

• tvillingpappa79

Ska man gå på forskning och vad socialstyrelsen säger så ska man inte medicinera mot ångestattacker. men just vad gäller detta område verkar vården kunna strunta fullständigt i socialstyrelsens riktlinjer. Någon, förslagsvis psykolog med kbt- kompetens, borde gå till botten med var det är för typ av ångestproblematik han har. Mediciner bara befäster attackerna och kommer medföra problem under längre tid. Häpnadsväckande att sjukvårdspersonal struntar så totalt i tillgänglig forskning och hittar på egna medicin-recept. Kämpa för att få tillgång till en KOMPETENT samtalsbehandlare på din vårdcentral.

• artimoya

hej.
    jag har själv Zoloft dagligen för så att säga det "allmäna välbefinnandet", det får svängningarna att inte bli lika stora. dessutom använder jag Stesolid vid behov, dvs när en panikångestattack är i antågande (vilket man lär sig efter ett tag), eller i fall den sk vanliga ångesten är alltför plågsam.

usch, mycket medicin blir det.... Obestämd

• woozza

Jag använder en öl eller annan snabb verkande sprit för snabb och lätt använd medicin som inte kräver läkare eller beronde

Svar på tråden Medicin vid ångestattack