• tjohejsan

Tillgodorakna jobb i UK till svensk SGI

Nu har jag ringt forsakringskassan tva ganger samt last det mesta jag hittat pa deras hemsida men far olika bud om hur det galler med att tillgodorakna mig jobb i UK till svensk SGI - nagon som vet?

Har ar t ex ett citat fran fk hemsida:
    "Har du arbetat i ett annat EU- eller EES-land kan du fa tillgodarakna dig den perioden for att komma upp i 240 dagar och fa foraldrapenningen beraknad pa din sjukpenninggrundande inkomt under de forsta 180 dagarna."

• Svar på tråden Tillgodorakna jobb i UK till svensk SGI
  • Londonvibes

Vad är det som är oklart? Det citatet från försäkringskassans hemsida förklarar ju hur det ligger till, du kan tillgodoräkna dig anställning från ett EU-land. För att få  SGI måste du ha en anställning i Sverige och arbetat 240 dagar innan barnets ankomst, men 180 av de 240 dagarna kan vara arbetade i ett EU-land. Alltså måste du hinna arbeta 60dagar i Sverige innan barnets födelse.

• tjohejsan

Som du ser ar det inte alls latt att tolka FK information.

De forsta 180 dagarna de refererar till ar de forsta 180 dagarna du tar ut av din foraldrapenning, alltsa de har inget att gora med hur lange du har jobbat etc. De forsta 180 dagarna har speciella regler jamfort med de resterande 300 dagarna av din foraldrapenning.

Det som ar det luddiga i citatet enligt mig ar "kan du fa tillgodorakna dig".... hade varit battre om det statt "far du tillgodorakna dig". En annan sak som gjort mig forvirrad ar att jag ringt till forsakringskassan tva ganger och enligt den forsta gick det inte fora over arbete fran UK till Sverige men enligt den andra gick det bra...

Nagon dar ute som fort over sina arbetade dagar fran UK till Sverige for att fa en vettig SGI?

• Londonvibes

Ja jag har gjort det, men du måste ha en anställning i Sverige i direkt anslutning till den i UK annars går det inte.

• tjohejsan

Uuuuu.... da kommer det inte fungera for mig for jag har inget jobb. Kommer blir arbetssokande...

• 3tjejer

Så har jag fattat det också när jag pratat med FK. Du får tillgodoräkna dig arbetsdagar i UK men inte lönen. SGI baseras på din svenska anställning/lön. Och det är MYCKET noga att du inte har några mellandagar mellan din UK anställning och din a-kassa/föräldratid i Sverige. Kolla extra för säkerhetsskull men jag tror att du i princip måste gå dit samma dag du landar....

• tjohejsan

Jag har planerat sa att jag har semester pa slutet av min anstallning sa att jag ska kunna ga direkt och anmala mig arbetssokande.

Hade helst velat ha vardnadsbidrag for den tiden kan raknas som "overhoppningsbar". Kan dock inte fa vardnadsbidrag sa min son ar for gammal.

Vet ni om arbetssokande raknas till "overhoppningsbar" tid? A andra sidan spelar det ingen roll om jag inte kan fa tillgodarakna mig lonen fran mitt jobb har i UK.  Skulle ju vara sa fint med lite mer foraldrapengar an grundbelopp nar bebben kommer i november :/

Svar på tråden Tillgodorakna jobb i UK till svensk SGI