• flingansnö

Sängvätning, hur hantera?

Behöver råd från er föräldrar som har barn som kissar i sängen. Hur hanterar ni det? Var beror det på, vad säger omgivningen...osv.... all input välkomnas!!

• Svar på tråden Sängvätning, hur hantera?
  • flingansnö

jag provar att puffa en gång till....

• vampyria2

En av mina döttrar kissade i sängen ganska länge. Ja hur jag hanterade det var att endast byta säng kläder och låta henne sova vidare. Hon hade plastad frote under så madrassen inte skulle bli förstörd.
    Min dotter fick gå på en utredning om varför hon kissade och det visade sig att hon hade en omogen blåsa så det enda man kunde göra var att vänta på att hon skulle växa till sig. De såg att hon hade urin kvar efter det att hon hade kissat och det var det som gjorde att hon kissade på sig.

Det var jobbigt men aldrig så visade jag för henne att jag tyckte det, det skulle bara sätta mer press på henne. Jag tror att hon led mest av det om jag ska vara ärlig.

Sen hon var 9 år så har det aldrig hänt.

Ja omgivningen har väl inte sagt så myckte, var inte så många som viste om det. Min mamma viste efter som dottern brukade sova där men min mamma jobbar med barn så det var inget nytt för henne.

Men samma frågor till dig då, hur hanterar du det och har omgivningen sagt nått?
    Hur gammal är din son?

• vampyria2

Var inne i din profil och såg att ditt barn endast är tre år, då kan man knappast kalla det sängvätning, det är helt normalt att barn har blöja på natten ända tills de är fram emot fem år, fick jag till svar när jag sökte hjälp angående min dotter.

• flingansnö

vampyrai: Ja, visst,min son är bara liten än, ha tränar vi just nu för att bli torr på dagen.  Tråden handlar om min systerson som precis fyllt 6år.

• vampyria2
    flingansnö skrev 2010-04-20 06:47:50 följande:
    vampyrai: Ja, visst,min son är bara liten än, ha tränar vi just nu för att bli torr på dagen.  Tråden handlar om min systerson som precis fyllt 6år.
    Ahh okej   Men hur hanterar de situationen då och hur reagerar omgivningen? Har de sökt någon hjälp för honom?
  • flingansnö

Ja, han får ngn form av tabletter för att vara torr på dagen. han har svårt att känna när han är kissnödig. På nätterna har han blöja, och min syster tycker väl inte att det är ngn stor sak,men hans pappa ( de är skilda och han bor hos pappa varannan helg) Har fått för sig att det är ettjätteproblem, och pojken är så ledsen när han kommer hem därifrån.

vampyria2 skrev 2010-04-20 06:52:30 följande:
    Ahh okej   Men hur hanterar de situationen då och hur reagerar omgivningen? Har de sökt någon hjälp för honom?
  • flingansnö

Ngn annan om har erfarenheter?

• flingansnö

ko igen nu Fl!! ngn mer måste det finnas med erfarenheter!!!

• 91an

Finns det inte någon speciell sorts blöja som känns lite mer obehaglig när man har kissat i den och inte så bekväm som de vanliga blöjorna där det tydligen knappt skall märkas att det finns kiss i??

• flingansnö

91:an jo, det tror jag men tror du det fungerar även på natten? 

• 91an
    flingansnö skrev 2010-05-07 15:00:15 följande:
    91:an jo, det tror jag men tror du det fungerar även på natten? 
    Vet inte, men har funderat på om det skulle vara något för min dotter på 4,5 år. Vissa nätter kissar hon inte alls, men andra nätter kan det vara rätt mycket i blöjan. Periodvis har vi låtit henne sova utan blöja och när hon då har kissat i sängen har hon vaknat och kommit och väckt oss. Så jag tror att det kan vara en bra grej att testa en "obehaglig" blöja. Kanske blir barnet "omedvetet medveten" om känslan att vara kissnödig när man sover och att man då bör vakna och gå på toaletten.

Jag har ingen aning om jag har rätt eller är ute och cyklar i den här frågan, det är mest spekulationer från min sida...

Om det finns sådana blöjor, vilka märken har det i så fall??
  • flingansnö

91an: JAg vet inte men man kan kanske googla? Vet att tygblöjor kan vara blötare.... det kanske är en ide?

HannaPanna: Han är 6 år.

• strålöga

Detta har jag gjort. Jag begärde remiss till barnklinken till en uroterapeut. Där får man många råd och tips hur man ska gå till väga.

• flingansnö

Vad gjorde de där då? Och vad fick du för råd?

strålöga skrev 2010-05-15 00:32:35 följande:
    Detta har jag gjort. Jag begärde remiss till barnklinken till en uroterapeut. Där får man många råd och tips hur man ska gå till väga.

• strålöga
    flingansnö skrev 2010-05-15 08:49:51 följande:

Ultraljud av urinblåsan efter dryck för att se hur mycket urin det finns i blåsan. Därefter till toan för flödesmätning samt efter detta en kontroll igen med ultraljudsapparaten hur mycket urin det finns i blåsan efter att man kissat, kolla resurin.
    Även en palperande undersökning av buken,undersökning av analöppningen, svårigheter vid tarmtömning, förstoppning kan vara dels en orsak att det är svårt att tömma blåsan.
    Dagliga rutiner över toalettbesök, före frukost, före lunch osv toabesök samt före ngn aktivitet.
    Den behandling som vi fick info om är "larmklockan"samt medicinering av minirin. Dessa tbl är ingen billig historia, tur att det finns högkostnadskort..
    Det är som sagt olika vilken behandling man får utifrån personen själv och dess besvär med kisseriet.
  • strålöga

Jag glömde skriva en sak ang toa besöken. Det är att man ska sitta på toastolen och kissa, inte stå och kissa för då töms inte blåsan lika bra.

Svar på tråden Sängvätning, hur hantera?