någon som vill läsa och ge tips på min ansökan om havandeskapspenning
Min arbetsdag
Jag arbetar som undersköterska på ett boende där det fungerar som hemtjänst fast i ett och samma hyreshus. Hur dåliga vårdtagarna är är olika och dom kan bo där hela tiden tills livets slut.
Om jag arbetar dag så börjar jag klockan 7 och då har vi ett antal vårdtagare som ska ha hjälp med morgonarbetet. Det kan vara allt ifrån att komma upp ur sängen, ta på sig kläder, duscha, göra frukost eller att tex bädda sängen. Att klä på någon med mage och ont i fogar och rygg är inte så lätt. Man blir andfådd och det är väldigt slitigt. Stödstrumpor är en annan sak som är jättetungt.
Vi är mellan 4-5 personer en morgon och har mellan 5-10 personer som vi ska hjälpa varje morgon. Om vårdtagaren har lift eller är väldigt dålig och sköts i sängen är vi två. Annars är vi oftast ensamma. Men även med lift ska personer lyftas och vändas för att få på kläder och lyftskynke. Bara att lyfta fram någon i en rullstol för att få ner tröjan på ryggen är tungt.
Vissa mornar är det stressig och andra lite lugnare, beroende på vårdtagarna (hur sjuka dom är) och hur många vi är som arbetar.
Hos vissa vårdtagare är det trångt eftersom vi arbetar hemma hos dom och arbetsställningarna blir inte dom bästa. Man är ofta trött i rygg och nacke efter morgonen.
Vi har larm hela tiden och måste svara och gå på dom förutom när vi har middagsrast en halvtimme om vi jobbar längre än till 12.
På förmiddagen har jag städning eller handling på schema. Vissa dagar har jag både och eftersom jag jobbar få dagar och kanske fler kvällar den veckan.
Tvätt ingår också och då ska man gå ner till källaren med tung tvättkorg.
När jag handlar har jag med en vårdtagare i rullstol samtidigt som jag handlar åt en annan. Det innebär att det blir väldigt tungt när vi går från affären med alla packning eftersom jag måste köra rullstolen också.
Damsugningen är också något som jag tycker är ansträngande nu.
Till middagen ska vårdtagarna som äter i matsalen ner dit. Vi går även hem med matväskor till dom som får mat hem.
Vid middagen hjälper vi till i matsalen och serverar mat eller matar dom som har hjälp med det.
Efter middagen ska vårdtagarna hem och vissa hjälps till säng så dom får vila middag. Efter kl 2 går vi ut på ”kafferundan”. Då går vi in till var och en igen och ger dom kaffe.
En kväll
När jag jobbar kväll börjar jag kl 16 och arbetar till 21. Då är vi bara två personer som har en våning var med ca 15 vårdtagare som ska ha kvällsmat och hjälp inför natten. Även här är det väldigt olika vilken hjälp dom har. Det kan vara allt för att komma i säng till bara lite kvällsmat. En del har först hjälp med kvällsmat, sen avklädning, sen toabesök och sedan hjälp till sängen, vilket innebär att man får springa fram och tillbaka mycket. Vissa går själva och en del har hjälp med lift. En del tar man med en så kallad turner vilket är ganska ansträngande eftersom det innebär att dom måste hjälpa till mycket själva och ibland funkar inte det och då är man där snabbt för att hjälpa dom så att inte dom ramlar.
På helger är vi också två personer. Även på dagen och det är ett helt annat tempo då även om vi inte duschar, städar och tvättar då. Vi är mycket mindre personal och man stressar lite mer än en vanlig dag. Då ska alla vanliga arbetsuppgifter göras men i stället för 5 personer är vi 2.
Vissa gånger när vi har larmet kanske alla mina kollegor är ute och handlar eller ute på promenader och då kan det ju hända att jag måste gå ensam till någon som vi egentligen är två på. Då gör jag ju det tunga själv. Vårdtagaren kanske måste gå på toaletten osv. Det kan också handla om fall där vi inte använder lift utan hjälps åt och lyfter upp dom från golvet. Att behöva avbryta sitt städ för att springa på larm hela tiden tar också och efter en arbetsdag är man trött efter allt springande fram och tillbaka. Jag känner av min foglossning rejält efter an arbetsdag eller kväll. Speciellt på helgen eftersom man oftast går på larmen själv.
En del vårdtagare har psykisk sjukdom vilket innebär att dom kan hota och i värsta fall agera fysiskt mot en. Andra blir rädda när vi tex lyfter och då tar dom tag i en utan att veta om dom gör oss illa.
Så vad är bra resp dåligt????? Hjälp!!!