EL I skrev 2010-04-20 20:10:16 följande:
Vi gjorde så att vi körde bara hemma först. PÅ dagis och när vi åkte bort eller gick ut en sväng så hade han alltid blöja. Vi köpte nya kalsonger till honom och pratade med honom om att nu var han så stor så nu var det dags att börja kissa på toaletten/pottan som stora pojkar gör.När han vaknade på morgonen så tog vi på kalsonger i stället för ny blöja. Vi frågade typ varje kvart om han behövde kissa och sen fick han sitta på pottan före och efter maten. Första veckan kissade han på golvet VARJE gång, jag skojar inte, han kissade inte på pottan en enda gång på 1 vecka och jag var redo att ge upp. När han kissade på golvet så tog jag honom till pottan och satte honom. Sa att "det gör inget att du kissade på golvet men nästa gång säg till så får du kissa på pottan så slipper det bli så kallt o otäckt i kalsongerna"Efter 1 vecka så fattade han galoppen och började gå på potta. Fick påminna OFTA. När han var "duktig" hemma och det var mindre och mindre olyckor så började vi ta bort blöjan när vi gick ut bara en kortare stund. När det funkade så testade vi längre stund osv osv. Hela tiden påminna och i början får man "ta dem på toa" ofta och säga att nu är det dags att kissa. De har inte lärt sig att hålla sig så länge. Killen kissade nog 2-3 ggr/timme i början innan han lärde sig att hålla sig längre.Dagis kunde vi ta bort blöjan efter 3 v men et är nog rätt ovanligt. Vi tog bort den på dagis när han kunde vara utan även när vi åkte bort några timmar och funkade att gå på toa borta.Visst blev det olyckor men det gick bra.
Tack för tipsen ska börja ta del av dom redan i morgon och låta henne vara utan blöja en stund, så får vi se. Hon har börjat slita av sig blöjan själv nu och säger att hon ska kissa. Det har inte kommit något, men hon skrattar och tycker det är roligt och vill torka sig efteråt med papper.