• kornett

Folsyra eller inte?

Hej!

Jag gjorde IVF i mars och fick ett plus ett par veckor därefter. Läkaren där sa att jag skulle ta folsyra t o m v 12. Rinde Mödravården idag för att boka tid för inskrivning och frågade  då om jag skulle fortsätta med folsyra. Där sa de att folsyra är inget det rekommenderar , så nu vet jag inte hur jag ska göra: fortsätta med den eller inte? Hur gör ni andra?
  • Svar på tråden Folsyra eller inte?
  • jazzy

Jag åt Folsyra fram till ca v 12...

3 barnsmamma
  • jennyc

vanlig folsyra till v.12 men sen mittvalkvinna men de är ju folsyra i det också. bm rekommenderade den efetrsom den innehåller allt annat man behöver som gravid

• tildabelle

Jag åt folsyra till vecka 20. Vet att effekten är bäst till vecka 12. men valde att käka slut på tabletterna. Kan ju knappast skada :P

• vernia

Jag har hört av min bm att det är viktigast 3 mån innan graviditet och de tre sista månaderna i graviditeten. Men jag kommer ta det hela tiden, det gör nog bara gott! 

• 78an

Jag åt Folsyra till vecka 14 eller nåt (tills tabletterna var slut) och sen dess äter jag Mitt val kvinna.

Vad jag förstår så kan man inte "överdosera" av Folsyra, så det finns inget negativt med att ta dem. Och som många redan sagt, det kan förebygga ryggmärgsbråck hos fostret.

Ät Folsyra tycker jag

• kornett
    Det kommer jag att göra t o m v 12. Barnmorskan sa att de rekommenderar mer järnintag senare i graviditeten.
  • jennyc

ja och min bm sa hela graviditeten men att ren folsyra va onödig

• Lisa1976

Jag äter Vitamineral Kvinna jämt. Den innehåller ju både vitaminer och mineraler. Den innehåller 600 microgram folsyra. Burken kostar lika mycket som burken med ren folsyra. Mitt val Kvinna innehåller bara 250 microgram.

• Leann

Livsmedelverket rekommenderar att man äter folsyra hela graviditeten. Läste det igår så jag kollade in kostråden.

• thisissarah

Jag har slarvat med folsyra. Åt det varje dag i början av graviditeten men har inte ätit det på flera veckor. Är det lönt att börja igen? tar både ingefärs tabletter för illamående just nu och järntabletter. Tycker själv att jag äter mycket frukt och grönt.

• Hhoney

Folsyra ar bara bra for bebisen, viktigast de forsta 12 veckorna men jag kommer fortsatta ata hela vagen.

• Marvin

Jag håller på med IVF och när jag var och kollade mina äggblåsor sa jag till läkaren att mina folsyra tabletter var slut och jag undrade om jag skulle köpa fler, då skrev hon ett recept på det...tog det som ett tydligt tecken på att det är viktigt speciellt i tidigt skede...tror alltså att man ska äta dem när man planerar att bil med barn!!

♥ - ♥ - ♥ - ♥ - ♥ - ♥ - ♥ - ♥ - ♥ - ♥ - ♥ - ♥ - ♥
  • kornett
    Jag har också gjort IVF men jag har köpt mina folsyretabletter på Apoteket och inte på recept. Är det fel sorts tabletter tror ni?
  • kloink
    kornett skrev 2010-05-22 13:55:50 följande:
    Jag har också gjort IVF men jag har köpt mina folsyretabletter på Apoteket och inte på recept. Är det fel sorts tabletter tror ni?
    Nej folsyra tabletter är ju folsyra tabletter oavsett om de är på recept eller inte. jag har gjort flera IVF men alltid köpt mina egna på apoteket.
  • Marvin
    kornett skrev 2010-05-22 13:55:50 följande:
    Jag hade nog bara tur som fick recept på folsyratabletterna!! Det kändes snällt eftersom de då blev gratis då jag redan betalat en massa för IVF-hormonerna. Jag har nämligen köpt och ätit apotekets Folsyratabletter i 2 år...det blir ju så när man planerar för barn och får rådet att äta Folsyra, och man inte vet att man är i behov av IVF för att få till en graviditet!!
    ♥ - ♥ - ♥ - ♥ - ♥ - ♥ - ♥ - ♥ - ♥ - ♥ - ♥ - ♥ - ♥
  • Magz

Är i v20 och slutade med Folsyra för ca 3 veckor sedan. BM rekommenderar MittVal kvinna. Äter man två tabletter om dagen får man i sig lika mycket folsyra som Apotekets folsyratabletter, men med MittVal får man ju i sig allt annat också. BM sa att man kissar ut den folsyra som kroppen inte vill ha, man kan inte äta för mycket!

På UL v19 tittar man ju efter skador som tex ryggmärgsbråck, så efter det borde det ju vara lugnt. För folsyran är väl främst för att minska risken för ruggmärgsbråck?!?

Svar på tråden Folsyra eller inte?