• sessan66

Villjag ha honom eller inte??

hej,
    Blir tokig på mig själv snart att jag inte kan släppa min exsambo ur tankarna!
    Jag beslutade för 1½år sen att lämna min sambo efter 8 år ihop, tiden innan separation,alltså själva bearbetningen, våndan, frågorna jag ställde mig tusentals ggr, alla tårar osv....var hemsk, jag har inte ångrat mig!! MEN jag mår stundtals dåligt o tänker o grubblar på om det ska bli vi igen....vi har en liten 6 åring ihop, vi fungerar bra ihop, inget tjafs eller så,umgås en deltillsammans med dottern vilket vi båda tycker är okej.
    Han har alltid haft svårt, näst intill omöjligt att visa eller prata om problem, känslor, allt som är jobbigt vill han inte veta av....detta är ju en deli hans personlighet jag vet, han är utåtriktad, vill synas, pratar lätt med alla.
    Jag är inåt, grubblar o tänker,suger å¨t mig alla sinnen, synintryck, ja allt tar jag in.....vi har olika personlighet och det är det somställer till det.

Kanske är jag rädd för att inte träffa en man som passar mig,,,,
    Det är alltid jag som överhuvudtaget tar upp känslor, kan säga att jag saknar han,just för att jag gör det, det behöver välinte betyda att vi ska flytta ihop igen....eller kanske jag borde vara tyst?

Hur lång tid ska man sörja liksom...?
    kram från enfrågande om livet

• Svar på tråden Villjag ha honom eller inte??
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Det är en lång process att separera från någon som man haft en nära relation till under flera år. Du skriver att du inte ångrar dig men samtidigt grubblar du. Det är svårt för mig att säga om du saknar just honom eller om du är rädd för att inte hitta någon annan man att leva med. Självklart är det viktigt att kunna prata med varandra om problem och känslor när man lever ihop. I annat fall finns det risk att förtroligheten minskar och avståndet ökar. Era olika personligheter kan ju komplettera varandra men också ställa till lite problem. Kanske skulle ni båda behöva lite mer av den andres egenskaper. Det låter väldigt bra att ert samarbete kring dottern fungerar bra och att ni kan göra saker tillsammans. Tänk tillbaka på vad det var som gjorde att du ville separera. Det vill du säkert inte ha tillbaka. Om ni skall leva tillsamman krävs säkert förändringar. Eftersom du är en grubblande person så kanske du har svårt att släppa taget och gå vidare. Ibland är det svårt när man skall fatta beslut att avstå från vissa saker för att få andra. Om du tycker att du fastnar i dina grubblerier så kan det hjälpa dig att prata med en utomstående professionell person så att du får perspektiv på din situation.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Villjag ha honom eller inte??