• Anonym (Sömnbist)

    Dålig/orolig sömn 3,5 årig

    Hej! Vi har underbar liten pojke på 3,5 år. Problemet är att han sover väldigt oroligt och vaknar ofta på natten fortfarande. Vill även gärna äta välling både en och två ggr på natten om han själv får välja. För min skull kan han gärna få välling vid femsnåret för jag tror att han är hungrig, men samtidigt somnar han inte alltid om då. Tror du att vi borde sluta helt med välling då det ju inte är så lätt för en liten som vaknar att veta när det är morgon eller natt och känner sig hungrig. Jag känner mig konstant trött för att vakna flera ggr per natt i över fyra år har gjort mig sliten. Vi försöker erbjuda vatten isf välling men han blir genast väldigt arg och gråter oh skriker. Kanske har vi skämt bort honom?

  • Svar på tråden Dålig/orolig sömn 3,5 årig
  • Förskolepedagogen

    Hej!
    Jag förstår att du är trött så det kanske är dags att sluta med välling. Jag tycker att du resonerar klokt. Det blir väl några tuffa nätter innan han vant sig. Men min erfarenhet är att barn sover lugnare efter tre fyra nätter men det kan vara olika. Det är viktigt att ni fattar beslutet tillsammans i familjen för ni kanske behöver stötta varandra om det blir jobbigt. Ge inte efter. Stå fast vid ert beslut!
    Lycka till!
    Mvh Inger

Svar på tråden Dålig/orolig sömn 3,5 årig