• Skuttan

Hur får man föräldrar att använda tygblöjor?

Hej
    Förmodligen enda killen på forumet ;)

Jag har i uppdrag att få dagiset mer miljövänligt. Eftersom vi i vår familj enbart använt tygbjöjor (med undantag någon semesterresa) till våra barn tänkte jag att det kunde vara en bra väg att gå på.
    Önskar få in tips på hur man får folk att skippa plast-engångs-blöjorna.

Tygblöjor förutsätter att man har har en tvättmaskin i hemmet och tvättlinor att hänga upp på, annars finns det inga ursäkter.

Listar här upp varför vi har tygblöjor.
    Fördelar:
    1. Sparar pengar, säkert 5.000 kr-10.000 kr/barn
    2. Slipper byta blöjor i 1 1/2 år. Barnet blir torrt (alltså blöjfritt) fortare, vid cirka 1 1/2 år istället för 3 år, beror på att tygblöjorna blir lite fuktiga och de känns därför. Engångsblöjor suger för bra och barnet känner inte blöjan och vill därför inte slippa den heller.
    3. Slipper handla otympliga balar med blöjor.
    4. Slipper fylla upp sopkärlet med berg av blöjor
    5. En tvätt varannan - var tredje dag, tar i princip ingen tid om man ändå är hemma. Tar i alla fall mindre tid än att handla och kasta blöjor.
    6. De går att sälja vidare när barnet är blöjfritt.
    7. Man känner att man inte har fallit offer Pampers / Libero reklam.

Nackdelar:
    1. Det kräver lite träning innan man får snits på det, rispapper, vikning,  osv.
    2. Folk i allmänhet stör sig på det om när de själva använder engångsblöjor, svenska avundsjukan?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 12:13
    Givetvis tar man med sig till dagiset vikblöjor. Personalen lägger de använda en en plastpåse som man tar med sig hem.

Om man har bytt några gånger tar och fått till snitsen går så det klart fortare att byta en tygblöja än en engångsblöja.
    *Barnet krånglar mindre eftersom det är mer angeläget om att få en ny och torr blöja.
    *Barnets hud blir aldrig röd och irriterad, man slipper mycket skrik och behöver inga salvor.
    (vi har testat själva)
    *Vikning går på någon sekund

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 12:20
    VÄNLIGEN SVARA ENBART PÅ TIPS OM HUR MAN FÅR FÖRÄLDRAR ATT ANVÄNDA TYGBLÖJOR.

VÄNLIGEN SKICKA INGA ANDRA KOMMENTARER TACK!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 10:27
    Tråden är nu stängd!
    Jag tackar för alla kommentarer och jag tar med mig dem.
  • Svar på tråden Hur får man föräldrar att använda tygblöjor?
  • Skuttan
    längtar och väntar skrev 2010-04-26 06:17:50 följande:
    Inget kan få mig att ändra på min uppfattning, är så mycket mer praktiskt med engångsblöjor!
    Kanonbra svar! Dessa typer av svar stärker mig och jag förstår bättre hur många tänker nu. Jag bör förmodligen starta på en helt annan nivå än vad jag tidigare har tänkt mig.
    En praktiskt visning i största allmänhet i samband med ett föräldramöte kommer det att bli. Ingen skall få redan på något innan. Jag kommer att demonstrera så slipper min fru ta alla kommentarer eller hamna i konflikt med folk.
  • längtar och väntar
    Skuttan skrev 2010-04-26 09:05:19 följande:
    Kanonbra svar! Dessa typer av svar stärker mig och jag förstår bättre hur många tänker nu. Jag bör förmodligen starta på en helt annan nivå än vad jag tidigare har tänkt mig. En praktiskt visning i största allmänhet i samband med ett föräldramöte kommer det att bli. Ingen skall få redan på något innan. Jag kommer att demonstrera så slipper min fru ta alla kommentarer eller hamna i konflikt med folk.
    Kan säga att hade någon tagit upp något sådant på ett föräldramöte så hade jag nog sagt vad jag tycker och tänker. Ingen ska propsa på mig något jag inte vill ha.
  • 1969

Vi hade tygblöjor till vår första kille, men bara första storleken. När det var dags för att inhandla nästa så beslöt vi att börja med engångs, och det hade inte med tvätt och vik av blöjor att göra. Vår store har alltid bajsat ganska löst, och flera ggr om dagen. Det kom ALLTID utanför {#lang_emotions_yell} 

Vi lever ganska ekologiskt i övrigt. Äter vegetariskt, krav, sopsorterar och komposterar, åker lite bil, och framförallt har låga inkomster (jobbar båda deltid) vilket ju gör att man automatiskt blir hyfsat miljövänlig.
    Men tygblöjor, nä där gick min gräns.
    Eftersom vi haft föräldrakooperativt dagis så är vi vana att det kommer önskemål från föräldrar om hur det ska vara på dagiset. Det har gett upphov till ganska sura stämningar när någon insinuerar att andra gör sååå dåligt, så varning för det.
    Informera om fördelarna, och om hur man inhandlar och gör rent praktiskt. Så får det väl bli upp till var och en att välja.
  • Catti41

Nu har jag inte läst hela tråden så noggrant, men har någon tipsat om att dagis faktiskt kan köpa in och tvätta blöjorna? Vårt dagis köper ju in och tar hand om de vanliga pappersblöjorna så varför inte ha tvätt"service" på förskolan? De har ju stor tvättmaskin (eller borde iaf ha) för att tvätta sånt som behöver tvättas.

Det tycker jag vore en suveränt bra idé och en förskola med en tydlig eko-profil skulle jag definitivt sätta min grabb på! :)

• Plutteli

1969: Det kan ju ha varit så att du hade en blöja som passformsmässigt helt enkelt var dålig för ditt barn. Alla blöjor sitter ju olika på olika barn liksom. Vi hade flera läckage varje dag med engång när vår tjej var nyfödd (började med tyg när hon var 3 månader) och det var tack vare att vi drog ner antalet läckande bajsblöjor från ca 3 per dag till ca. 1 i månaden som jag vann över sambon på tygisar... Då hade vi testat säker 8 olika märken på vanliga blöjor med samma resultat...

• HannaS83

Jag vet inte om det finns i Sverige men det finns företag som I England t.ex som kommer med nya tygblöjor direkt hem till dig och tar bort det gamla smutsiga,  om det fotfarande med den tjänsten var minst hälften sa billiga som engangsblöjor sa skulle jag känna mig tvungen att testa tygblöjor.

• Skuttan
    längtar och väntar skrev 2010-04-26 09:06:31 följande:
    Kan säga att hade någon tagit upp något sådant på ett föräldramöte så hade jag nog sagt vad jag tycker och tänker. Ingen ska propsa på mig något jag inte vill ha.
    Härligt! Massor av människor brukar direkt låsa in sig och kontra med att de inte vill ha. De brukar sedemera var de mest hängivna. Ytterligheterna visar sig åt båda hållen!

• Ragnar

Min dotter är ofta röd i rumpan och svärmor och många av mina vänner påstår att det är på grund av tygblöjorna. Men hon blir 10 gånger värre av engångsblöjor och får även blöjexem. Hon tål heller inte de vanligaste salvorna som används vid blöjexem så hon är antagligen extra känslig. Fast som sagt så går det bäst med tygblöjor ur bambus eller flis. Vanliga bomullsblöjor blir hon lika dålig av som av engångsblöjor.

• Ticke

Kanske den andra killen på familjeliv då :) Hittade den här tråden, kanske något gammal men jag har några kommentarer. Tror att ju mer bekvämt det är med tygblöjorna desto fler skulle nog våga prova, köra tuffa mönster eller färger. Vi har köpt svarta och med dödskallar på för så tjejen blir en rocker som oss :) När man blivit lite mer van att använda kanske man är mer benägen att prova fler modeller men allt-i-ett är ju lika enkelt som en vanlig pappersblöja och när de är små behöver man ju inte ens skölja utan bara hiva in i tvättmaskinen och köra. Vi har provat en massa olika men har fastnat för muksut blöjor. Det är lite svårt att hitta butiker i sverige dock och gemeneman är kanske lite bekväm för att köpa från usa o england...?? Det finns ju dock några nätbutiker i sverige och kanske skulle man gjort en trådstart med tips på butiker eller nått precis som vissa har tips på reabutiker... Jag känner till några men inte alla.

Ticke

• Gurkan

En sak att tänka på är att underlätta för förskolans personal. Har absolut inget emot att barn har tygisar om jag som personal slipper:
    - Vika blöjorna, tänk tiden det tar m 10 blöjbarn
    - Sortera kissblöja för sig, bajsblöja för sig samt byxblöjan för sig. Det tar för mycket tid och utrymme
    - Ta i otvättade byxblöjor dvs att en byxblöja som blivit fuktig av kiss tvättas och inte bara hängts på tork. Det är en sak attman gör så hemma men inte lika roligt för personalen.

Anledningen till ovanstående är, som jag fått uppleva, inte självklart för alla.

• Yamit
    Ticke skrev 2010-07-22 10:43:06 följande:
    Det är lite svårt att hitta butiker i sverige dock och gemeneman är kanske lite bekväm för att köpa från usa o england...?? Det finns ju dock några nätbutiker i sverige och kanske skulle man gjort en trådstart med tips på butiker eller nått precis som vissa har tips på reabutiker... Jag känner till några men inte alla.

Ticke
    Det finns en tygblojetrad ifall du ar intresserad. www.familjeliv.se/Forum-11-269/m51407098.html
    Tror t o m dar finns en lista over inkopsstallen och man kan tipsa varandra om rea och annat.
  • Ticke

Fint, jag gjorde ett inlägg där nu nyss. Har missat länklistan där :)

Svar på tråden Hur får man föräldrar att använda tygblöjor?