• biologiskaklockan

erfarenehter av insemination och IVF

Hej nu har vi börjat vår utredning och än så länge har de inte hittat nåt fel. Ska spola äl snart. Men iaf så skulla jag vilja veta era erfarenheter av insemination och ivf.
    Hur mådde ni innan och under behandlingen. Berätta gärna om allt. Så mkt info som möjligt.
    Både insemination och ivf.

lyckades ni?

efter hur många försök?

• Svar på tråden erfarenehter av insemination och IVF
  • boomis

Hej.
    Jag och min sambo har också börjat utredning :) Jag har spolat äl och vi har gjort en insemination, men det funkade tyvärr inte den gången :( Nu har jag fått pergotime, så vi hoppas på bättre lycka nu =) Ska insemineras i morgon!!
    När vi gjorde det första gången så fick bara min sambo lämna spermier i en burk, sen åkte jag dit på en gång. Väl där så fick jag vänta en timme medan dom spolade och grejade men spermierna. När det va klart så la jag mig bara i gynstolen och efter ca 1 minut så va det klart =) Kändes ingenting och va inte alls obehagligt.
    Lyck till!! Hoppas vi får våra efterlängtade plus snart =)

• biologiskaklockan

jaha så man måste inte förbehandlas m massa hormoner?
    Med ivf är det väl mkt innan som man kan må dåligt av ?

• Trollmamma till 4
    biologiskaklockan skrev 2010-04-21 17:41:53 följande:
    jaha så man måste inte förbehandlas m massa hormoner? Med ivf är det väl mkt innan som man kan må dåligt av ?
    Vid insemination så behövs det bara ägglossning å spermier.. Har man ingen/oregelbunden elelr dålig Äl så får kvinnan oftast försöka med Pergotime innan..

Min erfarenhet av IVF är bara bra än så länge iaf

Jag fick Suprecur (spray för nedreglering) Puregon (äggblåsestimulerande) och jag har/mår bra

Dem första 3 dagarna med spray va lite jobbiga sen ingenting:_)

Man reagerar väldigt olika
  • biologiskaklockan

hur gör man? Vad är nedreglering? Varför kan man inte använda de blåsor man själv får vid ivf? Hur går det till?

• Trollmamma till 4
    biologiskaklockan skrev 2010-04-21 19:05:22 följande:
    hur gör man? Vad är nedreglering? Varför kan man inte använda de blåsor man själv får vid ivf? Hur går det till?
    Nedreglering innebär att man stänger av ens egna hormoner (man försätts i sk klimaterie) för att sedan börja med Puregon som stimulerar äggblåsor samtidigt som man använder sprayen.

Man använder sina egna äb. Puregonet stimulerar så att fler äb växer så att det finns ca 6-7 äb på varje äggstock..

Har man tex 14 st äb så kanske bara 8 innehåller ägg.. Sen så är det inte säkert att alla 8 befruktas och då vill dem ha några ägg att "spela" med så att säga..
  • smulanl

Där jag går så får man 3 Ivf och alla ägg som hamnar i frysen gratis.
    Man börjar behadlingen med nedreglering för att kunna ta över kroppens egna rutiner så att allt stämmer i slutändan.
    Man börjar med sprayen 3 ggr om dagen i några veckor beroende på hur behandlingen ser ut. Sedan börjar man med sprutorna också en ggn om dagen. Det ser läskigare ut än vd det är. Personligen tycker jag att det gör ondare att sicka i slutet för man är så svullen i magen med alla äggblåsor
    2 dagar innan utplocket får man sista sprutan den man blandar själv som är lite bökig. När avgörs via blodprov innan.
    På själva utplocket sätter de på en sååå fina kläder och ger en panodil. Killen sitter med en hela tiden.
    Väl i "operationsrummet" läggs man på plats får morfin och någon spruta. det tvättas och pratas och wips så har de börjat tömma blåsona som man kan se på en skärm
    Om det börjar göra lite ont så säger man till och får lite mer morfin. Gör det!! Tar ca 15-20 minuter. Innan man går hem så har man fått frukost och fått reda på hur många ägg de hittat. Sedan är det 2 dagars vänte tid sedan är ägget helt smärtfritt insatt igen
    Vet att det skiljer sig lite på rutinerna hhörde att de sövde tjejerna i malmö vid utplock.
    Men så farligt är det inte...
    Jag är inte gravid efter 3 ivf utan lägger hoppet på mina ägg i frysen!

Lycka till!!

Svar på tråden erfarenehter av insemination och IVF