• Snoopy1974

Vad behövs till en 2-åring

Är snart klara med allt papperssamlande och har börjat tänka mer praktiskt inför vår son. Han kommer vara närmare 2 år när han kommer till sverige och kommer behöva en massa prylar. Vad?

Skulle behöva hjälp med en inköpslista.

Vad används till era 2-åringar?????
    Kom igen - brainstorma!!!

?:*¨¨*:?. it's not how you birth your baby - it's how you love your child.?:*¨¨*:?.
  • Svar på tråden Vad behövs till en 2-åring
  • Kalinka

Vår dotter är exakt 2 år, visserligen biologisk. Jag skulle säga att det varierar väldigt mycket från barn till barn. Men det är väldigt mycket saker vi slutat använda. När man går förbi barnhyllan på MAXI nuförtiden så är det inte mycket som är intressant. Vi använder:

Nappflaska (som hon dricker varm mjölk i, vi har gett upp välling) Vagnen, en Bugaboo Bee. Vi har en Brio Happy också, men den står 50 mil bort hos mina föräldrar sedan ett år tillbaka. Bee har vändbar sittdel, jag hatar vagnar som bara är framåtvända, och har fullt liggläge. Sjal/mei tai HAR vi använt jättemycket. Vår dotter är lite för rastlös nuförtiden, och vill gå SJÄLV, men det kan säkert vara helt annorlunda för ett nyfått barn. Vi bär vår dotter väldigt ofta på axlarna, då är det lättare att plocka upp och ner henne än ur en sjal eller sele. Vår dotter sover i en vanlig vuxensäng halva natten, och halva natten hos oss. Det har aldrig fungerat med spjälsäng för henne, men det varierar såklart jättemycket, ssk om ni får ett barn som är van att sova i spjälsäng från barnhem etc. Ett tips är att låna en spjälsäng för att testa hur h*n vill sova. Bakåtvänd bilbarnstol. Välj en som sitter bra i bilen, prova på affären. Barnstol till matbordet. Ett tips är att IKEA's Antilop är super till små barn, men inte så bra till barn över 1,5 år. Annars är den jättebra och billig. Vi har en gammal ärvd historia, som vi tagit bort den främre pinnen på, så hon kan klättra i och ur.
    Kläder (vår dotter väger knappt 12 kg, hon är alltså rätt liten för att vara ett svenskt barn, och just nu är storlek 86 helt lagom, men hon är på gång att växa i storlek 92):
    Vanliga, lekvänliga kläder, jeans och tröja och några klänningar med tillhörande strumpbyxor.Vanliga strumpor, gärna med halkskydd. Vindfleece från PoP (de är bäst, med de uppvikbara muddarna kan man ha de hur länge som helst, vi köpte vår i storlek 86 i augusti, den kändes inte för stor då, och den har fortfarande mycket kvar att växa i. Om ni ska köpa en vindfleece, köp en med uppvikbara muddar i ärmarna, PAX tex har vanliga vuxenärmar, och då blir de inte alls lika praktiska, de växer ur dem snabbare) Skaljacka och skalbyxor, ev vinterkläder om ni får ert barn på vintern Gummistövlar och lite lättare skor för torra dagar En tunn vindtät mössa för vår/höst, alt en lite tjockare vindtät för vintern
    Leksaker (det här varierar väldigt mycket från barn till barn) :
    Docka och mjukdjur, dockvagn Leksakskastruller och glas/tallrikar etc Briotåg Duplo Hink och spade!!! (vår dotter har precis fyllt 2, och den bästa 2-årspresenten var naturligtvis hinken och spadarna, som tillsammans (i jättebra plast) kostade 70 kr.) Böcker, men det räcker med några utvalda. DVD för språkutveckligen, och för dagar när även mamma/pappa behöver en paus en stund (tro mig, de kommer, hur mycket man än älskar sitt barn). Vår dotter har gillat Teletubbies jättemycket, men nu är det Molly Mus som gäller. 2-åringar är helt underbara, men kan stundtals vara en pärs. Vår dotter är inne i en fas när hon utvecklas väldigt mycket, både motoriskt och språkmässigt, men när hon samtidigt har väldigt mycket egen vilja, och får hysteriska utbrott när saker och ting inte går som HON tänkt. Man får tänka att det är något positivt, ssk för ett adopterat barn, om det känner sig så tryggt och älskat, att det vågar bli riktigt, riktigt argt på mamma och pappa.
  • Kalinka

Jag såg att Penapöna tipsade om att köpa ETT märke på nappflaskor. Det rådet fick vi innan vår dotter föddes, och det var helt super. Då slipper man stå där och prova tusen olika kombinationer av nappar och flaskor, för att hitta några som faktiskt passar ihop...

• BlommyNess12
    Snoopy1974 skrev 2010-04-28 14:43:41 följande:
    Jag letar vagn!!! VIlken djungel! Behöver tips så jag vet vilka modeller jag kan leta efter.Jag vill ha en vagn med 4 lika stora hjul och vändbar sits. Vad ska jag leta efter då?
    De flesta kombivagnar har vändbar sittdel så barnet kan sitta vänt emot en, och vänt ifrån en som man själv vill. Jag gissar att ni vill ha barnet vänt emot er så jag tycker ni borde gå till en barnvagnsbutik och kolla in det.
  • xena
    Snoopy1974 skrev 2010-04-28 14:43:41 följande:
    Jag letar vagn!!! VIlken djungel! Behöver tips så jag vet vilka modeller jag kan leta efter. Jag vill ha en vagn med 4 lika stora hjul och vändbar sits. Vad ska jag leta efter då?
    Själv funderar vi på en Emmaljunga Cerox. Någon som har +/- med den?
  • Manchester
    Kalinka skrev 2010-04-28 20:51:06 följande:
    Sjal/mei tai HAR vi använt jättemycket. Vår dotter är lite för rastlös nuförtiden, och vill gå SJÄLV, men det kan säkert vara helt annorlunda för ett nyfått barn. Vi bär vår dotter väldigt ofta på axlarna, då är det lättare att plocka upp och ner henne än ur en sjal eller sele.
    ...

Vår dotter sover i en vanlig vuxensäng halva natten, och halva natten hos oss. Det har aldrig fungerat med spjälsäng för henne, men det varierar såklart jättemycket, ssk om ni får ett barn som är van att sova i spjälsäng från barnhem etc. Ett tips är att låna en spjälsäng för att testa hur h*n vill sova.
    ...

Kläder (vår dotter väger knappt 12 kg, hon är alltså rätt liten för att vara ett 
    Vindfleece från PoP (de är bäst, med de uppvikbara muddarna kan man ha de hur länge som helst, vi köpte vår i storlek 86 i augusti, den kändes inte för stor då, och den har fortfarande mycket kvar att växa i. Om ni ska köpa en vindfleece, köp en med uppvikbara muddar i ärmarna, PAX tex har vanliga vuxenärmar, och då blir de inte alls lika praktiska, de växer ur dem snabbare)
    ...

Hink och spade!!! (vår dotter har precis fyllt 2, och den bästa 2-årspresenten var naturligtvis hinken och spadarna, som tillsammans (i jättebra plast) kostade 70 kr.)
    Vår dotter var 15 månader när vi fick henne och hon älskade sin sjal från första stund. Satt i den tills hon var över tre år. Vid knappa två kom hon ofta och och sa "mamma, jag vill sitta fast" och då var det sjalen hon tänkte på. Det kan säkert ha att göra med hennes behov av trygghet som adopterad, men det handlar nog även om personlighet. Sonen är vårt biologiska barn, men även han satt i sjalen tills han var över tre.

Det finns barn som finner trygghet i att sova i samma typ av säng som på barnhemmet, men det kan också vara tvärtom. Spjälsängen påminner om barnhemmet och därför vägrar de. Vår dotter sov inte en enda natt i den barnsäng vi gjort i ordning åt henne. Hon sov med oss tills hon fick stor säng när vi flyttade och hon var 6,5 år. Att låna en spjälsäng och kolla kan därför säkert vara ett väldigt bra tips.

Vår absoluta favorit när det gäller vindfleece är Didriksons. Den är lika vindtät som PoPs, men mycket mjukare och skönare. Bättre om man vill kunna ha en annan jacka över. Den har inte muddar, men hänger med ett bra tag i alla fall. Sonen (nyss fyllda fyra) har samma som förra sommaren. Den passade bra då och passar faktiskt lika bra nu.

Självklart  kommer hink och spade att behövas förr eller senare, men det är inte säkert att barnet är intresserat på en gång. Vår dotter blev livrädd första gången vi satte henne i en sandlåda. Andra barn i samma ålder joxade runt med sanden av hjärtats lust. Hon var bara ledsen och sa "tojk, tojk" för att hon blev smutsig om händerna. Den där första sommaren fick det bli småbarnsgunga och rutschkana istället. Men sommaren därpå, när hon var 2,5, grävdes det desto mer!
  • JAG är BÄST
    Manchester skrev 2010-04-29 21:25:12 följande:
    Vi hade det problemet med vårt troll. Han VÄGRADE sova i resesängen då vi var i Polen, än mindre ligga i en spjälsäng. Han ligger mellan oss och vägrar ligga nån annanstans. Dock har han provat ligga i sin säng(växasäng) som vi har i fotändan av vår säng,,men han kom upp vid två snåret på natten(legat sedan sjutiden på kvällen).

I början VÄGRADE han dricka ur något annat än sin mugg som han fick med sig från fosterfamiljen. Nu VÄGRAR han dricka från den utan har en annan pipmugg(dock vill han INTE dricka ur vanligt glas), men tids nog kommer det med.

För övrigt TS, tänk på att adoptivbarnen(dom flesta) har aldrig haft egna leksaker. När dom kommer hem till sitt nya rum fyllt med allt, så blir dom många gånger villrådiga och vet inte vad dom ska göra med allt.

Vi får ÄN IDAG plocka undan saker och byta ut efter en vecka.

Kläder valde jag ju som sagt köpa först efter vi fick vårt bb. Så jag brände iväg med dryga 3000:- på en vecka{#lang_emotions_sealed} på kläder till trollet.
    Det var allt från skor(visste vad han hade för sko stl,,tog reda på det),,overall, mössa,vantar, tröjor, byxor mm,,eftersom jag vi visste hans längd+vikt just då så blev det lätt att köpa rätt stl på kläderna.

Något som vi hade med oss

*Flytande alvedon+suppar
    *Nappflaska+välling (dock drack han inte välling och vi fick han heller inte att dricka det).
    *Plåster
    *Omega-3
    *Kläder(det som behövs för den årstiden då man reser dit)
    *Silon+Inotyol salvorna
    *Lite leksaker(bilar, alfabetet, pussel,pekböcker,boll,kritor+block(har ramat in hans 2 första teckningar som han ritade första dan vi fick ha han )
    *Tvättmedel.

Vagn hade vi med oss bara en sån där billig rese-sylky.
    När vi hamnade på svensk mark efter 5v i Polen så stannade vi i Stockholm å köpte en kombivagn för 500:- (KANONFIN, som ny,,vägrade ha nå annan färg än svart el grå )).
    Denna hade han fram till nyligen då han växt otroligt mycket sedan Dec-08 så vi sålde den för 1100:- & köpte en Trevel jogger för 700:- (även den som NY),,han sitter bättre i den, känner sig friare och vill mer än gärna sitta i den(han är vagnshatare annars å aldrig suttit i vagn då foterfamiljen hade honom, han fick minnsan gå)

Jag säger skkippa kombivagn å rikta in dig direkt på en sittvagn,,för dom går ju att fälla ner oftast i fullt liggläge.
  • Kalinka
    Manchester skrev 2010-04-29 21:25:12 följande:
    Summan av kardemumman är väl att barn (som alltid) är olika, och det är svårt att veta tex vilka leksaker ens eget barn tycker om, innan man provat.

Angående PoP vindfleece, den är lite stel till en början, men blir jättesnabbt mjukare. Vi har nästan alltid en skaljacka över hennes vindfleece.
  • TomMon

Underbar tråd, jag suger åt mig av alla tips, trots att vi ännu bara är i slutskedet av vår hemutredning! =)

/TomMon

• Snoopy1974

Igår blev jag stolt ägare av en emmaljunga scooter. Härlig vagn enligt mig. Har testkört i hemmet flera varv Har samlat ihop er brainstorming

Här kommer stora shoppinglistan Fyll på!!!

LEKSAKER
    bobbycar, duplolegor, leksaksspis, gosdjur, dockor, böcker, trehjuling, gunga i trädgården, dvd-filmer, leksaksbilar + garage, bondgård med djur,klossar, Leksaker som uppmuntrar till samspel och lek, badleksaker, pussel

HYGIEN
    Barnschampoo, tandborste, barntandkräm osv. Kanske en handduk med huva? Blöjor, tvättlappar, salva, våtservetter
    APOTEK
    nässpray, vätskeersättning och febernedsättande

PRAKTISKA SAKER
    Vagn, Madrasskydd, napp, nappflaska, Säng och sängkläder, Kanske nån filt?
    Grejor till vagnen, typ regnskydd, myggnät, Matstol. Bilbarnstol, Potta, Bärsele
    , Hakklapp, barnservis av plast och barnbestick,

KLÄDER
    Regnställ, stövlar, overall, vinterkängor, gympaskor, överdragsbyxor, solhatt (som även täcker nacken), pyjamasar, vindfleece, skaljacka

ÖVRIGT
    Tålamod {#lang_emotions_wink}, Barnsäkerhet i hemmet
    ?:*¨¨*:?. it's not how you birth your baby - it's how you love your child.?:*¨¨*:?.
  • sonen08

Sonen har traktorer och bilar. klossar lego, utklädningskläder gillar han och nån ryggsäck att gå omkring och leka  med. Matservice. En briospis kanske och stol o bord så han kan sitta och leka med sin service där bjuda på mat de älskar han badrock har han när han har badat har du inte badkar en bra balja och lite leksaker i badet kanske ..
    Kläder och kanske överdragsbyxor för utelek regnkläder och stövlar. Dockor och nån vagn för de är mycket rolllekar som börjar nu har ja märkt på dagis . Pussel och lite papper och kritor för o sitta och pyssla med mamma o pappa kanske en fotboll att sparka ute. Sandleksaker om ni ska till nån park eller har sandlåda i trädgården.
    Blöjor nappar tvättlappar kanske skötbord.. en bra säng och en bra bilstol som han/hon kan ha länge. bra skor att gå i med.. kanske få med nån leksak från barnhemmet som ger extra trygghet den första tiden.. mina kusiner fick ta med sig sin favorit leksak eller om ni vart där lämnat något som luktar er så han/hon känner igen doften när ni kommer hem... en bra barnvagn med vi har en scooter då sonen är nyfiken på se allt som händer.

• augustisten

Angående febernedsätande... Det är bra att ha påde ett paracetamolbaserat (panodil/alvedon) och Ipren hemma. Vid hög feber eller vid tex öroninflammation kan man ge maxdos av båda (så att man kan ge var tredje timme istället för var sjätte) och man slipper sitta och vänta på att få ge nästa dos om barnet har ont och hög feber.

Mitt tips på ngt som tvååringar brukar gilla är bubbelbad (om ni har badkar). Bodyshop har bra som varar länge :)

• Manchester
    Snoopy1974 skrev 2010-05-01 12:37:58 följande:
    Igår blev jag stolt ägare av en emmaljunga scooter. Härlig vagn enligt mig. Har testkört i hemmet flera varv Har samlat ihop er brainstorming Här kommer stora shoppinglistan Fyll på!!!LEKSAKERbobbycar, duplolegor, leksaksspis, gosdjur, dockor, böcker, trehjuling, gunga i trädgården, dvd-filmer, leksaksbilar + garage, bondgård med djur,klossar, Leksaker som uppmuntrar till samspel och lek, badleksaker, pusselHYGIENBarnschampoo, tandborste, barntandkräm osv. Kanske en handduk med huva? Blöjor, tvättlappar, salva, våtservetterAPOTEKnässpray, vätskeersättning och febernedsättande PRAKTISKA SAKERVagn, Madrasskydd, napp, nappflaska, Säng och sängkläder, Kanske nån filt? Grejor till vagnen, typ regnskydd, myggnät, Matstol. Bilbarnstol, Potta, Bärsele, Hakklapp, barnservis av plast och barnbestick,KLÄDERRegnställ, stövlar, overall, vinterkängor, gympaskor, överdragsbyxor, solhatt (som även täcker nacken), pyjamasar, vindfleece, skaljackaÖVRIGTTålamod , Barnsäkerhet i hemmet
    Bara en tanke angående kläder: När vi skulle åka för att genomföra adoptionen lånade vi ihop ytterkläder i olika storlekar. Lite tröjor, mjukisbyxor, strumpor etc vågade vi chansa på att köpa, men overall kändes vanskligt när vi inte visste hur stort barn vi skulle få. Osäkerheten var visserligen större för oss än för de flesta. Dels visste vi inte vilket barn vi skulle få, i vårt land väljs barnet inte ut förrän föräldarna är på plats i landet. Dels visste vi inte om vi skulle få med barnet hem direkt eller om vi skulle behöva göra en andra resa någon månad senare. För oss handlade det om att komma hem i april eller maj/juni och det kan ju göra rätt stor skillnad på behovet av ytterkläder.

Ni vet vilket barn ni ska hämta, men frågan är hur säkra uppgifter ni får om längd, vikt och storlek på kläder/skor. Det är rätt trist att köpa dyra kläder som man sedan kanske inte kan använda.

Vi hade köpt inomhuskläder i lite olika storlekar. Några plagg som visade sig vara alldeles för stora använde vi för att byta till oss de saker vår dotter hade på sig dagen då vi fick hämta henne. Dels blev de ett lite mer påtagligt minne av barnhemstiden och dels tänkte vi att lukten och "känslan" i de kläderna skulle kunna vara en trygghet om dottern verkade sakna barnhemmet. Nu behövde vi aldrig använda några kläder som "snuttefilt". Dottern sökte redan från början sin trygghet hos oss och i den mjukiskatt vi hade med oss vid varje besök på barnhemmet, men man vet ju aldrig på förhand hur ett visst barn kommer att reagera.
  • Selma1966

Jag tackar också för alla tips. Vi åker till Ryssland nästa vecka. Har köpt det mesta, men fått lite bra tips här.

• Takpannan

Mitt första tips gäller böcker och det är att ha många böcker av olika karaktär och att dessutom att inte vara så rädd om dem. Låt böckerna ligga huller om buller bland leksakerna, både pekböcker och böcker för större barn med vanliga papperssidor. Vår son väljer lika ofta att ägna sig åt en bok som åt en leksaksbil och jag tror att bilderna i böckerna berikar hans liv även om han sitter själv och tittar i dem. Om några sidor råkar rivas ut så är det inte hela världen och är det favoritsidorna så går de att tejpa in igen och sedan kan man prata om att "ja, boken gick sönder så den fick vi laga..."osv. Så, använd böckerna aktivt och läs tillsammans ofta.  

Mitt andra tips gäller välling. Sonen är 2,5 år och får fortfarande alltid välling innan sänggåendet som en mysstund tillsammans med mamma eller pappa. Vi har alltid haft som regel att välling ska drickas tillsammans med oss i vårt knä eller att vi sitter bredvid och håller om honom. Den fysiska kontakten är viktig och eftersom vårt barn är så aktivt ville vi få honom att kunna koppla av och känna närhet till oss.

• Manchester
    Takpannan skrev 2010-05-21 21:54:37 följande:
    Mitt första tips gäller böcker och det är att ha många böcker av olika karaktär och att dessutom att inte vara så rädd om dem. Låt böckerna ligga huller om buller bland leksakerna, både pekböcker och böcker för större barn med vanliga papperssidor. Vår son väljer lika ofta att ägna sig åt en bok som åt en leksaksbil och jag tror att bilderna i böckerna berikar hans liv även om han sitter själv och tittar i dem. Om några sidor råkar rivas ut så är det inte hela världen och är det favoritsidorna så går de att tejpa in igen och sedan kan man prata om att "ja, boken gick sönder så den fick vi laga..."osv. Så, använd böckerna aktivt och läs tillsammans ofta.  Mitt andra tips gäller välling. Sonen är 2,5 år och får fortfarande alltid välling innan sänggåendet som en mysstund tillsammans med mamma eller pappa. Vi har alltid haft som regel att välling ska drickas tillsammans med oss i vårt knä eller att vi sitter bredvid och håller om honom. Den fysiska kontakten är viktig och eftersom vårt barn är så aktivt ville vi få honom att kunna koppla av och känna närhet till oss.
    Om barnet gillar välling så är det jättebra, men det är inget man ska utgå ifrån. Vår dotter totalvägrade. Hon var ständigt hungrig (hade uppenbarligen inte fått så bra mat på barnhemmet) och åt i princip allt, men inte välling. När vi försökte grät hon så fort hon fick lite i sig. Jag var själv likadan när mina föräldrar och jag fllyttade till Sverige. Mina föräldrar är svenskar, men hade bott utomlands några år. När jag var dryga året valde de att flytta hem och naturligtvis trodde de att jag skulle äta välling då, precis som alla andra svenska barn. men jag måste ha tyckt att det var vidrigt äckligt för jag bara spottade ut och grinade illa. Mitt intryck är att välling är en smak som barnet måste vänja sig vid ganska tidigt och om det inte finns något liknande i landet som barnet kommer ifrån så kan det bli svårt.
  • Namaste72

Vår dotter vägrar också välling, av alla sorter. Hon ulkar och kräks...

{ Mamma till världens finaste dotter }
  • mammamys06

och vår son älskar välling och har gjort sedan vi fick honom, han vill ha den fortfarande vid 3,5 års ålder.

Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Takpannan

Hej igen!
    Jag kanske var otydlig i mitt vällingtips. Vad jag menade var att om barnet gillar välling så kan man fortsätta att ge barnet det länge. Och att i vår familj så använder vi just välling som en del i anknytningsprocessen genom att vi sitter tätt tillsammans då han får dricka det på kvällen.

Svar på tråden Vad behövs till en 2-åring