Hur fördela gemensam vårdnad bäst?
Vi verkar tyvärr stå inför en stundande skilsmässa, efter dryga sju år tillsammans. Jag är ännu i chock, bomben släpptes för ca 2 veckor sedan, och vände totalt upp och ned på vårt vad jag trodde lyckliga liv tillsammans. Inte minst känns det tråkigt för våra två barn, en flicka på fyra år och en liten pojke på bara fem månader. Men, jag verkar dessvärre inte ha mkt att säga till om, eftersom min har bestämt sig som en blixt från en klar himmel - han VILL inte ens försöka.
Så, separation lär det väl bli. Med anledning av detta undrar jag vad som är lämpligt i fördelning av vårdnaden? För flickan är det väl rimligt att kunna tänka sig en 50/50 uppdelning, och tankarna går kring brutna veckor om 3-4 dagar åt gången, eller hur man nu lägger upp det för att dessutom få till varannan helg. Men för vår lille pojke kan jag aldrig tänka mig att det är lämpligt med ett så regelrätt växelvis boende? Tyvärr hamnade jag på sjukhus i tre veckor och fick därmed också abrupt sluta amma när vår son var fyra månader (jag fick starka mediciner som gick ut i modersmjölken). Detta har ju inneburit att min man har en mkt starkare anknytning till och kontakt med pojken än han kanske haft om jag fortsatt att amma och bara varit hemma och varit mammaledig. Jag kan därför tänka mig att han kan ha svårt att acceptera ngn varannan helg-lösning som tillräckligt. Men såvitt jag förstår så är det ändå det som rekommenderas, och så i så fall umgänge utöver det, men boendet hos \"huvudföräldern\"? Stämmer detta? I så fall, hur länge bör man ha det så innan det är lämpligt med en uppdelning mer åt 50/50?
Hur/var hittar jag säkra källor på vad som är lämpligt? har kontaktat familjerätten och bvc's barnpsykolog, men skulle gärna vilja läsa mig till lite info också medan jag väntar på att få komma till där.