• Svar på tråden "Korean igen"
  • Namaste72

Åh vad bra!
    Indien har tagit bort sitt dubbla medborgarskap , adoptivbarn kan få något som heter OCI , vilket menas att man har livslångt visum men inga andra egentliga rättigheter om jag fattat det rätt. Jag hade gärna sett att vår dotter har dubbla medborgarskap, eftersom jag själv har det.

{ Mamma till världens finaste dotter }
  • VNmamma
    Namaste72 skrev 2010-04-23 10:00:55 följande:
    Åh vad bra! Indien har tagit bort sitt dubbla medborgarskap , adoptivbarn kan få något som heter OCI , vilket menas att man har livslångt visum men inga andra egentliga rättigheter om jag fattat det rätt. Jag hade gärna sett att vår dotter har dubbla medborgarskap, eftersom jag själv har det.
    Man ska väl komma ihåg att dubbelt medborgarskap också innebär skyldigheter. Som t ex militärtjänst. 
    Men visst finns det många fördelar med dubbelt adopterade, jag kan förstå att frågan drivits av föreningar med vuxna adopterade.
  • Namaste72

Det handlar mer om en pusselbit i ens identitet för min del, och den är viktig.
    Visst finns det skyldigheter, men som i mitt lands fall så behöver man inte göra militärtjänstgöring så länge man bor utomlands.

VNmamma skrev 2010-04-23 10:06:54 följande:
    { Mamma till världens finaste dotter }
  • Pulkåkarn

Jag har tidigare hört att det bara var en skröna att adopterade med dubbelt medborgarskap skulle kunna tvingas att göra militärtjänst mot sin vilja i födelselandet. Finns det någon som har drabbats av det?

• VNmamma
    Pulkåkarn skrev 2010-04-23 10:19:59 följande:
    Jag har tidigare hört att det bara var en skröna att adopterade med dubbelt medborgarskap skulle kunna tvingas att göra militärtjänst mot sin vilja i födelselandet. Finns det någon som har drabbats av det?
    Kanske är det bara en pappersformalitet och som av praktiska skäl inte går att genomföra? Jag menar, vilken glädje har, låt säga koreanska försvaret av en person uppväxt i ett annat land som inte talar landets språk? Men det är svårt att veta, det finns kanske militärtjänstgöring som gärna välkomnar en "korean från utlandet med goda språkkunskaper, kanske till och med i koreanska?
    På forumet adoptera.nu berättades en gång om en ung man adopterad från Polen (tror jag att det var) som fick en inkallelseorder.
  • mammamys06
    VNmamma skrev 2010-04-23 10:06:54 följande:
    Man ska väl komma ihåg att dubbelt medborgarskap också innebär skyldigheter. Som t ex militärtjänst.  Men visst finns det många fördelar med dubbelt adopterade, jag kan förstå att frågan drivits av föreningar med vuxna adopterade.
    ja, precis, jag är glad att te x inte min bror har det med tanke på att det varit diktatur där han kommer ifrån...
    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Angla

Om adoptionen i sig skulle vara en förmildrande omständighet vet jag ej. Vet dock personer födda och uppvuxna i Sverige som haft dubbelt medborgarskap oc htvingats till militärtjänstgöring i det andra landet. Så skulle det kunna ske men mig veterligen så har jag aldrig hört o mett adoptivbarn som drabbats.

Angla - mamma till slut, här & nu
Svar på tråden "Korean igen"