• memme

När började era barn bajsa på toaletten?

Min son är 3,5 år och är blöjfri dagtid och sen 3 dar tillbaka även nattetid, men när det gäller att bajsa på toa så är det tvärstopp, då är det blöja som gäller, har börjat få pikar från olika håll att nu är det väl dags att skippa blöjan även där, jag känner att det kommer när han är mogen för det, självklart försöker jag uppmuntra honom till att göra det på toa och ibland får jag honom att sitta en stund men det slutar alltid med att han vill ha blöja i allafall. Så nu undrar jag, när började era barn bajsa på toaletten?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-21 11:16
    Nu är han äntligen helt blöjfri, sen i Tisdags och det kan jag tacka hans storasyster på 7 år för :)

• Svar på tråden När började era barn bajsa på toaletten?
  • Stor mamma

mina barn har börjat med just bajsa i potta/toa

Sen kom kisset.

Dom va runt 2 år när dom brjade

• almn

Min grabb har varit blöjfri i en vecka nu. 3,5 år. Att göra nr2 på toa lr potta finns inte på kartan för honom än. Han springer hellre fram och tillbaka och får ont i magen.

Det kommer, jag känner ingen stress. Vad andra tycker är inte relevant i den frågan. För mig i alla fall.

Det är ju en stor omställning att bli av med blöjan. Tänk själv att, usc ja men ändå, ha kunnat ställa sig var som på en trygg plats och göra sina behov.

Silence is golden but duck tape is silver. enannanannas.blogg.se
  • almn

Så, inga tips. Bara, att in sinom tid så kommer det släppa och han går o gör alla sina behov på toa. :) (potta)

Silence is golden but duck tape is silver. enannanannas.blogg.se
  • Lina med Liten

Min dotter (snart 3 år) är likadan. Bajsa vill hon inte göra på potta/toa än. Det hamnar i trosorna el så ber hon om en blöja. Jag pratade m BVC på 3 års kollen häromdagen och hon sa att jag kanske kunde testa att försöka få henne att sätta sig med blöjan på och bajsa i den. Just för att få henne att sitta ner och göra det. Hon står nämligen alltid... Sen trodde hon att det skulle gå lättare. Bara att få henne att gå in på dass och bajsa (om så i blöja) är en början.
    Kissa på pottan gör hon strålande och hon springer in själv ibland utan att säga till och sätter sig och kissar.

Vi får se hur det går men jag känner mig inte speciellt orolig. Det kommer...

**Älskade lilla Thea**
  • carola1977

Måste folk alltid lägga sig i sådant? Suck! Min dotter slutade med blöja på dagtid när hon var 2,5 år, men när det var dags att bajsa sa hon till och ville ha en blöja. I början försökte vi motivera till toaletten och muta med glass om hon skulle bajsa där, men det funkade inte. Hon gjorde det några gånger men det var nog mest av misstag.

För ett tag sedan släppte vi det helt och lät henne få blöja när hon ville och föreslog inte ens toaletten. För tre veckor sedan började hon plötsligt bajsa på toaletten. Första gången sa hon att hon var kissnödig men det kom bajs också. Sedan har hon fortsatt av bara farten. Några gånger har hon velat ha blöja istället och då har hon fått det utan tjafs, men det känns verkligen som om det lossnat. Häromdagen bajsade hon till och med på en halväcklig offentlig toalett och det trodde jag aldrig skulle hända . Hon är 3,5 nu så det har alltså gått ungefär ett år sedan hon slutade med blöja på dagen.

Tipset är alltså, släpp det, tjata inte och låt barnet bestämma själv. Det sa de också på Knattetimmen (Malin Alfvén och Louise Hallin).

• Miss C

Jag har tvillingar som är HELT olika när det gäller att bajsa på toa. Killen göra både och på toa - har aldrig haft problem. Men syrran får halvt panik om man försöker locla/föreslå att bajsa på toa. Hon ber om en blöja när det är dags och går till en privat hörna och gör vad hon ska. Sen kommer hon och säger till att hon är klar och vill ta av den. Vi har lockat och pockat, suttit och läsrt på toa och tagit det lugnt, men det går inte. Så hon får sin blöja.
    Dessutom har hon alltid varit liiite hård i magen, så jag vill inte riskera förstoppning genom att stressa henne med toaletten. Då känns det som att risken ökar för att hon försöker hålla sig och därmed blir förstoppad, och det lär säkert göra det ännu jobbigare att börja gå på toa.
    Lycka till! En dag släpper det bara!

• Tinnys

Samtidigt som han började kissa på toaletten, vid 2,5 och han var även torr på natten samtidigt.

• muffin

Min tjej bajsade på toa/potta när hon va 1,5 år. Kisset var det svårare med, svårare att hålla antar jag. Hon va dock helt blöjfri vid 2 år och 3 månader(även på natten).

• TessaS

Han var nästan 2,5 år när han slutade med blöja, både dag och natt samtidigt.
    Tyvärr var det samtidigt med en vecka när han var väldigt hård i magen, så det gjorde ont när han bajsade. Även när det var som vanligt igen, så ville han absolut inte bajsa på toaletten utan höll sig tills vi satte på honom blöja (vilket vi tillslut gjorde för han var panikslagen och skrekt och grät och fick ont i magen... så vi ville inte vänta ut honom).

Vi införde "plums-godis"... om han sitter på toa och det säger "plums" så fick han en godisbit... på dagis höll de räkningen så han fick godis när han kom hem. Detta höll vi på med någon vecka eller två innan vi drog ner på godisbitarna och det har fungerat sedan dess.

• Mammas V

min bajsar på på toaletten, gjort de sen han var drygt 1,5år. när du märker att han ska bajsa i blöjan spring till toaletten och sätt honom där. våran protesterar och gråter för han har dålig mage men tillslut kommer de och då kör vi en high five och är jätte glada

Svar på tråden När började era barn bajsa på toaletten?