• SofiaO

    De bråkar precis jämt... Hur gör ni?

    Hej....
    Jag har två killar som blir 7 år i september och de bråkar om precis allt precis hela tiden, nonstop. Börjar bli GANSKA trött på det nu....

    Ta t.ex. situationen att posten ska hämtas.... Jag börjar gå mot brevlådan, son nr 1 kommer springandes och ska ta posten varpå son nr 2 ser detta och springer för livet för att komma före son nr 1. När son nr 1 kommer fram till brevlådan tar han  posten med son nr 2 i hälarna som skriker och vrålar för att han inte hann först. Efter mycket om och men, så går son nr 1 med på att dela högen och att de då ska ta varsin hög. Son nr 2 vill GIVETVIS ha den hög han inte vart erbjuden. För att son nr 2 just vill ha den högen, så vill såklart då son nr 1 OCKSÅ ha den högen. Och bråket är igång med skrik, slag och jagande.....

    Detta är bara en situation av många, många, många...

    Det är bråk om att en tar fram mjölkpaketet fast den andre ville det, att båda vill sätta smörkniven i smörpaketet osv osv.
    Jag har fått göra ett schema om vem som ska somna i min säng varannan kväll...

    Ja, ni förstår nivån på bråken? Det slutar ALDRIG och hur jag än bär mig åt och pratar med dem så slutar de inte....

    Kan tillägga att de var hur enkla som helst att ha när de var små (sov som stockar, var glada och åt allt); nu får jag väl betala riktigt dyrt för det.....

    Jag är ute och cyklar med dem, läser för dem (varje kväll vid sängen och på dagen också), bygger med lego, pärlar, sitter och tar det lugnt t.ex. vid tv:n. Så det är inte så att jag inte ägnar någon tid till barnen. Men ibland lär det ju lagas mat och tvättas också...

    Någon som har tips om vad man kan göra för att få en drägligare och lugnare tillvaro?

    *puh....*

  • Svar på tråden De bråkar precis jämt... Hur gör ni?
  • Puffy75

    Oj, vilken sidodiskussion detta blivit
    Läste inlägget och förstår dig precis din frågeställning - har tvillingtjejer som är 4 år. De är bästisar och väldigt väldigt måna om varandra MEN tävlingen dem emellan pågår precis hela tiden. Småsaker som du skriver - posten, duka, ta spruta, prova skor, cykla, springa, handla, mäta upp mjöl när man bakar ja småsaker och hela tiden...

    Det är väl det som är skillnaden mellan syskon coh tvillingar. Om man jämför med bekanta och sin egen uppväxt så ser jag en tydlig skillnad - det är något speciellt i tvillingkonstellationen. Detta förekommer såklart i alla familjer men som tvilling ärä hela livet en tävling gentemot en helt jämbördig part. Sen kan man ju diskutera vem som har det värst men det kan ju kvitta!

    Jag försöker lösa det genom att alltid vara rättvis. Båda får alltid göra allting. Ibland gör vi saker dubbelt. När de var runt 3 år började jag "ryta till" om de börjar bråka och gnälla - då får ingen göra det helt enkelt. Men de vill de såklart så då fick de börja försöka lösa dilemmat med sin tvilling. Det har varit en resa på snart ett år men som faktiskt underlättat mycket.

    Tex om båda vill ta in posten och det sker under bråk så ställde jag mig vid lådan. Antingen delar ni upp posten eller så bär ni in alla brev tillsammans. Hur ska ni ha det? Så får de prata med varandra hur de ska göra och när de bestämt ett gemensamt beslut så gör vi så. Tar lite mer tid men det minskade bråk och idag behöver jag inte vara bossen i många situationer utan det fixar de tillsammans.  

    Ibland vill kanske båda packa ner något, ex sist vi skulle ha lite picknick. Den ena tjejen packar vad som ska med. Sen kommer nästa och packar upp för att sen återigen packa för hon vill också hjälpa till. Så gör de ofta...sen vet jag inte om man som 7-åring tycker det är ok. Återstår väl att se...

    Ibland när det gnälls mycket och de här småtjafsen pågår får jag själv ett utbrott att nu räcker det. Ibland kan den som är minst dominant av dem säga att XXX låter mig aldrig göra nånting. Säger åt henne att det får du visst, gå nu och säg det till henne.  ¨Försöker hela tiden göra så att de pratar med varandra och att inte jag säger till.
    För ibland även om de är ovänner i minutens strid så säger jag till den ena - ja, plötsligt försvarar de varann mot mig.

    Sen kanske det är skillnad mellan dina killar...mina har i grunden alltid gillar varandra. Vet att vissa tvillingar är mer "kiviga och bråkiga" i allt. Mina är väldigt goa mot varandra i 99% av fallen men de här tävlingssituationerna i tvillingskapet ställer till det.

    Finns det ingen möjlighet att prata med tvillingar som är lite äldre? För det känns som rådgivning etc måste ske av de som förstår sig på tvillingskapet...

  • Tettan
    Puffy75 skrev 2010-04-24 21:15:12 följande:
    Oj, vilken sidodiskussion detta blivit Läste inlägget och förstår dig precis din frågeställning - har tvillingtjejer som är 4 år. De är bästisar och väldigt väldigt måna om varandra MEN tävlingen dem emellan pågår precis hela tiden. Småsaker som du skriver - posten, duka, ta spruta, prova skor, cykla, springa, handla, mäta upp mjöl när man bakar ja småsaker och hela tiden...Det är väl det som är skillnaden mellan syskon coh tvillingar. Om man jämför med bekanta och sin egen uppväxt så ser jag en tydlig skillnad - det är något speciellt i tvillingkonstellationen. Detta förekommer såklart i alla familjer men som tvilling ärä hela livet en tävling gentemot en helt jämbördig part. Sen kan man ju diskutera vem som har det värst men det kan ju kvitta! Jag försöker lösa det genom att alltid vara rättvis. Båda får alltid göra allting. Ibland gör vi saker dubbelt. När de var runt 3 år började jag "ryta till" om de börjar bråka och gnälla - då får ingen göra det helt enkelt. Men de vill de såklart så då fick de börja försöka lösa dilemmat med sin tvilling. Det har varit en resa på snart ett år men som faktiskt underlättat mycket. Tex om båda vill ta in posten och det sker under bråk så ställde jag mig vid lådan. Antingen delar ni upp posten eller så bär ni in alla brev tillsammans. Hur ska ni ha det? Så får de prata med varandra hur de ska göra och när de bestämt ett gemensamt beslut så gör vi så. Tar lite mer tid men det minskade bråk och idag behöver jag inte vara bossen i många situationer utan det fixar de tillsammans.  Ibland vill kanske båda packa ner något, ex sist vi skulle ha lite picknick. Den ena tjejen packar vad som ska med. Sen kommer nästa och packar upp för att sen återigen packa för hon vill också hjälpa till. Så gör de ofta...sen vet jag inte om man som 7-åring tycker det är ok. Återstår väl att se...Ibland när det gnälls mycket och de här småtjafsen pågår får jag själv ett utbrott att nu räcker det. Ibland kan den som är minst dominant av dem säga att XXX låter mig aldrig göra nånting. Säger åt henne att det får du visst, gå nu och säg det till henne.  ¨Försöker hela tiden göra så att de pratar med varandra och att inte jag säger till. För ibland även om de är ovänner i minutens strid så säger jag till den ena - ja, plötsligt försvarar de varann mot mig. Sen kanske det är skillnad mellan dina killar...mina har i grunden alltid gillar varandra. Vet att vissa tvillingar är mer "kiviga och bråkiga" i allt. Mina är väldigt goa mot varandra i 99% av fallen men de här tävlingssituationerna i tvillingskapet ställer till det. Finns det ingen möjlighet att prata med tvillingar som är lite äldre? För det känns som rådgivning etc måste ske av de som förstår sig på tvillingskapet...
    Detta skulla kunna ha skrivits om mig, förutom att jag har 4-åriga GRABBAR... Jag känner igen det där med att få göra många saker 2 gånger, så att BÅDA får göra... Posten löser jag som så att om jag känner att nu blir det problem, så får den ligga kvar i postlådan tills sambon kommer hem, eller tills de har lagt sig. Jag låtsas helt enkelt inte om den...

    Sen har mina grabbar börjat tävla om allt, men som tur är så är det helt okej för E att A vinner... Än så länge...
  • Puffy75
    Tettan skrev 2010-04-24 21:23:33 följande:
    Detta skulla kunna ha skrivits om mig, förutom att jag har 4-åriga GRABBAR... Jag känner igen det där med att få göra många saker 2 gånger, så att BÅDA får göra... Posten löser jag som så att om jag känner att nu blir det problem, så får den ligga kvar i postlådan tills sambon kommer hem, eller tills de har lagt sig. Jag låtsas helt enkelt inte om den...Sen har mina grabbar börjat tävla om allt, men som tur är så är det helt okej för E att A vinner... Än så länge...
    Undrar om det är för att de är 4 år...när genomskådar de att man LÅTER båda göra saker. Eller när slutar de tycka att det är ok att vara den som gör om. Kanske ska njuta tills den dagen!

    När jag ser mina tjejer så tänker jag att man själv skulle vilja vara tvilling - så fantastiskt att alltid ha sin bästa kompis. Våra leker otroligt bra tillsammans och vissa dagar märker man knappt dem på flera timmar. Men samtidigt är deras liv en ständig tävling. Måste vara väldigt väldigt jobbigt att hela tiden jaga och jaga.

    Våra har också börjat jämföra varandra...J är lite större och L är lite äldre...tack och lov så får båda vara något först  
  • SofiaO
    Puffy75 skrev 2010-04-24 21:15:12 följande:
    Oj, vilken sidodiskussion detta blivit Läste inlägget och förstår dig precis din frågeställning - har tvillingtjejer som är 4 år. De är bästisar och väldigt väldigt måna om varandra MEN tävlingen dem emellan pågår precis hela tiden. Småsaker som du skriver - posten, duka, ta spruta, prova skor, cykla, springa, handla, mäta upp mjöl när man bakar ja småsaker och hela tiden...Det är väl det som är skillnaden mellan syskon coh tvillingar. Om man jämför med bekanta och sin egen uppväxt så ser jag en tydlig skillnad - det är något speciellt i tvillingkonstellationen. Detta förekommer såklart i alla familjer men som tvilling ärä hela livet en tävling gentemot en helt jämbördig part. Sen kan man ju diskutera vem som har det värst men det kan ju kvitta! Jag försöker lösa det genom att alltid vara rättvis. Båda får alltid göra allting. Ibland gör vi saker dubbelt. När de var runt 3 år började jag "ryta till" om de börjar bråka och gnälla - då får ingen göra det helt enkelt. Men de vill de såklart så då fick de börja försöka lösa dilemmat med sin tvilling. Det har varit en resa på snart ett år men som faktiskt underlättat mycket. Tex om båda vill ta in posten och det sker under bråk så ställde jag mig vid lådan. Antingen delar ni upp posten eller så bär ni in alla brev tillsammans. Hur ska ni ha det? Så får de prata med varandra hur de ska göra och när de bestämt ett gemensamt beslut så gör vi så. Tar lite mer tid men det minskade bråk och idag behöver jag inte vara bossen i många situationer utan det fixar de tillsammans.  Ibland vill kanske båda packa ner något, ex sist vi skulle ha lite picknick. Den ena tjejen packar vad som ska med. Sen kommer nästa och packar upp för att sen återigen packa för hon vill också hjälpa till. Så gör de ofta...sen vet jag inte om man som 7-åring tycker det är ok. Återstår väl att se...Ibland när det gnälls mycket och de här småtjafsen pågår får jag själv ett utbrott att nu räcker det. Ibland kan den som är minst dominant av dem säga att XXX låter mig aldrig göra nånting. Säger åt henne att det får du visst, gå nu och säg det till henne.  ¨Försöker hela tiden göra så att de pratar med varandra och att inte jag säger till. För ibland även om de är ovänner i minutens strid så säger jag till den ena - ja, plötsligt försvarar de varann mot mig. Sen kanske det är skillnad mellan dina killar...mina har i grunden alltid gillar varandra. Vet att vissa tvillingar är mer "kiviga och bråkiga" i allt. Mina är väldigt goa mot varandra i 99% av fallen men de här tävlingssituationerna i tvillingskapet ställer till det. Finns det ingen möjlighet att prata med tvillingar som är lite äldre? För det känns som rådgivning etc måste ske av de som förstår sig på tvillingskapet...
    Sidodiskussion, ja. Det skulle man nog kunna säga
    TACK för att du tar dig tiden att svara och förstå min frågeställning.

    Precis! T.o.m. det där med att mäta mjöl när vi bakar. den glömde jag ju! *skrattar*

    Mina killar är också goa med varandra och saknar varandra enormt mycket när de är ifrån sin bror. Även om det givetvis sitter långt in att överhuvudtaget erkänna Men det där med att den andre skulle packa ur det som den förste packat i för att också få hjälpa till kan jag nog säga utan att ha provat att det skulle INTE funka hos oss Den förste skulle bli skogstokig! *haha*

    Det är det där tävlingsmomentet som ofta ställer till det, ja. Att de alltid har en precis jämbördig motståndare. Vinnaren är inte alltid given och "kampen" är jämn. Ja, du vet...

    Vad fiffigt det vore att prata med en rådgivare som själv är tvillingförälder; har aldrig tänkt så.
  • SofiaO
    Tettan skrev 2010-04-24 21:23:33 följande:
    Detta skulla kunna ha skrivits om mig, förutom att jag har 4-åriga GRABBAR... Jag känner igen det där med att få göra många saker 2 gånger, så att BÅDA får göra... Posten löser jag som så att om jag känner att nu blir det problem, så får den ligga kvar i postlådan tills sambon kommer hem, eller tills de har lagt sig. Jag låtsas helt enkelt inte om den...Sen har mina grabbar börjat tävla om allt, men som tur är så är det helt okej för E att A vinner... Än så länge...
    *hehe*
    Gott att vi är fler! Vilken tur att den ene grabben känner att det är ok att hans bror alltid vinner.
  • SofiaO
    Puffy75 skrev 2010-04-24 21:35:47 följande:
    Undrar om det är för att de är 4 år...när genomskådar de att man LÅTER båda göra saker. Eller när slutar de tycka att det är ok att vara den som gör om. Kanske ska njuta tills den dagen!När jag ser mina tjejer så tänker jag att man själv skulle vilja vara tvilling - så fantastiskt att alltid ha sin bästa kompis. Våra leker otroligt bra tillsammans och vissa dagar märker man knappt dem på flera timmar. Men samtidigt är deras liv en ständig tävling. Måste vara väldigt väldigt jobbigt att hela tiden jaga och jaga.Våra har också börjat jämföra varandra...J är lite större och L är lite äldre...tack och lov så får båda vara något först  
    Det är en enorm tävlan nu när de börjat förskoleklass, kan jag säga. Tur att båda kan läsa i alla fall.... *puh*
    Men allt blir en tävling; vem som läser ut sin läsebok först, vem som räknar ut matteboken först osv osv.

    Antar att jag bara får vänja mig...?
    Tids nog kanske de tröttnar.
    Men samtidigt säger jag som dig; det kan ibland gå flera timmar utan att man "märker" av dem! För hur det än är, så har de enorm glädje av varann och leker riktigt bra ihop. Bästa kompisen är ju i alla fall (än så länge) brorsan!

    Men när en känner att han har övertaget (t.ex. kom först till bilen, klädde på sig först), så sägs det gärna högt och tydligt. Att hans bror blir fullkomligt tokig över insikten blir det en extra bonus som njuts med stor tydlighet. Hur uträknande kan en 6,5-åring vara egentligen??
  • SofiaO
    Marie1978 skrev 2010-04-24 21:42:56 följande:
    Läs boken "De otroliga åren". Jag har inte tvillingar men dock psedotvillingar, många bra tips i den
    Tack snälla för tipset! Jag ska leta på den boken.
  • Puffy75

    Tur att dina båda killar kan läsa
    Kan tänka mig att tävlingen blir hårdare ju äldre de blir. Tänkte det när vi passerade en skola nyligen, med viss fasa...tänk om en blir duktigare och får bättre resultat på prov tex. Ve och fasa!
    Eller om de blir kära i samma kille - jag flyttar hemifrån!

    Skämt åsido...träffade på en fest för ett tag sedan två vuxna tvillingpar. Genast ett gemensamt samtalsämne såklart och det intressanta var att den ena sa att det bästa som hänt henne var när föräldrarna separerade dem i lågstadiet och satte dem i olika klasser. Medan killen i det andra tvillingparet tyckte att jisses, det hade vi aldrig velat. Så hur vet man vad som är rätt?
    Kanske blir tävlandet mindre om de inte är i precis samma miljö jämt?

  • mammamutilltre

    Haha, kan erkänna att jag skrattade lite när jag läste vad du skrivit...men på samma gång blev jag lite rädd då mina 3 åriga pojkar bråkar om sådana saker och speciellt den ena bryter ihop och det går typ aldrig över {#lang_emotions_undecided} och den andra är snabb som en vässla och hinner ooftast först. Jag so trodde det snart skulle går över men kanske det bara har börjat och tänker hålla i sig många år till..

    Men du får göra som du gör med sovningen, bestämma att de har varsin dag eller vecka för att ex hämta posten, duka eller annat de bråkar om och om de bråkar ändå så får du göra det själv.
    Sen kan det nog vara svårt att komma bort från det helt en del barn är väldigt tävlings inriktade...ska vara först...och speciellt killar tror jag....jag har många härliga bråkiga år framför mig...


    dotter-02 söner-06 dotter-09
  • SofiaO
    Puffy75 skrev 2010-04-25 20:39:02 följande:
    Tur att dina båda killar kan läsa Kan tänka mig att tävlingen blir hårdare ju äldre de blir. Tänkte det när vi passerade en skola nyligen, med viss fasa...tänk om en blir duktigare och får bättre resultat på prov tex. Ve och fasa!Eller om de blir kära i samma kille - jag flyttar hemifrån!Skämt åsido...träffade på en fest för ett tag sedan två vuxna tvillingpar. Genast ett gemensamt samtalsämne såklart och det intressanta var att den ena sa att det bästa som hänt henne var när föräldrarna separerade dem i lågstadiet och satte dem i olika klasser. Medan killen i det andra tvillingparet tyckte att jisses, det hade vi aldrig velat. Så hur vet man vad som är rätt?Kanske blir tävlandet mindre om de inte är i precis samma miljö jämt?
    Ja, det är verkligen tur att båda kan läsa

    *haha* Precis, tänk om de blir kära i samma tjej!

    Det är verkligen inte lätt... Hur ska man kunna veta vad som är rätt och fel? Tänker på det du skriver om att separera på dem när de börjar skolan... Nu blir ju det i och för sig ingen frågeställning som är aktuell för våran del, då barnen går i en byskola där alla ettor och tvåor går ihop (trean och fyran ihop samt femmor och sexor ihop). Men jag har ändå alltid tgit upp detta på utvecklingssamtal och bett personalen sära på dem så gott det går. T.ex. kan D följa med 5-åringarna ut och gunga medans V är kvar inne och spelar spel med andra barn. Nästa gång tvärtom. Både jag och personalen gör det bästa av det vi har
  • SofiaO
    mammamutilltre skrev 2010-04-25 21:54:22 följande:
    Haha, kan erkänna att jag skrattade lite när jag läste vad du skrivit...men på samma gång blev jag lite rädd då mina 3 åriga pojkar bråkar om sådana saker och speciellt den ena bryter ihop och det går typ aldrig över  och den andra är snabb som en vässla och hinner ooftast först. Jag so trodde det snart skulle går över men kanske det bara har börjat och tänker hålla i sig många år till..Men du får göra som du gör med sovningen, bestämma att de har varsin dag eller vecka för att ex hämta posten, duka eller annat de bråkar om och om de bråkar ändå så får du göra det själv.Sen kan det nog vara svårt att komma bort från det helt en del barn är väldigt tävlings inriktade...ska vara först...och speciellt killar tror jag....jag har många härliga bråkiga år framför mig...
    Gott att höra Man måste skratta åt "eländet" ibland också Bara roligt att kunna glädja någon annan också!

    Speciellt killar är tävlingsinriktade, ja. Det tror jag med! De ger sig liksom aldrig... Men tjejerna kan nog vara nog så vassa de med

    Jag får göra upp ett schema för allt... *puh* Undrar bara hur de reagerar när de upptäcker hur den riktiga världen funkar.. Orättvis och inget inrutat schema att följa..... Skämt åsido.... Jag försöker välja mina strider och prioriterar vissa saker framför andra. Det här med sovschemat är just för att minimera bråk vid läggdags; då vill jag ha så mycket lugn som möjligt.

    Får se hur jag lägger upp det framöver...

    Tack för ditt svar
  • ELHU

    Herregud.. kunde tro det va mina ungar du skrev om!!!! Exakt samma här med.. o de är 4.5 år och nyligen 6 år fyllda. Så eländet/fenomenet finns både hos syskon o tvillingar..{#lang_emotions_undecided}
    Kan tyvärr ej ge dig tips.. har själv skrivit om funderingar kring detta många ggr o som svar har jag fått att vi inte ägnar tid åt barnen, vilket vi ABSOLUT gör!!!

    mamma2kids skrev 2010-04-23 15:42:55 följande:
    vem som ska ha ettan dosan när det spelar tv spel osv osv osv...jag är helt slut i huvudet efter kl.14 på dagarna av allt bråk och skrik.jag har då inga råd,men tänkte bara berätta att det är inte dans på rosor här heller
    Haha!! Ett STORT problem hos oss oxå{#lang_emotions_dreamer}
  • mammamutilltre
    SofiaO skrev 2010-04-25 22:14:00 följande:
    Gott att höra Man måste skratta åt "eländet" ibland också Bara roligt att kunna glädja någon annan också! Speciellt killar är tävlingsinriktade, ja. Det tror jag med! De ger sig liksom aldrig... Men tjejerna kan nog vara nog så vassa de med Jag får göra upp ett schema för allt... *puh* Undrar bara hur de reagerar när de upptäcker hur den riktiga världen funkar.. Orättvis och inget inrutat schema att följa..... Skämt åsido.... Jag försöker välja mina strider och prioriterar vissa saker framför andra. Det här med sovschemat är just för att minimera bråk vid läggdags; då vill jag ha så mycket lugn som möjligt.Får se hur jag lägger upp det framöver...Tack för ditt svar
    Jo det är ju sant, en vacker dag upptäcker de att världen är orättvis det har vi med disskuterat här hemma men som du säger så får man välja sina strider och ännu mer när man har 2 i samma utv fas, eller samma trotsålder. De upptäcker nog ändå att världen är orättvis och som tvilling får man ju från start lära sig att dela på allt nästan {#lang_emotions_smile}

    Lycka till med dina!
    dotter-02 söner-06 dotter-09
  • pojkarnasmamma

    Intressant att läsa, har tvillinggrabbar på 1 år och två äldre grabbar som det skiljer 19 månader på.

    Hos de äldre ser jag en klar tävlan och jämnförelse även om allt inte går att jämnföra eftersom den ena går i förskoleklass och den andra i ettan. Men tävlas om allt skall det. Jag försöker sätta de i olika jobb, ex en  hämtar in tidningen/posten och den andra får köra ut/in barnvagnen. Den ena dukar fram maten och den andra tallrikar odyl. Här funkar det hyfsat ialla fall....Sen om det ex är TS problem om delning av posten mm så har vi infört att den som delar inte väljer först. Så då kommer de lätt ihåg vem som delade sist för att få välja först nästa gång.

    Får lite ont i magen när jag läser om er som har äldre tvillingar och vad som komma skall ;) tur att man blir lite förberedd.

  • Levani

    Jag har tvillingflickor, 6 år om några veckor. Börjar 6-års i höst.

    Tänkte starta en tråd, men det hade ju du redan gjort!! {#lang_emotions_laughing}

    Vårt liv är inte kul någonstans just nu. Från morgon till kväll är allt ett enda stort BRÅK!!
    Visst, leker de och har roligt också... Mellan alla 50 bråk per dag! {#lang_emotions_dreamer}

    Skrattar lite när folk vill ge snälla råd om posten, som bara var ett litet exempel. Gulligt, men alla de andra 2000 exemplen du kunde ha dragit då..? {#lang_emotions_djavulsk} 

    Det går bara inte att vara på plats och förmedla förnuftigt typ 50 ggr per dag!?? Ibland klarar de inte av att göra något tillsammans!!?

    De kan inte klä på sig, gå på toaletten, äta, passera en dörr, passera hunden, rita, se på tv, dricka ett glas vatten, gå till bilen, hämta cyklarna, bre en smörgås, ta en kaka, gunga, sitta i en sandlåda, gå i affären, välja en glass, sätta sig på en parkbänk, gå en promenad, hämta en bok, och jag kan fortsätta hur länge som helst!!

    I varje litet moment jag nämnt kan jag se framför mig en möjlig konflikt och bråk mellan mina tvillingflickor!

    Kan du SofiaB!?

    Hur 17 orkar man vara diplomatisk, behålla lugn och tålamod vid konflikter varje kvart, dag efter dag? Ständiga bråk, skrik, tårar, tjuvnyp och det ständiga: Varför fick hon det och inte jag?? Det är orättvist!!

    Jag förstår dig till fullo! {#lang_emotions_heart}
    Söker råd precis som du!? Vad gör man? Hur orkar man?

    Kram Levani

  • SofiaO
    Levani skrev 2010-05-22 00:23:46 följande:
    Jag har tvillingflickor, 6 år om några veckor. Börjar 6-års i höst.Tänkte starta en tråd, men det hade ju du redan gjort!! Vårt liv är inte kul någonstans just nu. Från morgon till kväll är allt ett enda stort BRÅK!!Visst, leker de och har roligt också... Mellan alla 50 bråk per dag! Skrattar lite när folk vill ge snälla råd om posten, som bara var ett litet exempel. Gulligt, men alla de andra 2000 exemplen du kunde ha dragit då..?   Det går bara inte att vara på plats och förmedla förnuftigt typ 50 ggr per dag!?? Ibland klarar de inte av att göra något tillsammans!!? De kan inte klä på sig, gå på toaletten, äta, passera en dörr, passera hunden, rita, se på tv, dricka ett glas vatten, gå till bilen, hämta cyklarna, bre en smörgås, ta en kaka, gunga, sitta i en sandlåda, gå i affären, välja en glass, sätta sig på en parkbänk, gå en promenad, hämta en bok, och jag kan fortsätta hur länge som helst!!I varje litet moment jag nämnt kan jag se framför mig en möjlig konflikt och bråk mellan mina tvillingflickor!Kan du SofiaB!?Hur 17 orkar man vara diplomatisk, behålla lugn och tålamod vid konflikter varje kvart, dag efter dag? Ständiga bråk, skrik, tårar, tjuvnyp och det ständiga: Varför fick hon det och inte jag?? Det är orättvist!!Jag förstår dig till fullo! Söker råd precis som du!? Vad gör man? Hur orkar man?Kram Levani
    Hej på dig!

    Tack för ditt inlägg och jag kan inte annat än att hålla med dig.
    De situationer du radar upp, kan jag skriva under på varenda en (och förmodligen även de andra du inte kommit på än  ).

    Man orkar inte vara lugn och diplomatisk; i alla fall inte jag. Barnen ser en möjlig konflikt i alla TÄNKBARA situationer! De passar på att gärna säga något som nyper till lite extra i den andra som t.ex. "Oj, fick jag den sista läsken nu....." och se lagom nöjd ut.... Sån´t kan förstöra en hel middag!

    Jag vet inte hur man orkar och vad man ska göra, men det känns i alla fall skönt att veta att man inte är ensam och att det finns folk som förstår.

    Kanske det finns fler som har tips och råd att ge?

    Kram till dig med Levani!
  • Little Ms Chatterbox

    Hej! här är en tvillingmamma, de blir 3 i augusti och har en storasyster, Cayenne som är 4 år om några dagar. Hon ska alltid vara först, även om jag ber Milton så kommer hon, JAAAG kan!!! Nej nu bad jag Milton. Och så står Meya där och har blivit helt utan, hur jag än vänder på det är det en evig tävlan, mellan tvillingarna och deras syster.
    Sen så har vi även Zander som är 8 år och aldrig vill något. Eftersom han aldrig lyfter på häcken så sitter även de andra kvar, ber jag honom hämta posten så vill inte han och då ska ju givetvis de 3 andra, så då måste jag följa med själv iaf. Sambon maler sitt eget kaffe, vem tror ni ska vara med och trycka på knappen? Och sen sätta på kaffebryggaren.
    Nu har C. precis lämnat den värsta trotsperioden och vad tror ni har hänt med hennes syster. Jodå, idag låg hon och vrålade på golvet när jag skulle lämna på dagis, andra barn som känner henne som en fnittrades charmhög kom med händerna för öronen och frågade vad som var fel på henne.

    Så fort det blir något som det ska stridas om och jag inte orkar ta det då så brukar jag säga att just idag så var det MIN tur. Förvånansvärt ofta så går de med på det De är så vana med att stå tillbaka för att det är någon annans tur så de köper det direkt att det var jag som skulle göra saken. Bara för att jag skriver om det nu så kommer de säkert syna bluffen snart

    Jag kan verkligen hålla med om att det är skillnad på tättlingar och tvillingar, fast det bara skiljer 1 år mellan C. och tvillingarna så är det helt annan nivå mellan dom när det ska stridas. M.&M. verkar kunna reda ut saker sins emellan om inte C. lägger sig i, de slåss på lika villkor liksom men när det är mellan C. och en av dom så blir det bara tårar och stora klagan om orättvisor.

    Sen så har jag ett tips som säkert inte löser alla konflikter men gör barnen mer lätthanterbara och flexibla. Omega! Jag ger alla barnen Omega, oftast blir det Mor-EPA mini eller PlusEPA. De blir gladare och bryter inte ihop för minsta lilla sak, humöret är bättre och iaf Milton sätter inte igång lika många fighter när han har fått PlusEPA.

    Om det är någon som undrar något om Omega finns det en tråd här på FL, klicka i länken i min sidfot. Jag svarar på alla frågor jag kan.


  • mammamutilltre
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-05-25 09:42:20 följande:
    Hej! här är en tvillingmamma, de blir 3 i augusti och har en storasyster, Cayenne som är 4 år om några dagar. Hon ska alltid vara först, även om jag ber Milton så kommer hon, JAAAG kan!!! Nej nu bad jag Milton. Och så står Meya där och har blivit helt utan, hur jag än vänder på det är det en evig tävlan, mellan tvillingarna och deras syster. Sen så har vi även Zander som är 8 år och aldrig vill något. Eftersom han aldrig lyfter på häcken så sitter även de andra kvar, ber jag honom hämta posten så vill inte han och då ska ju givetvis de 3 andra, så då måste jag följa med själv iaf. Sambon maler sitt eget kaffe, vem tror ni ska vara med och trycka på knappen? Och sen sätta på kaffebryggaren.Nu har C. precis lämnat den värsta trotsperioden och vad tror ni har hänt med hennes syster. Jodå, idag låg hon och vrålade på golvet när jag skulle lämna på dagis, andra barn som känner henne som en fnittrades charmhög kom med händerna för öronen och frågade vad som var fel på henne. Så fort det blir något som det ska stridas om och jag inte orkar ta det då så brukar jag säga att just idag så var det MIN tur. Förvånansvärt ofta så går de med på det De är så vana med att stå tillbaka för att det är någon annans tur så de köper det direkt att det var jag som skulle göra saken. Bara för att jag skriver om det nu så kommer de säkert syna bluffen snart Jag kan verkligen hålla med om att det är skillnad på tättlingar och tvillingar, fast det bara skiljer 1 år mellan C. och tvillingarna så är det helt annan nivå mellan dom när det ska stridas. M.&M. verkar kunna reda ut saker sins emellan om inte C. lägger sig i, de slåss på lika villkor liksom men när det är mellan C. och en av dom så blir det bara tårar och stora klagan om orättvisor.Sen så har jag ett tips som säkert inte löser alla konflikter men gör barnen mer lätthanterbara och flexibla. Omega! Jag ger alla barnen Omega, oftast blir det Mor-EPA mini eller PlusEPA. De blir gladare och bryter inte ihop för minsta lilla sak, humöret är bättre och iaf Milton sätter inte igång lika många fighter när han har fått PlusEPA.Om det är någon som undrar något om Omega finns det en tråd här på FL, klicka i länken i min sidfot. Jag svarar på alla frågor jag kan.
    *ler* härligt att läsa det du skriver...kan säga att mina tvillingar som är 3½ oxå tävlar med storasyster som är 7½  !!!
Svar på tråden De bråkar precis jämt... Hur gör ni?