• Safir

Treåring med blöja - är han inte mogen eller är det vi som måste ligga på mer?

Sonen blev tre i februari och har fortfarande blöja. Han är stor för sin ålder och har växt ur pottan, men kan själv kliva upp på pallen, dra ner byxorna och sätta sig på toalettkanten. Så långt allt bra.

Problemet är att ingenting händer.

Han sitter gärna på toaletten, han till och med trycker av allt han kan, men ingenting kommer. Sedan går han ner, går och leker -  och så kan det gå tre minuter och han kissat ner sina byxor.

Jag kan säga åt honom "nu ska vi gå och kissa innan vi går ut". Han rusar glatt in på toan, kliver upp, sätter sig några sekunder - och hoppar ner med ett glatt "jag har kissat". Fast det inte har kommit något alls. Han förstår uppenbarligen inte vad det är han ska göra där. Han kopplar toalett med kiss och bajs när han pratar, men inte rent fysiskt.

Är han inte fysiskt mogen än? Hur kan vi träna honom? Jag vill gärna ha honom pottfri denna sommar, men vill heller inte stressa honom.

• Svar på tråden Treåring med blöja - är han inte mogen eller är det vi som måste ligga på mer?
  • Safir

Jag hoppas verkligen på sommaren - då blir det blöjlöst hela dagen, plus att jag är hemma och kan hålla koll på var olyckorna sker. :) Känns som det bara blir halvmesyr när man jobbar heltid och har ungefär 3 timmar tillsammans om kvällarna... Kanske en dålig ursäkt, men det blir lite att man inte kan ta tag i det ordentligt.

Jag har en känsla av att det bästa är att köra 100% när man väl börjar. Alltså med attityden att nu, från och med idag, är det ingen mer blöja på dagen och alla ska kissa i toaletten. Sedan gör man liksom inga undantag... Men hur gör man då på utflykter och sådant?

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!

• Cs mamma

Nu blev min dotter torr enkelt och smidigt vid strax efter 2 års ålder men jag kan ändå berätta lite hur jag tänkte... Planen var att hon skulle "torka" under sommaren då hon var 2½år men som en kompis började dra blöjan hemma redan efter jul så hängde jag på. Pottan blev en sak som stog framme där hon lekte, bara meter ifrån och då och då frågade jag om hon inte skulle sitta på pottan. Det hände ett par olyckor men oftast så var pottan bara meter ifrån så majoriteten av kiss kom ändå i den. Sen var hon alltid med och såg att kisset i pottan åkte i toaletten så det blev koppling att dit var det kisset skulle.

Första månaderna hade vi blöja om vi gick ut som det var overall och vinterkläder fortfarande och i maj snodde jag en dag sonika blöjan även då. EN gång har hon kissat i bilen och det var väl en 5-10ggr som hon helt enkelt inte hann säga till nog många sekunder innan ute så det kom i kläderna så det blev att ha med ombyten. Men det gäller att lyssna, säger dom kissa så är det kissa och det NU! Så det är rent ut sagt skit i vart du är ner med brallorna och kissa, varje gång tänkte jag lyx alla som har killar

Idag är dotter 3år och 5mån och även idag så kan det ibland bli kisskris och måste kissa när vi är ute eller så och jag har alltid näsdukar i fickan för att kunna kissa henne. Kiss i byxan kan jag inte ens minnas sist... har hänt någon gång på dagis men inte med mig på en evighet. Idag kan hon även hålla sig lite så det är inte samma, akut kissa nu och då inom 5 sek utan man hinner faktiskt springa iväg lite och oftast hitta en toa.

Lycka till!

• vittra
    Safir skrev 2010-04-25 18:57:21 följande:
    Jag hoppas verkligen på sommaren - då blir det blöjlöst hela dagen, plus att jag är hemma och kan hålla koll på var olyckorna sker. :) Känns som det bara blir halvmesyr när man jobbar heltid och har ungefär 3 timmar tillsammans om kvällarna... Kanske en dålig ursäkt, men det blir lite att man inte kan ta tag i det ordentligt. Jag har en känsla av att det bästa är att köra 100% när man väl börjar. Alltså med attityden att nu, från och med idag, är det ingen mer blöja på dagen och alla ska kissa i toaletten. Sedan gör man liksom inga undantag... Men hur gör man då på utflykter och sådant? Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!
    Det är ju rent praktiskt näst intill omöjligt att vara så "hård", de flesta börjar nog i hemmet liksom. Då kan det ju vara ganska enkelt att köra helt blöjfritt. Men åker man iväg så brukar man köra med blöja på om man inte är helt säker på att barnet är helt torrt. Enligt min erfarenhet brukar inte det kunna "förstöra" så mycket ändå att man gör på det viset, vi körde så ganska länge tills vi var säkra på att hon var helt torr.
  • skoladan

Min mormor fick 9 barn. Hon bodde i en stuga på landet. Det fanns ingen centralvärme utan vedspis i köket och kakelugn. Det fanns inte vatten inne utan hon fick hämta i en pump. Det fanns självfallet ingen tvättmaskin eller torktumlare.
    Vad gör man i det läget? Kan man låta treåringar kissa och bajsa på sig då?  Nej! Barnen fick lov att bli torra tidigt. Hon höll fram dem över en tidning eller något som kunde samla upp kisset och bajset. Hon började med detta när de var sex veckor gamla.  Och de blev torra och rena vid senast 6 månaders ålder.
    Hur kunde det gå till? Hur var det barnens sk mogenhet? Var barnen redo att bli torra?
    Men det var förstås inget snack om mogenhet, om att vara redo. Det var bara att göra och lita på sin egen förmåga och på barnets förmåga att bli regelbunden. Man håller fram barnet vid regelbundna tidpunkter och det dröjer inte länge förän det blir en betingad reflex. När barnet hålls i en viss ställning. så kommer kisset eller bajset. Svårare än så är det inte.
    Men man ska börja tidigt. Felet som föräldrar idag gör är att de väntar för länge. Börja vid 5 månaders ålder med att sätta barnet på pottan.
    Blöjorna förstör barnets möjlighet att ha kontakt med sin egen kropp. Man känner inte att man blir våt.
    Jag har själv praktiserat det här och vet att det fungerar. Inget barn ska behöva gå inpackad i blöjor dag och natt i tre år. Det är fruktansvärt. Prova själv att bära blöja och kissa och bajsa! Ingen höjdare

• Kajak

Jaa, har oxå snart 3åring... (augustipojke)
    Han älskar blöjor.
    Tex efter badet gav vi inte honom en ny blöjor så efter 2 min ville han ha den... vi låtsas att vi inte hörde honom eller försöka få honom tänka på annat genom att leka med honom... ändå tjatar han tills han får en blöja.

Vi har köpt en potta till honom. Han var duktigt att kissa i den men det var allt...
    Så vi funderar på att försöka få honom bli blöjfri på dagtid nu till sommaren...
    Men vi får se om vi lyckas?

Hans storasyster blev blöjfri när hon var ca 2,5 år sen plötslig hände det en massor olyckor så vi gav henne blöjor några dagar sen tog vi bort den...visp så hände det inte mer olycka ett par månader före hennes 3 årsdagen.
    Idag har hon blöjor bara på nätterna. Vi tänker prova ta bort blöjor nu till sommar men vi får se vad hon säger om det.

Lillsyster som är 1år och 3 månader hatar blöjbyte så vi misstänker att hon KAN slippa blöjor tidigare?? vi ska prova ta bort blöjor nu till sommar och se vad hon tycker om det.

Om det inte funkar med lillsyster så gör det ingenting tycker vi.
    Det är inte katastrof om hon inte klara hålla sig torra...

Älskade bebis är beräknad till 15 maj.
  • Aurora Borealis

Jag lät min flicka gå runt naken en stund i taget från ca 1 års ålder, men oftare efter 1,5 år. Och det kom små pölar på golvet, men hon kom alltid och berättade för mig var pölen var och så torkade jag upp den och påminde om att hon kunde kissa på pottan nästa gång.

Sen en dag så ville hon plötsligt inte ha blöja mer, (ca 2 år gammal) och jag fick inte ta på henne blöja på natten heller så jag bäddade med plastad frotte, men det hände ingen olycka. Så till viss del så måste ju barnet bestämma sig själv för att sluta med blöja.

Men du kan ju ta av blöjan på eftermiddagarna och på helgerna. Skaffa många kalsonger (då ser man att det kommit kiss, och det känns för honom också) eller låt honom gå runt naken. Det finns ju böcker också, denna är söt tycker jag "Pelle Kanin får en potta" http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917189490X 
    Den är inte lika bebisinriktad som ex. Max potta.

• Maria222

Jag har inte läst tråden, men min spontana tanke är att ha honom utan blöja så mycket som möjligt för att få honom att förstå hur det känns när man kissar. Först när han vet det har han chans att själv kunna kontrollera blåsan.

Lägg helst inga värderingar i det heller. Man är lika duktig om man inte kissar på toaletten som man är om man kissar på toaletten så att säga. Så lite press som möjligt. Det är något naturligt, ingen prestation.

Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
  • Safir

Tack för alla tips! Jag känner mig mer motiverad till att börja låta honom gå utan blöja och påminna om toalettbesök.

Det värsta är ju när han bajsar ner sig, man är ju trots allt lite rädd om vardagsrumsmattan... Men jag får väl ta bort alla mattor till sommaren. :) Det har hänt att han går runt nedbajsad och inte ens verkar störas av det. Då är det ju lite svårt att få honom att vilja gå på toaletten. Men, det är väl det enda sättet: att köra blöjfritt hemma konstant. Det finns inga genvägar...

• cruz

Min ena treåring vägrar vara utan blöja. Han får nästan panik. Vad gör man? Han har inget större problem med att kissa på pottan egentligen. De få gånger vi får av honom blöjan händer det aldrig några olyckor, utan då går han på pottan och kissar självmant när det behövs.

• Safir

Problemet är ju också att de är i trotsåldern och får för sig massa saker. :)

I dag lät jag sonen gå utan blöja.
    Han vaknade rätt tidigt och fick vila på dagen. Då vaknade han och sprang genast bort för att bajsa. Jag försökte få honom att sitta på toan men han vägrade... Och så var det gjort.
    Jag bytte kläder, han lekte. Jag påminde ibland, försökte få honom att sitta på toan, inget hände. Så lekte han, och plötsligt hör jag "kissa...". Jag drog i väg med honom - och så hade det hänt i byxorna.
    Bytte kläder och sonen lekte vidare. Inte långt senare hör jag "kissa...." igen. Då har han kissat ner sig igen. SUCK.
    Sedan fick han nya byxor och de hade han till nattblöjan åkte på och han fick sova i sängen.

Ni som pottränat klart. Låter detta normalt/vanligt?

• PetraMunchen
    Safir skrev 2010-05-04 17:59:09 följande:
    Tack för alla tips! Jag känner mig mer motiverad till att börja låta honom gå utan blöja och påminna om toalettbesök. Det värsta är ju när han bajsar ner sig, man är ju trots allt lite rädd om vardagsrumsmattan... Men jag får väl ta bort alla mattor till sommaren. :) Det har hänt att han går runt nedbajsad och inte ens verkar störas av det. Då är det ju lite svårt att få honom att vilja gå på toaletten. Men, det är väl det enda sättet: att köra blöjfritt hemma konstant. Det finns inga genvägar...
    Oftast står de still om de ska bajsa och är du lite  uppmärksam kan du ju ta med honom till toan när han börjar krysta. Så fort brukar det inte komma och kommer bara lite först kan han ju i alla fall göra resten på toan och sen få "äran" att spola och köra toaborsten. Det brukar vår son gilla att göra.
  • Safir
    PetraMunchen skrev 2010-05-09 14:33:06 följande:
    Oftast står de still om de ska bajsa och är du lite  uppmärksam kan du ju ta med honom till toan när han börjar krysta. Så fort brukar det inte komma och kommer bara lite först kan han ju i alla fall göra resten på toan och sen få "äran" att spola och köra toaborsten. Det brukar vår son gilla att göra.
    Tack för tipset! Han är intresserad av toan och så, men det gäller att snabbt få upp honom på den och att han samarbetar också. Ofta smiter han undan och gömmer sig när han ska bajsa så det gäller att vara uppmärksam...
  • Issa07

Hur har det gått?

Jag har själv en dotter som blev 3 i februari. Vi kämpar för att hon ska sluta med blöjan och vilja kissa på pottan. Vi har dock inte problemet att hon inte vet när det är dax att kissa hon vet precis och ber då genast om blöja.

De gånger jag varit hård mot henne och tänkt att vi får se om hon inte sätter sig till slut har slutat med hysteriska utbrott och hon ville ablolut inte sitta på pottan/toaletten utan ställde sig upp när kisset kom.

Hon har dock börjat att tycka det  är ok att gå några timmar i trosor, men hon är helt otrolig på att hålla sig så jag är rädd att hon ska få någon infektion eller liknande om hon inte får blöjan emellanåt.

Någon som har erfarenhet och/eller tips?
    Vi har testat mutor och klistermärken och diverse saker...

Svar på tråden Treåring med blöja - är han inte mogen eller är det vi som måste ligga på mer?