• asopaso

Jag får inte lån bara p.g.a mina kredit förfrågningar!!!

Som rubriken skriker är det så att jag får avslag om jag ansöker om lån bara för att jag har "för många" kredit förfrågningar. fast jag har fast anställning, inga betal anmärkningar och inga skulder...vem och var ska man vända sig?

• Svar på tråden Jag får inte lån bara p.g.a mina kredit förfrågningar!!!
  • ddum
    Helennnna skrev 2010-05-03 15:16:57 följande:
    En halv gammal tråd men jag måste bara fråga... jag tog avb. på ellos och hm för ett år sedan. jag betalade av allt på några veckor. Från vilket datum är förfrågningen kvar?, från det datum jag frågade om avb. eller från det datum jag betalat av allt? Inget jag bryr mig sådär jätte mycket om men det kan ju vara bra att veta för framtida behov vill säga.
    Som standard är det väl 36 månader från det att förfrågan gjordes?
  • vackrastarflow

Om de ber dig vänta över ett år bör det betyda att du har många kreditförfrågningar i bagaget.
    När man tittar på kreditförfrågningar så bedömmer man en kunds kreditbenägenhet, alltså rör det inte vilande krediter (de flesta "dör" dessutom ut om man inte skriver under avtal osv). Som kreditgivare vill man ogärna ha en kund som tenderar till att söka många krediter och däremed kan få betalningssvårigheter om man tar många lån.

Man behöver inte ha många beviljade krediter, för en kreditförfrågning registreras vare sig man får lånet beviljet eller inte. Det är därför UC och DoB skickar ut brev varje gång man gjort en upplysning, så man är medveten om att detta är gjort.
    För att en upplysning ska tas bort måste man ha varit omedveten om att den gjorts, därför tas den sällan bort då man generellt är medveten om det. Annars rör det sig ofta om bedrägeri.

Hade jag varit dig hade jag gjort som de sa på UC. Det här är en negativ grej för din del, och det spelar ingen roll hur fri från betalningsanmärkningar du är.

• vackrastarflow
    ddum skrev 2010-05-03 21:14:27 följande:
    Som standard är det väl 36 månader från det att förfrågan gjordes?
    Ja det stämmer.
  • asopaso

tack för alla svaren! då gör jag spm de säger! det är nog det bästa. jag har varit och frågat också. det finns inget sätt att bli av med det,bara med att vänta.
    vänliga hälsningar från en som har massa kreditförfrågningar

• Himmelsblå
    asopaso skrev 2010-05-04 01:36:49 följande:
    tack för alla svaren! då gör jag spm de säger! det är nog det bästa. jag har varit och frågat också. det finns inget sätt att bli av med det,bara med att vänta.vänliga hälsningar från en som har massa kreditförfrågningar
    Max 9 förfrågningar sa min bank när jag bokade möte
    Tre nyckelord som följer mig i livet är respekt, värme och empati
  • vackrastarflow
    Himmelsblå skrev 2010-05-04 20:13:38 följande:
    Max 9 förfrågningar sa min bank när jag bokade möte
    vad menar du?

man kan se gott och väl många fler än 9 förfrågningar...
  • Himmelsblå
    vackrastarflow skrev 2010-05-04 20:20:47 följande:
    vad menar du?man kan se gott och väl många fler än 9 förfrågningar...
    enligt swedbank när jag var där på möte så sa hon att man inte skulle ha mer än 9 låne-förfrågningar på sin uc för att de ska bevilja ett lån.
  • vackrastarflow
    Himmelsblå skrev 2010-05-04 20:30:20 följande:
    enligt swedbank när jag var där på möte så sa hon att man inte skulle ha mer än 9 låne-förfrågningar på sin uc för att de ska bevilja ett lån.
    alla banker har olika bedömningar, det behöver inte alls vara samma hos TS bank.
  • Himmelsblå
    vackrastarflow skrev 2010-05-04 20:34:35 följande:
    alla banker har olika bedömningar, det behöver inte alls vara samma hos TS bank.
    det vet jag och därför skriver jag ju swedbank i mina inlägg!
  • vackrastarflow
    Himmelsblå skrev 2010-05-04 20:36:46 följande:
    det vet jag och därför skriver jag ju swedbank i mina inlägg!
    nåja, du skrev inte det i första

sorry, det var bara inte speciellt tydligt.
  • Touma

Så om man har 2-4 förfrågningar så är det ingen fara med att få ett bolån?! Eller?

• klaratanker
    Detta måste vara fel. Vad händer om någon ansöker om ett lån från 10 banker för att hitta det bästa erbjudandet? Sedan kommer mer än 10 ansökningar att registreras på den sökandes namn.
    Det faktum att du är låst från nya lån bara för att du har kontrollerat priserna på marknaden verkar helt ko-ko.
  • Tussilago1978
    klaratanker skrev 2019-11-15 22:13:15 följande:
    Detta måste vara fel. Vad händer om någon ansöker om ett lån från 10 banker för att hitta det bästa erbjudandet? Sedan kommer mer än 10 ansökningar att registreras på den sökandes namn.
    Det faktum att du är låst från nya lån bara för att du har kontrollerat priserna på marknaden verkar helt ko-ko.
    Håller med, men även jag har fått det svaret på Swedbank.
  • Tussilago1978

Några år sen dock kan ju vara ändrat

Svar på tråden Jag får inte lån bara p.g.a mina kredit förfrågningar!!!