• Grodan2009

    Ortopeden misstänker att min dotter har en cp-skada

    Min fina dotter är född med en höftledsluxation och spenderade sina första tre månader i en skena. På grund av höften har vi kontinuerlig kontakt med ortopeden på Östra sjukhuset i GBG. Sedan lillan börjat stå har vi lagt märke till att hon står på tå med höger foten men plant med vänster. Hon kan inte sätta ner höger foten. Hennes höft röntgades och en kort hälsena uteslöts. Ortopeden misstänker en CP skada. Lillan är stel som en pinne i höger foten men kan trampa ner foten när ortopeden "tvingade" henne. Hon har börjat gå med gåvagn, antingen helt på tå eller med höger fot på tå och vänster plant. Vi ska tillbaka för utredning om två månader. Är livrädd för vad denna diagnos innebär för hennes framtid och vad mer de kan hitta under den neurologiska undersökningen. Tacksam för att hennes skada verkar vara begränsad. Vi hade ingen tanke på att det kunde vara en cp-skada. Hon har bra motorik och finmotorik i övrigt enligt BVC och ortopeden.
    Någon som känner igen sig och kan dela med sig. Hur utreder man? Vad slutade ni med för diagnos? Hur går era barn i dag?

  • Svar på tråden Ortopeden misstänker att min dotter har en cp-skada
  • Syrenen

    Hej! Jag kom in i detta inlägget då jag sökte på liknande fråga då vi också håller på att utreda vår dotter. Vi har varit hos neurologen och ska till ortoped nästa vecka. Hur har det gått för er? Det som skiljer det är att vår dotters fot är väldigt spänd hela tiden och hon har svårt för att flexa foten. Hon lärde sig att gå väldigt sent ca 1 år och 9 månader och har haltat sedan dess. Jag hade inte en tanke på att detta skulle kunna vara något neurologiskt och när läkaren nämnde att de skulle utreda en cp-skada blev jag jätte chockad. Vår dotter hänger också med i allt i övrigt förutan att hon är lite försiktig och gärna vill hålla i hand när hon går. 


    Jag hoppas att ortopeden ska hitta något nästa vecka, typ att det kan vara ett extra ben i foten eller liknande.. Annars vill de tydligen göra en MR röntgen och då måste lillan sövas ner.. 

    Jag hoppas att det har gått bra för er! 

  • Citronella
    Syrenen skrev 2022-11-14 23:03:39 följande:

    Hej! Jag kom in i detta inlägget då jag sökte på liknande fråga då vi också håller på att utreda vår dotter. Vi har varit hos neurologen och ska till ortoped nästa vecka. Hur har det gått för er? Det som skiljer det är att vår dotters fot är väldigt spänd hela tiden och hon har svårt för att flexa foten. Hon lärde sig att gå väldigt sent ca 1 år och 9 månader och har haltat sedan dess. Jag hade inte en tanke på att detta skulle kunna vara något neurologiskt och när läkaren nämnde att de skulle utreda en cp-skada blev jag jätte chockad. Vår dotter hänger också med i allt i övrigt förutan att hon är lite försiktig och gärna vill hålla i hand när hon går. 


    Jag hoppas att ortopeden ska hitta något nästa vecka, typ att det kan vara ett extra ben i foten eller liknande.. Annars vill de tydligen göra en MR röntgen och då måste lillan sövas ner.. 

    Jag hoppas att det har gått bra för er! 


    Jag har en kompis med en CP skada, hon lever ett helt normalt liv. Jobbar heltid, har sambo mm Hon behöver hålla sig i räcket om hon ska gå upp för en trappa och gå med matkassar uppför trappor funkar inte. Hon använder rullstol om hon ska gå mycket och inte har möjlighet att sitta på flera timmar. Hon har också problem med finmotoriken och svårt att skriva med papper och penna, det är lite andra småsaker också men annars är hon som vem som helst. En lättare CP skada är inte hela världen. Hoppas det går bra för er Hjärta
Svar på tråden Ortopeden misstänker att min dotter har en cp-skada