• Smurfanna

Ni som gift er borgerligt!! Läs detta!!

Vi ska gifta oss borgerligt och behöver lite tips och råd. Vi vill göra så liten grej som möjligt av vårt giftermål.

* Behöver man ha fest / kalas när vi gifter oss borgerligt, har ni haft det?
    * Behöver man skaffa vittnen själv? Hur många vittnen måste man ha?

* Övriga tips att dela med er av..

• Svar på tråden Ni som gift er borgerligt!! Läs detta!!
  • ebben

vi gifte oss borgeligt på flygplatsen innan vi for på en resa...........behövs inga vittnen enligt vår vigselförättare-men jag hade fixat att två stycken som jobbade på flygplatsen kom o var vittnen,för jag trodde det behövdes.men de kunde ju vara där ändå... vigseln tog ju bara några minuter!
    vi hade ingen fest alls. men min man fyllde 40 år också på vår resa,så när vi kom hem så bjöd vi våra närmaste familjer på smörgåstårta bara. o berättade samtidigt att vi hade gift oss.

• Cia o krabaten

Vi gifte oss hemligt.

Bokade vittnen där så vi gick bara dit, lyssnade på "gubben" och sa ja
    Sen valde vi iaf att ringa runt till de närmaste 10personerna och bjuda dem på middag på restaurang på kvällen, istället för stor fest.
    Många i vår vänkrets har gift sig hemligt, utan fest.
    Har faktiskt bara varit på två bröllop!
    Man bestämmer ju helt själv om man vill ha fest, middag, båda eller inget.
  • Mandelbiskvi

Man behöver inte ha fets/kalas om man gifter sig, överhuvudtaget (kyrkligt/borgerligt).
    Det är upp till dem som gifter sig ju! =)

Och vi gifte oss i hemlighet, på altanen hemma, med en vigselförrättare som jag letade upp i vår hemkommun via kommunens hemsida. Jag ringde bara och bokade personen det datum vi hade valt och sedan dök han upp, som bestämt.
    I vårt fall valde vi att ta min sambos föräldrar som vittnen (de var inbjudna bara och fick veta att något festligt skulle kunna hända) - men det är väldigt ovanligt (!!), har hört att man inte ska ha föräldrarna, men vi tog dem av praktiska skäl, de bor nära och de var glada att få delta i denna väldigt enkla och korta vigsel. Tog typ 3-5 minuter och sedan var det klart...vi tog en enkel fika efter bara =)).

Vi bjöd vittnena på middag på kvällen på en uteservering vid vattnet och valde att hålla stor fest för vänner och närmsta familjen 2 månader senare och samtidigt ha namngivning för vår dotter som då var 7 månader.

Men - detta gjorde vi bara för att vi älskar att hålla middagar och fest och verkligen genuint ville det. Dagen då vi gifte oss ville vi bara ta det lugt och göra det minimalistiskt och undvika "fokus på klänningar, blomsterarrangemang och stor fest"- vi ville mest göra det till en vacker men enkel sak för oss, när vi fått vårt första barn. Och slippa all stress med frisörer, fotografer och gäster och all planering just då.

När väl det var klart föll det sig naturligt att planera fest, i lugn och ro...

Stort lycka till till er!
    Gör det ni känner är bäst! Kramar

• Bonnie Tyler

Man 'måste' ingenting. Utom möjligen det där med vittnen. Kolla det med vigselförrättaren.

Jag tycker det är synd att alla verkar koppla ihop giftermål med krav på bröllopsfest. Det vore bättre om fler 'vågade' gifta sig utan pompa och ståt om de nu inte vill ha det, istället för att strunta i att gifta sig.
  • ploten

Jag tror det är obligatoriskt med två vittnen. Sen är det nog olika från ställe till ställe om man måste fixa dem själv eller om vigselförrättaren/kommunen kan hjälpa till.

Vi bjöd in våra föräldrar och syskon med respektive och barn, så vi var sammanlagt 12 personer. Själva ceremonin hölls i stadshuset med en vigselförrättare från kommunen. Våra bröder var vittnen. Efteråt bjöd vi på middag på restaurang där vi satt i ett separat rum.Det var trevligt och fint, och precis så som vi själva ville ha det.

Vi tyckte det var skönt att inte behöva drunkna i en massa förberedelser, som vi sett många vänner göra (så till den grad att de mest känt ångest inför sitt bröllopet). För vår del räckte det med ett telefonsamtal för att boka vigselförrättare och ett för att boka restaurangen. Så köpte vi ny klänning (vanlig) och kostym samt två ringar. Men man kan ju ha det lika enkelt även om man väljer en kyrklig vigsel, så just för den aspekten spelar det ju ingen roll om man gifter sig kyrkligt eller borgerligt.

Det viktiga tror jag är att man gör som man SJÄLV vill och inte gör en massa bara för att det förväntas av en (eller att man tror att det förväntas).

• Shmone

Två vittnen var vi tvungna att ha.

I övrigt finns det inga krav.. Man behöver givetvis ha hindersprövning.
    Men fest? Nä det är helt valfritt. Gifter man sig i stadshuset så bokar man in en tid med vigselförrättaren.. går dit, får välja snabba eller långa varianten (båda är jättekorta) och sen är det klart. Man kan gifta sig i jeans o t-shirt om man vill.. finns inga krav överhuvudtaget.

Svar på tråden Ni som gift er borgerligt!! Läs detta!!