• EmoFlicka

Tar man ansvar när man väljer att göra abort?

Hej, jag har tänkt om det här mycket de senaste dagarna!
    Jag har ofta läst svar här på familjeliv som menar att man tar sitt ansvar när man gör abort.

Tar man sitt ansvar?

Min mening är att man har ansvaret att skydda sig, blir man gravid så tar man inte sitt ansvar genom att göra abort, snarare flyr.

Jag är en ung mamma, utan man(barnet har kontakt med sin pappa), utan jobb och utan ekonomi och det är såhär jag känner. Jag tog ansvar när jag blev gravid, födde barnet och kämpar genom varje hinder för min sons skull!

Han bryr sig inte ifall jag inte har råd med en dyr emmaljunga.

Hur känner ni?
    De allra flesta som gör abort är över 20 år.

• Svar på tråden Tar man ansvar när man väljer att göra abort?
  • Reglementet
    Majskolven skrev 2010-04-28 09:09:06 följande:
    Men snälla sluta tjata om statistik, den får du föra sjäv. Personligen så skiter jag i om det så är en enda person som använder abort som prev.medel. Det är lika fruktansvärt ändå hur många än som gör det. Själv VET jag att över 10 pers i min omgivning (därmed inte sagt att vi umgås, men bor i en liten stad) har gjort det, fler än 4 ggr. Missbruk är vad det är. Jag hoppas de blir sterila när de inte har vett på att skydda sig. Sen har vi ju den idiotiska kvinnan som skrev en bok om sitt missbruk. Över 15 aborter tror jag, bara för att hon blev beroende av känslan av att vara gravid fast hennes sambo inte ville ha fler barn. Sen är det väl ganska få hoppas jag som agerar som hon, men att det öht existerar såna människor är skrämmande.
    Du tycker det är skrämmande att det existerar människor som har psykiska sjukdomar? Ska vi döda dem?
  • Plutteli
    Stinky skrev 2010-04-28 09:01:18 följande:
    Enligt statistik från 2008 är det endast 0.4% som gör sin 4:e abort eller mer. ca 40% har aldrig fött barn och aldrig gjort en tidigare abort. ca 54% av alla som gör abort har inget barn sedan tidigare, resten har faktiskt barn när de gör sin kanske första abort, vilket enligt mig säger ganska mycket...
    Att abort istället för preventivmedel skulle vara vanligt förekommande tror jag dock vi kan utesluta.
  • Plutteli

Kan ju tillägga att enligt annan forskning så är majoriteten av de som gör fler än 4 aborter till största delen psykiskt sjuka och/eller missbrukare med svåra sociala problem!

• ChoopChoopSong

*suck*

Abortmotståndare hävar ofta att abort används som preventivmedel, att alla som gör abort mår dåligt osv. Men de har sällan någon statistik på att det verkligen är så.

De som tycker att oönskade barn är bättre än abort, utgår bara från hur DE känner/kände inför SINA barn. De verkar inte fatta att andra kan känna annorlunda och att abort ibland är det bästa alternativet. Men självklart inte för ALLA.

Så tragiskt wt att sakna förmågan att se utanför sitt eget lilla synfält.

• ChoopChoopSong

Och, för femtielfte gången:

Kvinnan har inte rätt att bestämma över barnets liv. Hon har bara rätt att bestämma vad hon vill ha i sin egen kropp. Att fostret dör vid avlägsnande, är bara en ofrånkomlig konsekvens av denna rätt. När barnet är fött har hon ingen rätt att döda det, däremot kan hon avsäga sig vårdnaden.

• Triskele
    Maxipaxi skrev 2010-04-27 16:06:22 följande:
    Ok. Smart inlägg. Så eftersom jag själv inte blivbit mördad så kan jag inte ha en åsikt om det moraliskt förklastliga med mord. God natt.
    Tja, du har lika lite rätt att lägga dig i andras privatliv på andra punkter.
    Du kallar det mord, men det är direkt felaktigt av dig.
    Abort omfattas inte i den juridiska termen överhuvudtaget.
    Men du är fri att tro att du har rätt att kränka andra, det är du som betalar för det i slutändan.
    *ideas are bulletproof*
  • Triskele
    Maxipaxi skrev 2010-04-27 16:15:49 följande:
    Nja, med din inställning frågar jag mig varför du inte förespråkar avskjutning på de 100 miljoner barnen. Människoliv spelar ju ingen roll ändå, för dig.
    Människoliv är nästan det enda som spelar roll för mig, men ett människoliv utan frihet är inget att ha.
    Livskvalitet är ett måste.
    *ideas are bulletproof*
  • Triskele
    Maxipaxi skrev 2010-04-27 16:37:53 följande:
    Du borde tagit ditt ansvar och anmält honom, för annars kommer han kanske att göra likadant med andra. Han är sjuk och borde spärras in. OM din historia nu är sann...jag tvivlar faktiskt.
    Du borde inte uttala dig om saker du inte har kapacitet att sätta dig in i.
    Det får dig faktiskt att framstå som en synnerligen obehaglig typ.
    *ideas are bulletproof*
  • hallencreutz89

Tycker det beror på. Ibland är abort det bästa valet och jag tycker det ska vara fritt för är man villig att göra abort så är man uppenbarligen inte redo för barn.

Det jag stör mig på är däremot när folk gör abort när de redan har barn och de är tillsammans med pappan och sånt och de som varit tillsammans länge och har utbildning och jobb fixat och ändå gör abort. Även om jag själv behöll mitt barn fastän jag int ehade jobb och bara känt pappan någr amånader osv så kan jag ändå förstå om folk gör abort för de vill bli klara med utbildningen och de vill ha fast frhålland eoch sånt. Men ja har man tt tryggt förhållande och bostad och jobb och sånt så kan jag tycka det är rätt svårt att förstå varför man gör abort

• Triskele
    hallencreutz89 skrev 2010-04-28 12:20:03 följande:
    Tycker det beror på. Ibland är abort det bästa valet och jag tycker det ska vara fritt för är man villig att göra abort så är man uppenbarligen inte redo för barn. Det jag stör mig på är däremot när folk gör abort när de redan har barn och de är tillsammans med pappan och sånt och de som varit tillsammans länge och har utbildning och jobb fixat och ändå gör abort. Även om jag själv behöll mitt barn fastän jag int ehade jobb och bara känt pappan någr amånader osv så kan jag ändå förstå om folk gör abort för de vill bli klara med utbildningen och de vill ha fast frhålland eoch sånt. Men ja har man tt tryggt förhållande och bostad och jobb och sånt så kan jag tycka det är rätt svårt att förstå varför man gör abort
    Enkelt: För att man inte vill ha barn eller för att det är något fel på fostret.
    *ideas are bulletproof*
  • Cecese
    hallencreutz89 skrev 2010-04-28 12:20:03 följande:
    Tycker det beror på. Ibland är abort det bästa valet och jag tycker det ska vara fritt för är man villig att göra abort så är man uppenbarligen inte redo för barn.Det jag stör mig på är däremot när folk gör abort när de redan har barn och de är tillsammans med pappan och sånt och de som varit tillsammans länge och har utbildning och jobb fixat och ändå gör abort. Även om jag själv behöll mitt barn fastän jag int ehade jobb och bara känt pappan någr amånader osv så kan jag ändå förstå om folk gör abort för de vill bli klara med utbildningen och de vill ha fast frhålland eoch sånt. Men ja har man tt tryggt förhållande och bostad och jobb och sånt så kan jag tycka det är rätt svårt att förstå varför man gör abort
    Jag har varit tillsammans med maken i nästan 5 år (blir det om en månad). Vi har en otroligt bra relation, ok ekonomi, egen villa m.m. Vi har 3 gemensamma barn (11 år, 3,5 år och 1,5 år). samt att jag har en dotter (7 år) från ett annat förhållande.

Om jag blev gravid igen skulle jag utan att tveka göra abort. Visst det skulle vara sjukt jobbigt men vi klarar inte av flera barn. Vi har knappt tid och ork för dom barnen vi redan har så ett barn till skulle göra att dom vi redan har blir lidande samt att det barnet skulle inte få det h*n förtjänar. Vi har visserligen egen villa men vi har inte rum med flera barn, boendeytan är 99 kvm och vi bor redan 6 personer. Det går inte heller att bygga ut, eller jo det går att bygga uppåt en våning till men det har vi inte ekonomi till.

Ingen av oss orkar med en till graviditet, spädbarnsperiod, ett till barn att uppfostra. Jag börjar äntligen få lite fritid och har tagit upp ridningen efter 12 års avbrott. idag ska jag köpa min första häst, något jag längtat efter i 20 år. Allt det skulle jag vara tvugen att lägga av med om vi skaffade fler barn.

Jag har alltid sagt att man ångrar inte dom barn man skaffar men det behöver inte stämma. Jag ångrar såklart inte barnen vi har men nog hade det varit lättare och passat vår familj bättre med 2 max 3 barn. Nu har vi 4 st och det går nog men det är gränsfall och tyvärr har vi inte tid som vi skulle behöva för varje barn.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • hallencreutz89
    Triskele skrev 2010-04-28 12:29:34 följande:
    Enkelt: För att man inte vill ha barn eller för att det är något fel på fostret.
    Jo är det fel på fostret så kan jag förstå det såklart. Och om barnen kommer alldeles för tätt.
  • hallencreutz89
    Cecese skrev 2010-04-28 12:38:28 följande:
    Jag har varit tillsammans med maken i nästan 5 år (blir det om en månad). Vi har en otroligt bra relation, ok ekonomi, egen villa m.m. Vi har 3 gemensamma barn (11 år, 3,5 år och 1,5 år). samt att jag har en dotter (7 år) från ett annat förhållande. Om jag blev gravid igen skulle jag utan att tveka göra abort. Visst det skulle vara sjukt jobbigt men vi klarar inte av flera barn. Vi har knappt tid och ork för dom barnen vi redan har så ett barn till skulle göra att dom vi redan har blir lidande samt att det barnet skulle inte få det h*n förtjänar. Vi har visserligen egen villa men vi har inte rum med flera barn, boendeytan är 99 kvm och vi bor redan 6 personer. Det går inte heller att bygga ut, eller jo det går att bygga uppåt en våning till men det har vi inte ekonomi till. Ingen av oss orkar med en till graviditet, spädbarnsperiod, ett till barn att uppfostra. Jag börjar äntligen få lite fritid och har tagit upp ridningen efter 12 års avbrott. idag ska jag köpa min första häst, något jag längtat efter i 20 år. Allt det skulle jag vara tvugen att lägga av med om vi skaffade fler barn. Jag har alltid sagt att man ångrar inte dom barn man skaffar men det behöver inte stämma. Jag ångrar såklart inte barnen vi har men nog hade det varit lättare och passat vår familj bättre med 2 max 3 barn. Nu har vi 4 st och det går nog men det är gränsfall och tyvärr har vi inte tid som vi skulle behöva för varje barn.
    Fast dina sista barn är ju rätt tätt och det är många, då kan jag förstå det. Men jag kan tycka har man ett barn som itn eär jättelitet så borde man väl orka med ett till. Men som sagt, är ändå för fri abort. Tror inte dte är kul att vara oönskat barn, men jag har svårt att förstå varför de vill göra det ändå
  • Cecese
    hallencreutz89 skrev 2010-04-28 12:41:55 följande:
    Fast dina sista barn är ju rätt tätt och det är många, då kan jag förstå det. Men jag kan tycka har man ett barn som itn eär jättelitet så borde man väl orka med ett till. Men som sagt, är ändå för fri abort. Tror inte dte är kul att vara oönskat barn, men jag har svårt att förstå varför de vill göra det ändå
    Men kanske dom inte orkar med fler än ett barn och känner att dom inte kan ge fler barn det som krävs. Var den personliga gränsen går är ju så individuell. En del orkar bara med 1 barn medans andra har 10-15-20 barn och orkar utan problem.

Speciellt om det blir lite fler år mellan kanske det är ännu jobbigare att börja om. Om det äldre barnet kanske är typ 7 år och börjat skolan och man äntligen börjar bli lite mer "fri". Då kanske man inte vill börja om igen.
    Man kanske har tagit upp någon hobby igen, kanske vill satsa på jobbet eller något.

Kort sagt om man känner att man inte orkar med ett barn till så är det väl bättre att ta bort det tidigt i graviditeten än att föda det och barnet kanske blir lidande?
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Majskolven
    Reglementet skrev 2010-04-28 09:23:53 följande:
    Du tycker det är skrämmande att det existerar människor som har psykiska sjukdomar? Ska vi döda dem?
    Var i hela världen har jag sagt att jag tycker det är skrämmande med människor med psykiska sjukdomar?
    Ja, antagligen så måste hon väl vara det eftersom hon kunde göra så upprepade ggr men jag har inte läst boken och vet inte vilken diagnos människan bär på, om hon öht har en diagnos.
    Jag vill inte läsa om sån skit.

Och nej, jag tycker inte att någon människa borde döda en annan människa.
    Jag är emot dödsstraff oxå då jag anser att den som utför straffet blir en mördare själv när den avslutar gärningsmannens liv.

Vad har detta med abort att göra?
    Skulle jag vara emot abort men tycka att det är rätt att döda andra människor?
  • Majskolven
    Triskele skrev 2010-04-28 12:29:34 följande:
    Men varför då ha sex?
    Nej, det är ingen realistisk tanke men absolut något vi alla vet om att det kan bli en följd av sex att bli gravid.

Man får ju se till det enskilda fallet.
    Har man skyddat sex men ändå blir gravid så ja, då kanske abort i vissa situationer är det bästa, även om sexet vore det bästa att avstå ifrån om man inte känner sig redo.

Om man nu är så sexuellt frustrerad att man har sex trots att man inte vill ha barn när man vet att en graviditet kan uppstå, då får man oxå ta konsekvenserna av det.
    Petting vore väl att föreslå isf.
    Finns ju massor av sätt att ha sex på utan att penetrera och penetreras.
    Det finns många sorters skydd och vill man vara lite på den säkrare sidan så ta ett dagen-efter piller för säkerhets skull.
  • Kokomo
    Maxipaxi skrev 2010-04-27 15:53:57 följande:
    Få tog Copernicus på allvar också, till en början. Jag pratade med en kvinna om fosterfördrivning en gång. I början berättade hon som en tupp att hon minsann hade aborterat en del år senare. Hon tyckte det var en rättighet för kvinnan. Jag hävdade att det är mord. Det slutade med att hon satt och grinade. Mellan snyftningarna berättade hon att hon alltid hade mått så dåligt för den där aborten. Innerst inne visste hon och jag satte fingret på en öm punkt. Oavsett lagstiftning är det viktigt, tycker jag, att folk verkligen tar personlig ställning och inte bara följer med strömmen. Det är sen 60-talet politiskt korrekt att förespråka fri fosterfördrivning i Sverige. Det betyder inte att det är en metafysisk sanning. Allting förändras över tid. Det som framstår som korrekt vid en tidpunkt framstår som barockt kanske bara tio år senare. Och vi ser liksom inte den "sanna" tolkningen av verkligheten just nu. Det viktiga är att var och en tar ställning alldeles själv. Vad tycker jag EGENTLIGEN?
    Hehe du förnekar dig inte. Abortförespråkare är Göring och du själv är Copernicus.
  • Triskele
    Majskolven skrev 2010-04-28 14:49:12 följande:
    Men varför då ha sex? Nej, det är ingen realistisk tanke men absolut något vi alla vet om att det kan bli en följd av sex att bli gravid. Man får ju se till det enskilda fallet. Har man skyddat sex men ändå blir gravid så ja, då kanske abort i vissa situationer är det bästa, även om sexet vore det bästa att avstå ifrån om man inte känner sig redo. Om man nu är så sexuellt frustrerad att man har sex trots att man inte vill ha barn när man vet att en graviditet kan uppstå, då får man oxå ta konsekvenserna av det. Petting vore väl att föreslå isf. Finns ju massor av sätt att ha sex på utan att penetrera och penetreras. Det finns många sorters skydd och vill man vara lite på den säkrare sidan så ta ett dagen-efter piller för säkerhets skull.
    För att sex är mer än ren fortplantning.
    Det är ett socialt cement som även ger hälsofördelar.
    Jag har sex när jag känner för det och det är ju ingen annans ensak om detta sker med eller utan preventivmedel inblandat. Det är mitt val och min ensak om jag använder preventivmedel eller inte. Och hur jag har det är verkligen ingen annans ensak.
    En konsekvens av oönskad graviditet är abort. Det är en rätt jobbig konsekvens, men enligt mig att föredra framför att sätta ett oönskat barn till världen.
    Dagen-efter-piller är inget man rekommenderas att använda regelbundet.
    "Påverkar kroppen och ska inte användas mer än en gång per månad (menscykel). "
    *ideas are bulletproof*
Svar på tråden Tar man ansvar när man väljer att göra abort?