• Marie2000

Separata sovrum

Vi fick vår son för drygt 2 månader sedan och min man har nästan från första början valt att sova i gästrummet. Eftersom jag helammar så anser han att han inte kan bidra med så mycket på nätterna. Jag kan föstå om han behöver sin sömn när han ska upp till jobbet men även under de tio pappa-dagarna och nu under helgerna så väljer han att sova i eget rum. Han har försökt att sova med oss några nätter men då har han varit så otroligt trött dagen efter. Men att vara trött hör väl till som småbarnsförälder.

Nu hör till saken att (jag nästan skäms för att säga det) men jag tycker att det är bättre när jag och min son sover själva. Men min man kan ju inte sova i gästrummet under hela småbarnstiden!

Är det fler som har haft separata sovrum när ni fått bebis, och i så fall hur länge hade ni det.

• Svar på tråden Separata sovrum
  • Stora Havet

Separata sovrum vet jag inte så mkt om - en kompis till mig lever så med sin man, men det är en eländig relation och de skulle skilja sig om de hade råd (de bor i USA där allt kostar, vårdnadstivst etc).

Däremot ang sömnbrist - om HAN/maken sussar gott varje natt, så tycker jag att du måste få någon typ av sovmorgon mellan ammningarna eller att han går på en liten promenad så att du får sova.  Plus att han istället sköter allt med hemmet dvs lagar mat, handlar, tvättar och städar. Har du möjlighet att pumpa ur eller ev ge modersmjölkersättning något av målen tex vid kväll och morgonmålet.

När min son var så liten så skötte jag det mesta av matningen. Sonen åt var 3:e timme. Men 06-matningen tog maken, så jag fick sova mellan kl 03:00 och 09:00 - jätteskönt! Oftast hade jag pumpat ur mjölk, men ibland blev det ersättning.

Från det att sonen var 5 månader så sov han hela nätternar dvs från kl 20:00 - 08:00. Så det är en kort tid.

Men viktigt att DU också får sova.

• mandelblomma

nix pix jag tror inte på det i längde!
    Vissa enstaka näter kan man visst varva och sova ut, men jag tror inte det är bra vare sig för erat färhållande i längden eller hans ansvarsbit för sonen...tyvärr.

• hoppasblimamma

Vi sov i separata sovrum tills sonen började sova hela nätter (vid över ett års ålder). Sen har hans sovande gått upp och ner och så fort han vaknar och vill komma in till oss lägger sig min man i ett annat rum. Trist är det - men han kan inte sova alls med barn i sängen (och det har väl blivit så också för att han aldrig vant sig)

• Tigrino

Vi har en säng i förrådet (som ligger i lägenheten, ja) där min sambo brukar gå in och lägga sig om sonen är gnällig på natten, eller så lägger han sig där på morgonen när vi går upp. Han jobbar alltid till ganska sent på kvällen, och behöver sova till 10-12 på dagen innan nästa arbetspass.
    Men att han skulle ligga där hela nätterna JÄMT, nej usch... då kommer man väl ifrån varandra?
    Vår son helammas, kan tilläggas. Hatar flaska! Annars hade det ju varit en annan sak, om pappan kan mata.

• Pärlans2

När våran lille krånglar mycket på natten går hans pappa iväg o sover i ett annat rum, men bara dom nätterna när han ska upp o jobba dagen efter. Så helgerna sover han hos mej. Visst är det tröttsamt när dom gnäller över att dom är trötta, när man själv har varit vaken typ hela natten!!!

• Tigrino
    Pärlans2 skrev 2010-05-10 12:09:50 följande:
     Visst är det tröttsamt när dom gnäller över att dom är trötta, när man själv har varit vaken typ hela natten!!!
    Hahaha, word
    "Jasså du", säger jag då!
Svar på tråden Separata sovrum