• Jennie1987

Lite orolig :(

Nu är jag här igen och tjatar! ;)
    Men jag hoppas att det finns nån själ därute som kan hjälpa mig lite!

Jag har ätit min första Pergotime kur, tog sista tabletten i måndags, dag 9, och idag är jag på dag 15.
    När jag var på VUL dag 12 var mitt ägg 12 mm och enligt min läkare skulle ägget antagligen växa runt 2 mm per dag. Så idag borde mitt ägg vara 20 mm, ungefär. Och det är visst runt då som det borde lossna?

Jag blir lite nojig nu, jag vet ju såklart inte säkert om det verkligen släpper nu, eller igår, eller imorgon, eller nästa vecka...?? Men, min sambo åker på jobb i Danmark på tisdag! Tänk om jag ägglossar när han åkt?! Jag blir helt förstörd av detta!
    Vi har sexat varannan dag sen i onsdags efter VUL, eftersom min läkare rekommenderade det.

Idag känner jag inget speciellt, mer än som "träningsvärk" i magen, som om jag gjort massa situps! Vet inte om det har med ägglossning att göra eller ej.

Enligt bipacksedeln så är det vanligast att få ägglossning dag 4-10 efter avslutad kur, jag är ju på dag 6 efter avslutad kur idag. Tänk om vi missar ägglossningen nu när han åker iväg???

Vilken dag har ni andra ägglossat? Skulle så gärna vilja veta, för att se vilken dag som är "vanligast"...

• Svar på tråden Lite orolig :(
  • Trollmamma till 4

Äggblåsan är redo att spricka allt från ca 18-26 mm..

Så om ni har samlag idag så täcker ni upp tror jag

Spermierna kan ju leva ett antal dagar i livmodern så när ägget spricker så väntar dem

Lycka Till!!

• LillaMy3
    www.pernille.info gillar jag Där står att har man inte trådiga flytningar så skall alla vattninga flytningar räknas som fertila flytningar. Så man måste inte ha trådar... Själv så ägglossar jag seeeeent på min dubbelkur. Första gången antagligen inte alls, sen på dag 26 och nu på dag 23. Men då har jag inte haft ngn vidare storlek på äggblåsorna på dag 16 (äter dessutom dag 3-7). Så mina är lite sega. Dina verkar ju växa bra från start, så då får man ju hoppas att de gör det hela tiden

Man måste inte känna äl. Kände min sist, men inte så mkt denna gång. Lite som magknip, men inte mer.
  • jooh

Jag har ätit två enkelkurer, har fått ägglossning av båda men jag har ingen aning om när det var, hade lite små ont till o från men märkte inget alls på flytningarna eller så, också "vattniga" helatiden som du.. Nästa gång ska jag tydligen ta dubbeldos, hoppas att de går bättre!
    Lycka till med behandlingen, hoppas att ni inte missar äl! :)

• Jennie1987
    Trollmamma till 4 skrev 2010-04-26 06:58:39 följande:
    Äggblåsan är redo att spricka allt från ca 18-26 mm..Så om ni har samlag idag så täcker ni upp tror jag Spermierna kan ju leva ett antal dagar i livmodern så när ägget spricker så väntar dem Lycka Till!!
    Jaha, tack för ditt svar! :)
    Är lite nojig över att vi missar ägglossningen nu när sambon ger sig iväg på jobb.
    Men idag, dag 16 har jag haft så fruktansvärt ont i magen och hela underlivet har liksom krampat! Så nu känns det att det händer något ialla fall.
    Får sexa till det ikväll och imorgon bitti innan sambon åker, så vi hoppas att det täcker upp för några dagar framåt också.
  • Jennie1987
    LillaMy3 skrev 2010-04-26 11:59:00 följande:
    www.pernille.info gillar jag Där står att har man inte trådiga flytningar så skall alla vattninga flytningar räknas som fertila flytningar. Så man måste inte ha trådar... Själv så ägglossar jag seeeeent på min dubbelkur. Första gången antagligen inte alls, sen på dag 26 och nu på dag 23. Men då har jag inte haft ngn vidare storlek på äggblåsorna på dag 16 (äter dessutom dag 3-7). Så mina är lite sega. Dina verkar ju växa bra från start, så då får man ju hoppas att de gör det hela tiden Man måste inte känna äl. Kände min sist, men inte så mkt denna gång. Lite som magknip, men inte mer.
    Jaha, då måste jag ta mina vattniga flytningar som nåt positvit då :)

Idag har jag verkligen känt att något hänt! Har så otroligt ONT i magen och kramp i underlivet!
    Förstår inte hur jag ska kunna sexa till det ikväll med denna smärta!?
    Fick tipset att ta två alvedon en stund innan.... Känns helt knäppt.
    Sen blir jag förvirrad över detta med ägglossningssmärta, om det är vanligast att det innan, under eller efter ägglossningen??
    Eller är det olika för alla, som allt annat i denna djungel av flytningar, smärta, ägg och dagar? Jag blir knäpp!
    Tack för ditt svar :)
    Enligt min läkare så borde mitt ägg fortsätta växa på bra, eftersom det gjort det redan till dag 12. Men man vet ju inte.
  • Jennie1987
    jooh skrev 2010-04-26 12:36:27 följande:
    Jag har ätit två enkelkurer, har fått ägglossning av båda men jag har ingen aning om när det var, hade lite små ont till o från men märkte inget alls på flytningarna eller så, också "vattniga" helatiden som du.. Nästa gång ska jag tydligen ta dubbeldos, hoppas att de går bättre!Lycka till med behandlingen, hoppas att ni inte missar äl! :)
    Vad konstigt att man kan gå igenom en ägglossning utan att känna nåt! Hur i hela friden ska man då veta när det händer nåt?? Jag blir helt förvirrad!

Fast idag har jag verkligen känt något, det gör hemskt ont i magen och underlivet krampar, det måste ju bero på ägglossningen? Vad annars liksom?
    Idag borde mitt ägg vara 22 mm, om det vuxit på så bra som läkarn trodde.
    Så då skulle det ju kunna lossna nu ialla fall.
    Men jag förstår inte hur jag ska kunna sexa när jag har så ont...
  • jooh
    Jennie1987 skrev 2010-04-26 22:00:01 följande:
    Vad konstigt att man kan gå igenom en ägglossning utan att känna nåt! Hur i hela friden ska man då veta när det händer nåt?? Jag blir helt förvirrad! Fast idag har jag verkligen känt något, det gör hemskt ont i magen och underlivet krampar, det måste ju bero på ägglossningen? Vad annars liksom? Idag borde mitt ägg vara 22 mm, om det vuxit på så bra som läkarn trodde. Så då skulle det ju kunna lossna nu ialla fall. Men jag förstår inte hur jag ska kunna sexa när jag har så ont...
    Ja, de är de som är så jobbigt..
    De lät ju positivt, inge kul o ha ont såklart men skönt o veta att det händer nått iaf.. Ska hålla tummarna att det tar sig för er!
  • Jennie1987
    jooh skrev 2010-04-28 14:31:44 följande:
    Ja, de är de som är så jobbigt..De lät ju positivt, inge kul o ha ont såklart men skönt o veta att det händer nått iaf.. Ska hålla tummarna att det tar sig för er!
    Ja, man får ta alla små tecken som nåt positivt! :)
    Imorgon ska jag ta blodprovet som ska visa om jag ägglossat eller ej.
    Min läkare skulle få provsvaret i början på nästa vecka, så får väl se om mensen kommer eller ej.
  • dragonesse

Jag känner inte heller något annorlunda när jag har äl, har ingen aning om när jag har det. Har PCO så jag har ju inte äl så ofta. När jag åt pergo fick jag äl andra kuren, och blev då gravid! Är nu i vecka 10. Men jag har ingen aning om exakt vilken dag jag hade äl, jag märkte ingen skillnad alls. Vi körde bara på under de dagar som läkaren rekommenderade, och det funkade! Jag är lite avis på de som känner när de har äl, det skulle jag också vilja göra... fast just nu spelar det ju ingen roll, nu är jag ju gravid!

♥(¯`°?.¸ ♥ popcorn79.blogspot.com ♥¸.?°´¯)♥
  • Jennie1987
    dragonesse skrev 2010-05-01 10:41:06 följande:
    Jag känner inte heller något annorlunda när jag har äl, har ingen aning om när jag har det. Har PCO så jag har ju inte äl så ofta. När jag åt pergo fick jag äl andra kuren, och blev då gravid! Är nu i vecka 10. Men jag har ingen aning om exakt vilken dag jag hade äl, jag märkte ingen skillnad alls. Vi körde bara på under de dagar som läkaren rekommenderade, och det funkade! Jag är lite avis på de som känner när de har äl, det skulle jag också vilja göra... fast just nu spelar det ju ingen roll, nu är jag ju gravid!
    Åh! Grattis till din graviditet! Hoppas att allt går vägen! :)

Nej, visst är det jobbigt när man inte riktigt känner att "Aha! NU har jag ägglossning!"... Man vet ju liksom inte NÄR det sker?!
    Men jag har gjort precis som du, sexat de dagar som läkarn rekommenderade och lite till ;) Så mer kan man ju egentligen inte göra.

Märkte du att du var gravid för att mensen inte dök upp eller såg din läkare det på VUL? Berätta gärna! :)
  • dragonesse
    Jennie1987 skrev 2010-05-02 00:03:08 följande:
    Åh! Grattis till din graviditet! Hoppas att allt går vägen! :)Nej, visst är det jobbigt när man inte riktigt känner att "Aha! NU har jag ägglossning!"... Man vet ju liksom inte NÄR det sker?!Men jag har gjort precis som du, sexat de dagar som läkarn rekommenderade och lite till ;) Så mer kan man ju egentligen inte göra.Märkte du att du var gravid för att mensen inte dök upp eller såg din läkare det på VUL? Berätta gärna! :)
    Tack så mycket!

Ja, jag tycker det är lite jobbigt, jag vill ju veta... vi får väl se hur det blir när/om vi försöker med syskon om allt går vägen den här graviditeten. Vissa säger ju att hormonerna förändras efter att man har fått barn och för vissa kickar det igång att man får normal ägglossning. Vi får hoppas på det!

Jag märkte att jag var gravid genom att jag testade på bim-dagen. Jag hade haft lite symtom dagarna innan men jag var så säker på att jag inte var gravid att jag trodde det hade med pergotime att göra, eftersom jag hade gått upp till dubbel kur. Jag skrev till och med ett frustrerat inlägg i en pergo-tråd och frågade om andra också hade så sena biverkningar? Jag var totalt oförberedd på ett plus, men blev såklart överlycklig! Jag trodde inte det skulle ta sig så fort efter att jag hade börjat med pergo, det tog sig redan andra kuren. Jag gjorde även ett vul i vecka 8 och såg det tickande hjärtat, helt underbart! Nu ser jag fram emot nästa ultraljud som blir om några veckor, då vi ska göra Kub-testet.

Hur länge har du ätit Pergotime?
  • Jennie1987
    dragonesse skrev 2010-05-02 01:23:53 följande:
    Tack så mycket! Ja, jag tycker det är lite jobbigt, jag vill ju veta... vi får väl se hur det blir när/om vi försöker med syskon om allt går vägen den här graviditeten. Vissa säger ju att hormonerna förändras efter att man har fått barn och för vissa kickar det igång att man får normal ägglossning. Vi får hoppas på det! Jag märkte att jag var gravid genom att jag testade på bim-dagen. Jag hade haft lite symtom dagarna innan men jag var så säker på att jag inte var gravid att jag trodde det hade med pergotime att göra, eftersom jag hade gått upp till dubbel kur. Jag skrev till och med ett frustrerat inlägg i en pergo-tråd och frågade om andra också hade så sena biverkningar? Jag var totalt oförberedd på ett plus, men blev såklart överlycklig! Jag trodde inte det skulle ta sig så fort efter att jag hade börjat med pergo, det tog sig redan andra kuren. Jag gjorde även ett vul i vecka 8 och såg det tickande hjärtat, helt underbart! Nu ser jag fram emot nästa ultraljud som blir om några veckor, då vi ska göra Kub-testet.Hur länge har du ätit Pergotime?
    Ja, förhoppningsvis funkar det lättare sen med eventuella syskon :) Har också hört att andra barnet kan vara lättare när man har PCO, att symtomen på PCO kan lindras lite efter en graviditet :)

Okej, vad härligt att det blev plus direkt på bim-dagen :)
    Ja, det är ju jättesvårt att veta om det beror på Pergotime eller nåt annat.
    Jag har haft ett väldigt lätt illamående över mig nu i några dagar, men jag har ingen aning om vad det beror på. Tror att det är alldeles för tidigt att känna av en eventuell graviditet? Jag är ju på dag 22 efter avslutad Pergokur. Och vet egentligen inte när jag har bim...

Åh, vad härligt att du fick se ett tickande hjärta!! :)

Jag har bara tagit en enkelkur av Pergotime, så jag är i startgropen får man väl säga. Får se om min läkar hör av sig ang. blodprovet eller ej. Annars får jag väl invänta mens/graviditet. Han hör bara av sig om jag inte ägglossat, för då höjs dosen till nästa månad. Men jag tror att jag hade ägglossning förra helgen.
    Sen om det tog sig eller ej är ju så svårt att veta, och jag är osäker på när jag borde testa. Usch,  jag har noll koll :P
  • dragonesse
    Jennie1987 skrev 2010-05-02 09:57:21 följande:
    Ja, förhoppningsvis funkar det lättare sen med eventuella syskon :) Har också hört att andra barnet kan vara lättare när man har PCO, att symtomen på PCO kan lindras lite efter en graviditet :)Okej, vad härligt att det blev plus direkt på bim-dagen :)Ja, det är ju jättesvårt att veta om det beror på Pergotime eller nåt annat. Jag har haft ett väldigt lätt illamående över mig nu i några dagar, men jag har ingen aning om vad det beror på. Tror att det är alldeles för tidigt att känna av en eventuell graviditet? Jag är ju på dag 22 efter avslutad Pergokur. Och vet egentligen inte när jag har bim...Åh, vad härligt att du fick se ett tickande hjärta!! :)Jag har bara tagit en enkelkur av Pergotime, så jag är i startgropen får man väl säga. Får se om min läkar hör av sig ang. blodprovet eller ej. Annars får jag väl invänta mens/graviditet. Han hör bara av sig om jag inte ägglossat, för då höjs dosen till nästa månad. Men jag tror att jag hade ägglossning förra helgen.Sen om det tog sig eller ej är ju så svårt att veta, och jag är osäker på när jag borde testa. Usch,  jag har noll koll :P
    Nu vill jag inte få upp dina förhoppningar, ifall du skulle få ett minus. Men jag kände mig lätt åksjuk ca en vecka efter äl som höll i sig några dagar. Jag trodde att det var en biverkning av pergo, men sen en vecka senare plussade jag! Så jag antar att det var ett tidigt symtom jag hade. Jag har dock inte mått illa sen dess. Ett annat symtom jag hade var att jag blev väldigt förstoppad, det trodde jag också hade med pergon att göra men det är tydligen väldigt vanligt tidigt i graviditeten.

Jag hade en väldigt oregelbunden cykel innan pergo, kunde gå allt mellan 28 och 75 dagar mellan mensen... men jag räknade på en normalcykel när jag gick på pergo, så jag testade på dag 28 efter senaste mens första dag. Då fick jag ett plus som var svagt men ändå tydligt. Några dagar senare var det starkare. Det är svårt att säga när du ska testa, men testa tidigast dag 28 tycker jag nog, de säger att cykeln kan bli lite längre med pergo.

Ja, det var jättehäftigt att se ett tickande hjärta, det bor verkligen någon i min mage! Och nu börjar den redan bli större, trots att jag bara är i vecka 10... så jag har köpt mina första mammajeans. Känns ju liiiite onödigt att köpa vanliga byxor nu liksom...
  • Jennie1987
    dragonesse skrev 2010-05-02 13:47:37 följande:
    Nu vill jag inte få upp dina förhoppningar, ifall du skulle få ett minus. Men jag kände mig lätt åksjuk ca en vecka efter äl som höll i sig några dagar. Jag trodde att det var en biverkning av pergo, men sen en vecka senare plussade jag! Så jag antar att det var ett tidigt symtom jag hade. Jag har dock inte mått illa sen dess. Ett annat symtom jag hade var att jag blev väldigt förstoppad, det trodde jag också hade med pergon att göra men det är tydligen väldigt vanligt tidigt i graviditeten.Jag hade en väldigt oregelbunden cykel innan pergo, kunde gå allt mellan 28 och 75 dagar mellan mensen... men jag räknade på en normalcykel när jag gick på pergo, så jag testade på dag 28 efter senaste mens första dag. Då fick jag ett plus som var svagt men ändå tydligt. Några dagar senare var det starkare. Det är svårt att säga när du ska testa, men testa tidigast dag 28 tycker jag nog, de säger att cykeln kan bli lite längre med pergo.Ja, det var jättehäftigt att se ett tickande hjärta, det bor verkligen någon i min mage! Och nu börjar den redan bli större, trots att jag bara är i vecka 10... så jag har köpt mina första mammajeans. Känns ju liiiite onödigt att köpa vanliga byxor nu liksom...
    Ja, men liten den känslan är det, lite åksjuke illamående.
    Och när jag tänker efter så är magen trögare än vanligt, men det kan ju som sagt bero på Pergon.

Grejen är ju den att jag inte ens har nån egen mens, så jag "kan" liksom inte räkna några dagar egentligen, så jag får räkna mina Pergodagar, om du förstår?
    Men det går ju lika bra :)
    Jag ska lyssna på ditt råd och testa på dag 28 från första Pergotabletten, om ingen mens dykt upp innan :)

Jaa, måste vara otroligt att se hjärtat!! :) Haha, precis, lika bra att köpa mammajeans, lite onödigt med vanliga som sagt ;)
    Lycka till med allt!!
  • dragonesse
    Jennie1987 skrev 2010-05-02 20:39:22 följande:
    Ja, men liten den känslan är det, lite åksjuke illamående.Och när jag tänker efter så är magen trögare än vanligt, men det kan ju som sagt bero på Pergon.Grejen är ju den att jag inte ens har nån egen mens, så jag "kan" liksom inte räkna några dagar egentligen, så jag får räkna mina Pergodagar, om du förstår?Men det går ju lika bra :)Jag ska lyssna på ditt råd och testa på dag 28 från första Pergotabletten, om ingen mens dykt upp innan :)Jaa, måste vara otroligt att se hjärtat!! :) Haha, precis, lika bra att köpa mammajeans, lite onödigt med vanliga som sagt ;)Lycka till med allt!!
    Fick du inte ta tabletter för att sätta igång mens? Det fick jag göra, och räknade det som första mensdagen.

Vi får hoppas på att det är symtom för graviditet och inte för pergotime! Jag håller tummarna för dig! När blir dag 28 för dig då? Nästa helg eller?
  • Jennie1987
    dragonesse skrev 2010-05-02 22:10:16 följande:
    Fick du inte ta tabletter för att sätta igång mens? Det fick jag göra, och räknade det som första mensdagen.Vi får hoppas på att det är symtom för graviditet och inte för pergotime! Jag håller tummarna för dig! När blir dag 28 för dig då? Nästa helg eller?
    Min läkare ringde precis, han sa att blodprovet var svagt, så han kunde inte se att jag absolut hade ägglossat. Lite tråkigt :/ Men som sagt, han visste inte säkert, han sa att jag kunde vara gravid också, och om mensen inte kommit om 10 dagar skulle jag ringa honom.
    Och om den kommer så ska jag börja med dubbelkur på 5:e blödningsdagen.
    Så får väl se hur detta går.
Svar på tråden Lite orolig :(