• Tozan

När ska en pappa sluta tvätta sin dotter?

Är ny här och skulle vilja ha ett råd. Min sambos dotter är 10 år och när hon ska bada och duscha sitter han inne hos henne "för att hålla henne sällskap" och för att tvätta henne. Hon börjar utveckla bröst osv och jag tycker detta känns ganska obehagligt men det kan bero på att jag själv som barn i hennes ålder blev utsatt för övergrepp. Hur resonerar man?

• Svar på tråden När ska en pappa sluta tvätta sin dotter?
  • frogande
    Bilancia skrev 2010-04-27 23:12:42 följande:
    Men nu handlar inte tråden om dig utan om en flicka på 10 år och som är i en känslig ålder. Och det ska respekteras av de vuxna, tycker jag.
    Inget barn mår bra av gränslöshet.
  • Bilancia
    frogande skrev 2010-04-27 23:23:49 följande:
    Men nu handlar inte tråden om dig utan om en flicka på 10 år och som är i en känslig ålder. Och det ska respekteras av de vuxna, tycker jag. Inget barn mår bra av gränslöshet.
    Va?
    Du skrev; "Och än mindre behövde man något "sällskap" där inne på toan då..." Och det var det jag svarade på. Om man behöver sällskap eller inte är ingenting som ålder kan styra över.
    Och ja precis, tråden handlar om en flicka på tio år som har sällskap av sin pappa då hon badar. Jag kan då inte läsa någonstans att hon blir tvingad till detta, kan du? Det kan ju mycket väl vara så att hon föredrar sällskap på toan? Precis som jag gjorde och gör, och det var det jag ville påvisa. Att det är fullt normalt det med, om man vill ha det så. Trots att man är 10 år. Eller 31. 
  • frogande
    Bilancia skrev 2010-04-28 00:00:13 följande:
    Du förstod nog aldrig vad jag skrev, vad?
    Det är vuxna som ska dra gränser och lära barn att det finns gränser(detta för allting).
    Här har vi en vuxen som går över gränsen och det vad gäller en normal flicka på 10 år.
    Citerar TS: "Min sambos dotter är 10 år och när hon ska bada och duscha sitter han inne hos henne "för att hålla henne sällskap" och för att tvätta henne. Hon börjar utveckla bröst...".

Integritet, barnet behöver få sin integritet inte bara stärkt utan även påvisat. Och då av sina föräldrar. Och här faller definitivt föräldern(i form av pappan dessutom)klart ifrån.
    En flicka som fått sin integritet kränkt brukar sällan bli en lycklig flicka som vuxen kvinna.
  • frogande
    Bilancia skrev 2010-04-28 00:00:13 följande:
    Ett halvliknande fall och inte alls långt bort från detta med TS: s fall:
    blogg.alltombarn.se/katerina/2009/01/22/ska-pappor-och-tonarsdottrar-sova-nakna-ihop/comment-page-4/

Undrar NÄR pappan i TS: s fall skall sluta tvätta sin prepubertala dotter och alls hålla henne sällskap på toan?
    När ska och borde han sluta? Eller är det som vanligt med detta gränslösa beteendet bland dagens föräldrar att det helt enkelt inte finns några gränser för någontings alls?

Inte undra på att det mesta ballat ur numera.
  • Bilancia
    frogande skrev 2010-04-28 00:06:35 följande:
    Du förstod nog aldrig vad jag skrev, vad? Det är vuxna som ska dra gränser och lära barn att det finns gränser(detta för allting). Här har vi en vuxen som går över gränsen och det vad gäller en normal flicka på 10 år. Citerar TS: "Min sambos dotter är 10 år och när hon ska bada och duscha sitter han inne hos henne "för att hålla henne sällskap" och för att tvätta henne. Hon börjar utveckla bröst...". Integritet, barnet behöver få sin integritet inte bara stärkt utan även påvisat. Och då av sina föräldrar. Och här faller definitivt föräldern(i form av pappan dessutom)klart ifrån. En flicka som fått sin integritet kränkt brukar sällan bli en lycklig flicka som vuxen kvinna.
    Om flickan har sagt till sin pappa att hålla sig utanför badrummet så håller jag med dig. Då kränker han henne, absolut. Men om hon bett honom vara där inne då? Om hon vill ha hans sällskap? Är det då inte vi vuxna som står för nånting väldigt fult i form av våra tankar som börjar vandra iväg och vill få det hela till något sex relaterat?
    Och jag citerar mig själv...
    "...och ännu en gång så blir jag så varm och glad när jag tänker på min egna härliga uppväxt där nakenhet var något naturligt och inget skamligt eller fult. 
    Där vi kunde bada nakna hela familjen - och hör och häpna - det kan hända nån gång ibland än idag i vuxen ålder! :-O  Det ni! 

Mina föräldrar har gett mig en grundtrygghet i mig där jag känner att jag är vacker i mig själv, att människor är naturliga varelser. Och det är precis DET som gjort att jag respekterat och värderat min kropp och min intimitet betydligt högre än de flesta andra jag känner och känt. 

Skyl dig, dölja saker, hysch hysch = nånting som blir fult och dåligt.
    Avslappnat förhållande, naturlig, accepterande = nånting som är värdefullt och vackert.

Sån jävla simpel matematik."
  • Taryn

Inte last traden..

Ar osaker nar jag borjad med det men atminstonde fran 8 ars alder borjade jag lasa badrumsdorren nar jag duschade, kanske tidigare.
    Att nagon skulle ha hjalp mig med detta vid 10 ars alder later markligt, flera av oss fick ju tom mens runt 10-12 ars aldern..

• Bilancia
    frogande skrev 2010-04-28 00:12:20 följande:
    Ett halvliknande fall och inte alls långt bort från detta med TS: s fall: blogg.alltombarn.se/katerina/2009/01/22/ska-p.../ Undrar NÄR pappan i TS: s fall skall sluta tvätta sin prepubertala dotter och alls hålla henne sällskap på toan? När ska och borde han sluta? Eller är det som vanligt med detta gränslösa beteendet bland dagens föräldrar att det helt enkelt inte finns några gränser för någontings alls? Inte undra på att det mesta ballat ur numera.
    Självklart ska det finnas gränser. Men hur vet vi hur han hjälper henne att tvätta sig? Hjälper han henne att tvätta sig i underlivet och ska ner med sin hand där - ja då jävlar är det helt galet superfel. Men ger han henne svampen som ramlat ner på golvet, se till att blandaren inte ger för varmt eller för kallt vatten (våran blandare strular som bara den och byter lite som den själv vill), eller kanske egentligen bara sitter där på toastolen och filosoferar för att flickan är rädd att vara själv? Och är det det senare så ser jag inget fel som helst i det. 
    Och i det exemplet som du tar upp där så ligger ju pappan naken brevid sin halvnakna dotter, i en säng, hud mot hud. Och dessutom daskar henne i baken, en jäkla skillnad om du frågar mig. 
  • frogande
    Bilancia skrev 2010-04-28 00:40:10 följande:
    Ledsen, men tråden handlar fortfarande inte om dig, okej?
    Och du har tydligen ännu inte förstått mitt budskap?
    Det är de VUXNA som ska visa barnen SUNDA GRÄNSER, okej?
  • Bilancia
    frogande skrev 2010-04-28 00:50:24 följande:
    Ledsen, men tråden handlar fortfarande inte om dig, okej? Och du har tydligen ännu inte förstått mitt budskap? Det är de VUXNA som ska visa barnen SUNDA GRÄNSER, okej?
    Oj oj då! Jösses vad vi tar i.
  • Bilancia
    frogande skrev 2010-04-28 00:50:24 följande:
    Ledsen, men tråden handlar fortfarande inte om dig, okej? Och du har tydligen ännu inte förstått mitt budskap? Det är de VUXNA som ska visa barnen SUNDA GRÄNSER, okej?
    Fast om man inte skulle få skriva om sina egna erfarenheter och åsikter så skulle det ju inte bli någon diskussion överhuvudtaget. Och då måste jag ju få fråga varför du verkar störa dig nåt så enormt på just mina inlägg och inte alla andra som även de skriver om sina upplevelser? 
    Eller är det just för att jag är av en annan åsikt än du som du blir lite obstinat..?  
  • frogande
    Bilancia skrev 2010-04-28 01:09:40 följande:
    Känns som att du borde sluta provocera nu? Jag svarade inte på dina inlägg förrän DU började ifrågasätta och svara på mina. Nu vill du ha det till att jag "ger mig på dig". Det är bara att kolla bakåt i tråden vem som började "ge sig på" vem här.

Sluta med dina provokationer nu, det ger inte TS och tråden ett dyft. Och än mindre ger det mig något när du börjar ge mig skulden för att svara på dina svar på mina svar till helt andra än dig här i tråden.
    Var lite mogen nu och tål att andra svarar på TS+ att andra svarar på andra här i tråden och när du inte tål vad andra svarar på är du svarar dessa så tål du inte ens svar på dina egna attacker.
    Sluta, du gör dig bara löjlig, okej?
  • Bilancia
    frogande skrev 2010-04-28 01:23:55 följande:
    Känns som att du borde sluta provocera nu? Jag svarade inte på dina inlägg förrän DU började ifrågasätta och svara på mina. Nu vill du ha det till att jag "ger mig på dig". Det är bara att kolla bakåt i tråden vem som började "ge sig på" vem här. Sluta med dina provokationer nu, det ger inte TS och tråden ett dyft. Och än mindre ger det mig något när du börjar ge mig skulden för att svara på dina svar på mina svar till helt andra än dig här i tråden. Var lite mogen nu och tål att andra svarar på TS+ att andra svarar på andra här i tråden och när du inte tål vad andra svarar på är du svarar dessa så tål du inte ens svar på dina egna attacker. Sluta, du gör dig bara löjlig, okej?
    Gäsp! vad trött jag blir, FL i ett nötskal. Jag måste väl ändå rimligtvis få svara dig när du anser att jag bara pratar om mig själv?
    Tar du mina svar som provokation så kanske du bör ändra din roll som debattör. Jag kan verkligen inte se att jag har provocerat någon.
    Och det andra du skriver med svar hit och svar dit ("tål att andra svarar på TS+ att andra svarar på andra här i tråden och när du inte tål vad andra svarar på är du svarar dessa så tål du inte ens svar på dina egna attacker") - jag hänger verkligen inte med på vad du menar så jag vet liksom inte vad jag ska svara på det. Och det är skitsamma egentligen för jag får inte ut nånting av att försöka hålla en konversation med dig. Okej?

Heppåre!
  • frogande

"Hon är som mest kittlig i ljumskarna" säger du också, TS.
    Undrar hur flickan upptäckt att hon är kittlig där och hur har pappan ens upptäckt detta som? Hur vet han det? Ska man veta så pass kroppsligt ingående om sina barn? Vad hade han där från första början ens att göra??

Ja, du gör ju som du vill med detta förhållandet, själv hade jag gått på magkänsla.
    Eller testa att själv börja TS med att tvätta denna 10- åring+ hålla henne sällskap när hon badar/ duschar. Och sedan kan du kittla henne i ljumskarna.
    Eller du kanske hade gjort likadant på din 10- årige son, om du haft någon?
    Eller varför är det skillnad mot för att du TS skulle göra detta mot för att flickans pappa gör detta på henne?
    Varför är det skillnad här för????? Tjejen är 10 år!?

Man vill inte gärna tro det värsta om någon, än mindre detta om sin nya kärlek. Men jag antar att du fått så pass på fötterna nu att du kan göra mera än att bara tycka?
    Men du skrev tråden, glöm inte det.
    Och även om nu inte pappan menar något sexuellt med detta så har han ändå gått över alla gränser mot sitt egna barn.
    Och varför gör en förälder det för?
    Och vad säger flickans mamma om detta? Vet hennes mamma vad pappan gör mot flickan?

Jag skulle aldrig kittla något barn(mitt eller andras) i ljumskarna, oavsett ålder, än mindre tvätta ett så stort barn som 10 år gammalt, än mindre också sitta där medan det badar och duschar för att hålla det sällskap.
    Men så är jag en sund vuxen också och som sådan kan jag lära barn att i SIN tur ha SUNDA GRÄNSER; bl. a kroppslig INTEGRITET är mycket viktigt att ha fått lära sig. I synnerhet vad gäller specifikt flickor...

• Cloud Berry
    Tozan skrev 2010-04-25 21:32:36 följande:
    Ja jag vet varken ut eller in, hon kan helt klart tvätta sig själv, hon har inga handikapp eller så, och om det bara var att han gick in och tvättade håret och sen gick ut, men han sitter där på toaletten och liksom håller "sellis" och ja jag önskar verkligen att det bara är gamla "ritualvanor" och att det inte finns någon baktanke alls med det. Jag tvättar inte henne dels av den anledningen att jag inte bott i familjen i mer än 8 månader, men det skulle också kännas helt skumt att göra det, eftersom hon är fullt kapabel själv och "stor" nog. Jag reagerade direkt på detta och tyckte det var konstigt, men som sagt, jag tänker ju kanske inte helt klart efter mina egna erfarenheter. Tycker också att tjejen borde vilja vara ifred. Hittar inga andra tecken förutom att när han kittlar henne så är hon som mest kittlig i ljumskarna och jag kan väl tycka att det är väl nära vissa andra partier.
    Och vem fan kittlar ett barn i ljumskarna?

Om det nu skulle vara så att han var pedofil så är det lite av ditt fel att hon får sitt liv förstört för du gjorde inte ett skit för att förhindra det eller kolla upp det.
    Faktiskt.
Svar på tråden När ska en pappa sluta tvätta sin dotter?