• MatsAtari

Försöka på vanligt sätt sista gång innan ivf?

Hej
    Jag undrar om det går att försöka på vanligt sätt en sista gång innan vi gör ivf?
    Hon kommer att ha ÄL i början på maj och ska påbörja behandlingen med sprutor ungefär samtidigt eller bara dagarna efter.

Hon säger att det inte går eftersom det kan hända allt möjligt pga sprutorna med barnet om det sker befruktning. (Jag har befruktat kvinnor 4ggr tidigare, men inget har slutat med färdigt barn.)

Vad händer om jag befruktar henne och det sker tidigt mf? Går det att fortsätta ivf-behandlingen som planerat då? (Samma tidsschema.)

• Svar på tråden Försöka på vanligt sätt sista gång innan ivf?
  • Pimpinellan

Självklart kan ni försöka hemma! Det har vi gjort och en gång blev jag gravid precis innan också,men fick jättetidigt m.f. Eftersom man börjar med sprutorna när mensen väl kommit finns det ingen risk att man är gravid när man börjar med dem. Finns däremot åtminstone en kvinna som blev gravid spontant två dar innan ÄP och sen via IVF också så hon fick tvåäggstvillingar! Mannen ska ju ha utlösning 2-3 dar innan ÄP och har nåt ägg släppt spontant finns ju chansen även om den är liten för spontanäl.

• Babe

Hej! Vi har fått order om att inte ha samlag under IVF-behandlingen... Har ni fått någon info? Våga fråga kliniken :)

~ varje litet steg tar mig närmare mitt mål ~
  • Babe

Men INNAN behandlingen är ni ju fria att försöka in i det sista, behandlingen påbörjas ofta utifrån en mens och i den menscykeln bör ni kolla med kliniken... Lycka till!

~ varje litet steg tar mig närmare mitt mål ~
  • Pimpinellan

Av tre olika kliniker har ingen gett oss sexförbud. Varför skulle de liksom? Blir man gravid precis innan man börjar spraya slutar man ju bara-hänt flera här på F.l. Gör man korta finns heller inga skäl att avstå sex.

• MatsAtari

All kontakt med kliniken har skett genom henne, och hon säger bara att planeringen inte passar med ett försök till.

• Pimpinellan
    MatsAtari skrev 2010-05-01 13:08:40 följande:
    All kontakt med kliniken har skett genom henne, och hon säger bara att planeringen inte passar med ett försök till.
    Hänger inte med i det resonemanget. ÄL har man ju innan både korta och långa metoden och sex då finns inga hinder för. Sex när man sprutar finns inga hinder för  heller,men då blir man inte gravid och en sista utlösning några dar innan ÄP ska mannen ha. Möjligheten att vara gravid och spruta finns inte-man får ju mens innan man börjar med sprutorna.
  • MatsAtari

Vi har inte sex annat än vid ÄL eftersom vi inte bor ihop och även pga religiösa skäl.

• Pimpinellan
    MatsAtari skrev 2010-05-01 19:21:28 följande:
    Vi har inte sex annat än vid ÄL eftersom vi inte bor ihop och även pga religiösa skäl.
    Då får du ha en träff med "fröken höger" själv då innan ÄP. Spermierna blir bättre om mannen har utlösning tre dar innan.
Svar på tråden Försöka på vanligt sätt sista gång innan ivf?