Har man rätt att "pilla" på saker innan man köper dom? (prydn.saker, leksaker, dock ej fint porslin)
Med tanke på min andra tråd och hur folk resonerar, läs gärna då omröstningen utgår från denna.
www.familjeliv.se/Forum-5-98/m52120760.html
Med tanke på min andra tråd och hur folk resonerar, läs gärna då omröstningen utgår från denna.
www.familjeliv.se/Forum-5-98/m52120760.html
Man ska väl inte köpa grisen i säcken heller!
Jag svarade det andra alternativet för att man måste känna om det håller. Men man får ju i och för sig inte vara vårdslös för det:)
du kanske ska skriva ifall ett barn får pilla hur mycket de vill för det var väl inte du som fick skäll?
Ja, jag tycker att "man" har rätt att undersöka varan innan "man" köper den. Jag utgår då ifrån att "man" är en vuxen person, som tar ansvar för sina handlingar, dvs. försiktigt ställer tillbaka sakerna på rätt ställe, erbjuder sig att betala om man gör sönder något, osv. Sina barn har man naturligtvis under uppsikt, och ser till att de inte stökar till, stör andra kunder/personal, eller gör något som inte är ok i affären.
Vuxna som har för avsikt att handla kan titta men inte barn som är utan uppsikt...
Jag brukar dessutom göra "skrynkeltest" på vissa kläder. Dvs jag nyper i hop tyget i handen för att se om den tål sitta i utan en massa skrynklor.
Klart man måste få lyfta och känna på det man ska handla. Jag är en sådan som känner efter på apelsiner, lök o dyl också innan jag handlar dem. Vem vill komma hem med undermåliga varor?
självfallet ska man kolla sakerna noga. jag vill inte komma hem med når som är konstigt på nåt vis.
När jag gick handelslinjen på gymnasiet var de noga att lära ut hur man ska exponera varorna på bästa sätt och låta kunderna titta/känna/lukta på dem. Det hör väl till säljknepen att få kunderna att pilla lite på sakerna så de ska bli ännu mer sugna sen.
Hm. Man får slita och dra i saker som ska vara gjorda för att hålla. Men att slänga glas i golvet för att se om de håller för att bli tappade är kanske lite för mycket.
Japp, man får kika tycker jag. Röstade på 1:an. Däremot försöker jag lära min dotter att man inte måste pilla på precis varenda sak i hela affären bara för att, om man inte ska köpa.