När lär de sig att hålla tätt?
Som rubriker lyder. När kan barnet av egen vilja hålla sig, och det alltså inte "bara kommer"?
Som rubriker lyder. När kan barnet av egen vilja hålla sig, och det alltså inte "bara kommer"?
Min son visade tydligt från 2 veckors ålder att han höll tätt från att han började signalera nödighet tills vi var på plats och utan blöja över handfatet. Troligen kan de det redan från dag ett, men det var vid två veckor vi började med EC. Tiden de kan hålla sig blir dock allt längre i takt med åldern och är rätt kort i början. Läs gärna tråden med info om EC; att hålla tätt handlar både om omedveten och medveten kontroll över blåsa och tarm.
Jag har läst nånstans att de kan "hålla sig" först när de lärt sig gå och övar upp musklerna för det. Men bebisar som EC-as, håller de sig en stund, eller måste man vara snabb som attan till pottan?
Läs gärna denna info-tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-346/m50492347.html som i början beskriver kroppens funktion.
Att barn inte kan hålla tätt från början är fel och beror på okunskap. Barn som inte "EC:as" lär sig att kissa/bajsa på sig och hjärna och kropp glömmer bort hur man gör för att hålla sig och släppa ifrån kontrollerat.
Hur länge barnen kan hålla sig blir allt längre med tiden. När de är nyfödda kanske bara någon minut. Snart längre. Min son är nu ett halvår gammal och det är en bra stund han kan hålla sig, lite beroende på omständigheterna. När han vaknar på morgonen får man skynda sig. Senare på dagen går det lugnare till.