• Mandelbiskvi

Har blivit en argbigga och bitch - vad göra?

Jag har ett bra liv, jag har en bra man och två fina barn under 2 år, som kom med 16 månaders mellanrum. Och det har varit rätt intensivt och tufft ibland.
    Jag har ett jobb jag älskar och bor fint och har verkligen allt man kan önska sig, särskilt i fråga om min man och hans familj, som är fantastiska!

Så, problemet är jag: jag är stressad, grinig, splittrad och elak mallan varven här. Stygg mot min man och allmänt nervig och stissig.

Jag har en egen verksamhet och har bytt karriär till något jag verkligen trivs med, men i en stenhård bransch. Det är sjuk konkurrens och jag sitter ensam i min båt och försöker styra upp verksamheten efter en lång mammaledighet.
    Jag har alltså mycket stress i mitt jobb, men har samtidigt valt det själv och vägrar klaga på det - jag är nöjd (men behöver mycket kraft att starta om hela företaget efter en lång paus där min kunder har, av naturliga skäl, lämnat mig, efter 2 års uppehåll).

Nu till saken: Vad ska jag göra för att bli en bättre människa?
    Hur ska jag sluta vara en sur arg person som "jagar mig själv i svansen"?
    Snälla, skäll på mig, säg något bra, ge mig råd eller berätta om egna erfarenheter!

Kanske påverkar det att jag känt mig oerhört instängd när jag varit hemma med barn så mycket och länge och tappat självförtroende och sociala kontakter.
    Det har tagit knäcken på mig - detta trots att jag faktiskt älskar min familj.
    Och jag skäms när jag är dum mot den jag borde vara snällast mot. Det är hemskt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-27 09:32
    Glömde säga: jag har inga uppdrag än, pga lång mammaledighet och det orsakar stress. Ungefär som att vara arbetslös och söka jobb, men utan inkomst alltså...om man jämför så att man kan se hur situationen ser ut för mig jämfört med en anställd.
    Samtidigt är min man pappaledig och det är ju bra. Jag har svårt att dra gränsen mellan hem och jobb, sitter hemma och försöker jobba men blir splittrad pga att jag hör barnen. Jättesvårt att fokusera.

• Svar på tråden Har blivit en argbigga och bitch - vad göra?
  • snabla

oj det låter tufft tycker inte alls att du ska skämmas utan precis som du berättat här vara ärlig mot dina nära o kära. Säga att du vet om attditt humör tryter ibland o att du är stressad men också vad det beror på och att det är just nu antagligen övergående då du sen är inne i rutinerna igen.

Lite förslag som kanske kan hjälpa:

Kan du anställa någon i ditt företag som kan avlasta dig?

Ha städhjälp hemma samt äta ute ibland eller enkla snabba maträtter?

Träna någon gång i veckan egen tid plus bra för att få ut agressioner o stress?

Försöka i möjligaste mån lämna jobbet då du är hemma så att du kan umgås m barnen 100% o inte behöva ha dåligt samvete jämnt?

• adagumsan

Har varit i lite samma sits som du fast ändå inte. Då jag hade eget företag hade jag inte barn, men jag vet hur det är att vara pressad med att få in uppdrag och därmed pengar. Det är en jobbig press och att dessutom få stress med barnen hemma måste vara jättejobbigt! Akta dig så att du inte bränner ut dig.

Nu vet jag ju inte hur du har det i din kommun och vad du jobbar i för bransch, men finns det inte nån sån där företagskuvös i din kommun. Eller Almi? De kan ibland hjälpa med billig lokal mm så du kan komma hemifrån. Eller om du kan hyra en plats på nåt systerföretag. Tror att det är jätteviktigt! Dels för den sociala kontakten och dels för att komma hemifrån. Vi (mitt företag, vi var fler) satt i ett företagshotell och där fanns det många egna företagare. Man delar på skrivare, fikarum mm så det behöver inte vara så dyrt. Plus att man kan få kontakter och kunder.

Kram och stort lycka till med vad du än gör!

• gullsiv

Lev ut dina aggrisioner, det blir inte bättre av att korka allt innom sig.

• Pocahontas

Du känner att du inte har rätt att klaga för att du har "allt" - men att du känner som du gör och blir arg och stressad visar att du behöver få mer ändå :) Skäms inte för det, bejaka det och lyssna på magkänslan. Kanske mer tid för bara dig, göra något som inte gör dig till en bra människa utan bara ger dig utlopp. Se till att utnyttja att din man kan vara pappaledig och undvik den där fällan att både jobba och vara mamma på dagarna - jobbar du så jobbar du. Stäng in dig i ett rum eller gå iväg med datorn till ett café om du inte har andra val.
    Lycka till!

• Comosikt

Jag är själv utsatt till ett sådant beteende. Det är inte kul, det är sorligt. Efter ett tag lär ma sig alla tricks som en så person använder sig av. Man förstår inte varför en sådan person beter sig såhär. Det är tydligt att den inte har en vinst. Man talar inte om den verkliga orsaken, utan man hittar på olika fel som jag gjort. Eller utsätts jag för svartsjuka, fast jag lever isolera.
    Jag tror inte att det är en idé att skälla ut dig. Det var värdigt av dig att erkänna situationen. Gå vidare och sök en professionell rådgivare. Jag tror att det är mer än bara stress. Du kan ha ärvt eller skaffat ett beteendemönster som måste man få hjälp att bli av. Lycka till!

Svar på tråden Har blivit en argbigga och bitch - vad göra?