• Vitsippa75

    Gravid och överstimulerad

    Vi har äntligen plussat och vi tror knappt att det är sant. Mannen har t om sparat på gravtestet som jag hade slängt.

    Nu är jag dock överstimulerad. Magen är så uppsvälld så att det ser ut som att jag är höggravid. Ju mer jag rör på mig desto värre blir det. Jag är sjukskriven en vecka för att ta det väldigt lugnt. Eftersom jag är gravid går gulkroppshormonet igång samtidigt som äggstockarna är känliga och fyller vatten i blåsorna om de utsätts för rörelse. De tog ut 13 ägg så det blir 13 äggblåsor som fylls...Det är väldigt jobbigt och ibland känns det som att magen ska sprängas. Det är bara en liten procent som blir drabbade och jag är en av dem. Någon mer som ör överstimulerad?

  • Svar på tråden Gravid och överstimulerad
  • Milly79

    De artiklar jag läst är från läkartidningen, dagens medicin och the lancet och det verkar vara så att när man blir gravid och dessutom ÖS blir det en enorm lavin av graviditetshormoner. De som blir ÖS ska tydligen ha en snabb uppgång av dessa vilket gör att graviditeten sätter sig bättre. Mer exakt varför fick jag inte bättre klarhet i, de hade gjort studier utomlands och följt IVF-kvinnor med ÖS och sett detta positiva resultat.

    Japp, jag var väldigt ÖS och mådde gräsligt. Skönt att äntligen börja få må någolunda bra. Hoppas ni andra slipper bli dåliga.

  • Hedda

    Hej!


    Vitsippa - när märkte du symptomen? Är själv på RD 11 ({#lang_emotions_plus} i går - hurra!),


    och vet att det är relativt stor risk för överstimulering då jag hade många äggblåsor.


    Vid ET sa läkaren att jag i så fall kunde vänta mig symptom efter ca 14 dgr, stämmer det med din erfarenhet?


    Hang in there!


    Kram

  • Vitsippa75
    Hedda skrev 2010-05-02 19:50:26 följande:
    Hej! Vitsippa - när märkte du symptomen? Är själv på RD 11 ( i går - hurra!), och vet att det är relativt stor risk för överstimulering då jag hade många äggblåsor. Vid ET sa läkaren att jag i så fall kunde vänta mig symptom efter ca 14 dgr, stämmer det med din erfarenhet? Hang in there! Kram
    Hej! Mina symptom började några dagar innan testdagen. Vi testade på en lördag och det var dagarna före och efter som var värst. Om du inte känner av något strax tror jag inte att du har blivit ÖS. Jag har nu varit hemma i tio dagar och svullnaden börjar äntligen lägga sig och jag kan äta som vanligt. Skönt!
  • Trollmamma till 4

    Hej tjejer!

    Jag hoppar in här om det är Ok

    Jag gjorde ÄP den 23/4 å ET den 26/4 å det va efter ET som jag blev svullen gasig spänd men jag spranf mycket på toaletten så nån vätska hann väl inte sätta sig ordentligt tror jag..

    Men ont hade jag.. jag kunde vakna på natten å kvida ochd et gjorde då ont i äggstockarna vilket jag refererade till ÄP:n..

    Men kan man bli ÖS långt efter ET?


    Har det lyckats nu???
  • Trollmamma till 4

    Ett tillägg: Jag är inte gravid vad jag vet.. Jag är på rd 7 bara..


    Har det lyckats nu???
  • Älskade mirakel

    Vill berätta lite om mina erfarenheter vad gäller ÖS också...

    Jag har alltså blivit överstimulerad båda gångerna vi varit på ivf, och då genast efter ÄP. Första gången fick jag hög feber redan dagen efter ÄP, denna gång fick jag ingen feber, men hade ont i magen ända sedan ÄP. Har inte haft problem med att kissa, har inte gått upp i vikt, men varit svullen om magen. Det är alltså inte ett måste att ha urineringsproblem osv, utan redan om du har mycket ont i  magen är det bra att kontakta läkare å de får kolla så du inte är överstimulerad!

    Så vitt jag hört, så har det heller ingen betydelse hur många äggblåsor de fått ut vid ÄP, du kan bli överstimulerad bara av att ha ett par blåsor. ÖS beror på hur du reagerar på stimuleringen, inte på huruvida de fått ut många ägg eller inte! Första ivf:en fick de bara ut 5 äggblåsor på mig, coh ändå var ÖS ett faktum redan följande dag!

    Blir du gravid efter ET så förvärras och förlängs ofta ÖS.
    Jag hörde säkert till de 1% som Milly79 skrev om, för fastän jag var övertimulerad första gången blev jag INTE gravid. Denna gång lyckades det dock bättre!

  • Trollmamma till 4

    Så om man inte blir ÖS så är det större risk för att man inte blivit gravid? Läkaren sa att jag nog inte va i riskzonen ang ÖS men from ÄP å 1 vecka framåt mådde jag inte bra men nu mår jag galant..


    Har det lyckats nu???
  • Älskade mirakel

    Majjssan77: Personligen TROR jag att det där en rena rama bullsh-t! Jag har många vänner som gjort ivf och aldrig blivit överstimulerade, och de sitter hemma med både ett och två barn! Tror inte ÖS har något som helst att göra med om du blir gravid eller inte!

  • Trollmamma till 4
    Älskade mirakel skrev 2010-05-03 13:35:04 följande:
    Majjssan77: Personligen TROR jag att det där en rena rama bullsh-t! Jag har många vänner som gjort ivf och aldrig blivit överstimulerade, och de sitter hemma med både ett och två barn! Tror inte ÖS har något som helst att göra med om du blir gravid eller inte!
    Tror jag med Då min läkare sa att dem inte vill ha ÖS patienter å attd em gör allt för att undvika det.. Så skulle ÖS vara bra för gravidtet så skulle dem nog ÖS alla..

    Man är nojjig över precis allt!
    Har det lyckats nu???
  • Älskade mirakel
    Trollmamma till 4 skrev 2010-05-03 14:18:16 följande:
    Tror jag med Då min läkare sa att dem inte vill ha ÖS patienter å attd em gör allt för att undvika det.. Så skulle ÖS vara bra för gravidtet så skulle dem nog ÖS alla..
    Exakt! Varför försöka undvika ÖS om det garanterat leder till barn?
  • Hedda
    Vitsippa75 skrev 2010-05-03 08:19:45 följande:
    Hej! Mina symptom började några dagar innan testdagen. Vi testade på en lördag och det var dagarna före och efter som var värst. Om du inte känner av något strax tror jag inte att du har blivit ÖS. Jag har nu varit hemma i tio dagar och svullnaden börjar äntligen lägga sig och jag kan äta som vanligt. Skönt!
    Tack! Jag var svullen och öm några dagar efter ÄP, men märker nu inget. Får hoppas det håller i sig. Så bra att du mår bättre, verkar veldigt jobbigt!
    Älskade mirakel skrev 2010-05-03 13:26:55 följande:
    Vill berätta lite om mina erfarenheter vad gäller ÖS också...Jag har alltså blivit överstimulerad båda gångerna vi varit på ivf, och då genast efter ÄP. Första gången fick jag hög feber redan dagen efter ÄP, denna gång fick jag ingen feber, men hade ont i magen ända sedan ÄP. Har inte haft problem med att kissa, har inte gått upp i vikt, men varit svullen om magen. Det är alltså inte ett måste att ha urineringsproblem osv, utan redan om du har mycket ont i  magen är det bra att kontakta läkare å de får kolla så du inte är överstimulerad!Så vitt jag hört, så har det heller ingen betydelse hur många äggblåsor de fått ut vid ÄP, du kan bli överstimulerad bara av att ha ett par blåsor. ÖS beror på hur du reagerar på stimuleringen, inte på huruvida de fått ut många ägg eller inte! Första ivf:en fick de bara ut 5 äggblåsor på mig, coh ändå var ÖS ett faktum redan följande dag!Blir du gravid efter ET så förvärras och förlängs ofta ÖS. Jag hörde säkert till de 1% som Milly79 skrev om, för fastän jag var övertimulerad första gången blev jag INTE gravid. Denna gång lyckades det dock bättre!
    Men visst är risken större med många äggblåsor? Men inte antal ägg! Själv hade jag ca 25 stora äggblåsor trots låga hormondoser. Pga överstimuleringsrisk var det inte säkert att jag skulle få ET, utan ev frysa alla ägg. Men östradiolvärdet låg lagom högt och de fick bara ut 13 ägg, vilket gjorde att risken bedömdes som acceptabell. Men visst kan det även komma när man bara har några. Grattis med graviditeten{#lang_emotions_smile}
  • Vitsippa75
    Trollmamma till 4 skrev 2010-05-03 13:30:36 följande:
    Så om man inte blir ÖS så är det större risk för att man inte blivit gravid? Läkaren sa att jag nog inte va i riskzonen ang ÖS men from ÄP å 1 vecka framåt mådde jag inte bra men nu mår jag galant..
    Nej, jag tror inte att det är större chans att bli gravid om du är ÖS jämfört med att inte vara ÖS. Däremot har jag hört att de som blir ÖS runt testdagen tyder ofta på att man är gravid. Jag tror knappast heller att läkarna strävar efter att få sina patienter ÖS. Inte när många blir sjukskrivna och får åka in till sjukhuset, ha svårt med andning och matintag. Min klinik är väldigt måna om att jag ska må bra och ber mig att rapportera till dem dagligen.

    Längtar efter groda, det här med antal äggblåsor. Nja, det har nog en viss påverkan. Min klinik påtalade just det att i normala fall har man en eller två äggblåsor men nu i mitt fall har jag 13. Sköterskan nämnde just det att dessa 13 blåsor fylls igen och bidrar till svullnaden. Därmed inte sagt att du inte kan bli ÖS för att du har få äggblåsor.   
  • Älskade mirakel

    Hedda & Vitsippa: Mycket möjligt att det är så, att risken för ÖS är större ju fler äggblåsor du har! Jag har bara fått höra att det inte har någon betydelse, men det kan mycket väl vara fel!

  • Älskade mirakel

    Hallå! Hur är det med alla? Fortfarande överstimulerade eller är ni "friska och krya"?

    Själv är jag hemma för femte veckan! Senaste läkarkontroll visade att min högra äggledare är bra, men den vänstra är fortfarande förstorad, 8 cm, så det är bara att fortsätta vila...!

  • Vitsippa75
    Älskade mirakel skrev 2010-05-10 11:34:44 följande:
    Hallå! Hur är det med alla? Fortfarande överstimulerade eller är ni "friska och krya"? Själv är jag hemma för femte veckan! Senaste läkarkontroll visade att min högra äggledare är bra, men den vänstra är fortfarande förstorad, 8 cm, så det är bara att fortsätta vila...!
    Så tråkigt att du inte är bra än. Så långvarit det kan vara. Jag har haft tur, jag är frisk och kry igen. Började jobba förra veckan. Jag trivs verkligen på mitt jobb så det hade varit jättejobbigt att vara hemma en vecka till. 
  • Älskade mirakel
    Vitsippa75 skrev 2010-05-11 17:05:35 följande:
    Så tråkigt att du inte är bra än. Så långvarit det kan vara. Jag har haft tur, jag är frisk och kry igen. Började jobba förra veckan. Jag trivs verkligen på mitt jobb så det hade varit jättejobbigt att vara hemma en vecka till. 
    Så skönt att du mår bra igen!
    Jag känner att jag har mindre ont nu, men har istället börjat må så fruktansvärt illa, så fastän jag hela tiden längtat tillbaka till jobbbet, så hoppas jag nästan nu att jag ska få vara hemma ännu nån vecka! inte kul att springa och kräkas på jobbet hela tiden! (jobbar på en skola)
  • Vitsippa75
    Älskade mirakel skrev 2010-05-12 13:30:18 följande:
    Så skönt att du mår bra igen! Jag känner att jag har mindre ont nu, men har istället börjat må så fruktansvärt illa, så fastän jag hela tiden längtat tillbaka till jobbbet, så hoppas jag nästan nu att jag ska få vara hemma ännu nån vecka! inte kul att springa och kräkas på jobbet hela tiden! (jobbar på en skola)
    Känner mig också lite illamående ibland men det går fort över. Jag jobbar också på en skola. Vet dina kollegor vad som är för fel på dig?
  • Häxan surkart

    Har blivit ÖS två gånger, båda gångerna blev jag gravid, första gången blev dock missfall och den andra visar sig(är i v5 nu). Nästan alla jag känner som blivit ÖS har blivit gravida. Men självklart vill inte läkarna det eftersom det innebär stora risker för mamman.

  • AlexiaGiulia

    Som jag förstått så kan ös bli värre om man blir ös och blir gravid. Själv sitter jag nyop för äggstockarna snurrade sig efter ös och graviditet.

Svar på tråden Gravid och överstimulerad