Någon som har barn på Montessori i Skövde?
Precis som rubriken lyder. Vi funderar på att ha vår dotter på förskolan där när det är dags och vill veta lite mer.
Precis som rubriken lyder. Vi funderar på att ha vår dotter på förskolan där när det är dags och vill veta lite mer.
Ingen?
Har inte vår dotter i Skövde men kan VARMT rekommendera montessori. En otroligt logisk och vettig pedagogik som ger ditt barn ett försprång i livet och som passar de flesta barn men kanske inte alla föräldrar.
vad är montessori
En speciell pedagogik som fokuserar på individen, personlig utveckling, förmågan att hjälpa sig själv, allt sker på barnens nivå och villkor, barnen "arbetar" med olika väl uttänkta material, lär sig matematik tidigt, man avbryter inte för samling/fruktstund utan låter barnen arbeta ifred mm mm.
jisses får barn aldrig vara barn längre aldrig att ja skulle tvinga mina framtida att behöva lära sig matte på förskolan
*puffar lite*
Kan inte säga något om just skövde montesori hur "strikta" de är -det finns ju grader av hur mycket av pedagogiken de anv.
Den enda kontakt jag haft med motesori(förutom att ha läst om pedagogiken) är studiebesök på en montesori fsk/skola- det som slog mig då var att det fanns så lite av materialen-en lastbil-en liten låda duplo mm jag vet att endel av tanken bakom det är att barnen ska lära sig att vänta på sin tur ,att "jobba" färdigt med det de gör och kunna sitta länge med det oacsett om det är en "vanlig" leksak eller en av Maria Montesoris utvalda material.
Och visst kan jag tycka den tanken är bra MEN det finns mycket lite material som främjar samarbete något som som grunlägger genom att leka brevid lek-dvs när två barn leker "samma" lek med samma sak och iaktar varandra och härmar varandra utan att gå in i några roller eller diskuterar vad de leker eller hur de ska leka.-utan "Pelle" och "Kalle" kör "bara" med sina lastbilar brevid varandra-senare när de blivit lite äldre kan de börja samarbeta mer med varandra och diskutera vart de ska köra -tex "-nu kör vi till tippen med skräp,-vi kör jätte fort,-ja racerfort"
Min andra erfarenhet av montesori är de barn jag träffat på under åren på fritids-det som slog mig då var att dessa barn inte var så "lekkunniga" och att de var jättebra på att städa !
Mitt råd till dig är att läs på själv om montesori-finns en heldel att läsa på nätet om Maria montesori och hennes pedagogik och besöka fsk i Skövde efteråt och prata med pedagogerna.
Besök också några av de andra "vanliga" fsk i skövde och se hur de jobbar (bara genom att läsa på komunens hemsida ser jag att flera fsk arbetar reggio emilia-inspirerat som också är en pedagogik där man utgår mycket från var barnet är här och nu och vad barnet vill lära sig just nu.
Besök flera fsk för det viktigaste är inte om ert barn går på en montesori fsk eller på en reggio fsk-det viktigaste är att ni som föräldrar känner er trygga med de pedagoger som ska ta om hand om ert barn och att ni känner att ni kan ha förtroende för dem.
Vi brukar ofta säga att vi egentligen inte skolar in barn-vi skolar in föräldrar!
Lycka till med dittt sökande!
Violis - Tack så jättemycket för intressant läsning. Skänt att få olika vinklar på saken. Jobbar du som förskollärare?
Vi har nyligen ställt oss i kö där men det var visst ca 80 st före oss! Kan tipsa om deras hemsida där det står mycket bra. Det går också att ringa dit och få en tid för rundvisning och information. Har själv varit där och fått veta mer om hur de jobbar och jag kände spontant att det kändes positivt med förskolan där. En faktor på minus-sidan är husets läge, precis vid en högtrafikerad väg och rondell.
Hej!
Jag hoppar in här även fast det var längesen tråden startades. Jag undrar något och önskar bara svar, inte era egna åsikter. Hur är Montessori gällande politiska frågor? De säger att de inte blandar in politik i deras lärande men vi alla vet att många lärare idag pushar sin egen politisk agenda på barnen och försvarar med att det är deras rätt att göra så.
Jag vill att mina barn ska kunna gå till förskolan utan att bli hjärntvättade av lärarens åsikter.
Med andra ord - vad är deras värderingar egentligen, vad har ni märkt ni som har barnen på Montessori? Politik, tro, you name it.