pergotime, kan någon förklara för mig? :(
Vi pratade idag om att jag skulle få börja med pergo då jag inte har någon äl eller så då jag får de är de väldigt lite äggblåsor.

Vi pratade idag om att jag skulle få börja med pergo då jag inte har någon äl eller så då jag får de är de väldigt lite äggblåsor.
du börjar äta på femte mensdagen och äter i 5 dagar.
en del kan få biverkningar men inte alla, jag kan bli trött och ha ont i huvudet.
jag äter pergo på mensens 3e dag å i 5dagar framåt... jag har bara blivit trött av tabletterna å lite problem med magen men inga större besvär..
Tanken med pergo är inte att man ska få flera äggblåsor, utan meningen är att man ska få en som sedan ägglossar. Det är alltså tabletter som stimulerar fram ägglossning om man inte har någon egen. Vissa svarar väldigt bra på pergo och får ibland fler än en blåsa, därför är tvillingrisken lite högre.
Jag har ätit åtskilliga pergo-kurer, tyvärr funkade det aldrig för mig. Jag var tvungen att ta till tyngre artilleri De ggr jag ätit pergo har jag tagit dom dag 5-9 i menscykeln (mensens första dag är dag 1). Tanken är att ETT ägg ska växa till och sen släppa. Ibland funkar det inte alls, som i mitt fall, och ibland kan flera ägg släppa. Därför övervakas man med blodprov/vul för att undvika flerbarnsfödsel...
Det kommer säkert att gå kanon, tabletterna är ganska små och de kan delas. Håller tummarna att de hjälper dig att ägglossa och bli gravid
måste man ha recept på detta? jag ska nämligen till en läkare på onsdag ang att jag har svårt att bli gravid...
Det absolut vanligaste är att man tar en tablett om dagen, dag 5-7, som andra skrivit. Sen ska behandlingen alltid följas upp med VUL så att man ser att inte för många blåsor utvecklas, sk överstimulering. Jag får inga biverkningar men är väldigt lättstimulerad, så jag äter bara 1/2 tablett varannan dag. Är det mer än två mogna blåsor ges sexförbud eftersom riskerna för flerbörd anses för stora..
oroa dig inte för att svälja tabletten, de är rätt små!!
Ja, man behöver recept! Och som sagt uppföljning med VUL! Sen så håller jag själv koll med stickor efter ÄL, utifrån vad VUL har visat i mognadsväg, blåsorna släpper vid ca 20 mm...
min läkare/gyn har inte kallat in mig på vul och jag äter dubbelkur
känner av magen o äggstockarna