• Superbia

Ska människor med psykisk funktionsnedsättning få skaffa barn?

Jag arbetar inom målgruppen "människor med psykiska och fyskiska funktionsnedsättningar" och emellanåt kommer diskussionen om barn upp. Jag känner ibland att de jag jobbar med tittar snett på mig när jag säger att jag faktiskt inte tycker att människorna i vår målgrupp ska skaffa barn. Nu har jag inte träffat på alla människor i hela världen inom målgruppen och jag vet att allting är individuellt, men över lag brukar "dessa människor" bland annat vara väldigt egocentriska, psykiskt instabila, omogna i sitt tänkande osv och varför ska man uppmuntra dessa till att skaffa barn? Det är ju inte som att man i allmänhet tycker att missbrukare ska skaffa barn, men säger man det får man sällan några protester.

Personerna jag arbetar med kan vara jättemysiga emellanåt och verka kärleksfulla och ansvarstagande, för att i nästa stund få raseriutbrott, skada sig själva och bete sig som trotsiga 3-åringar. Tänk då vad de skulle kunna göra om de hade ett litet barn. Och detta är inget specifikt för just dom jag arbetar med, utan många med den här problematiken agerar på liknande sätt. Vill du ha en sån förälder?

Vissa hävdar att människorna i målgruppen skulle kunna skaffa barn och klara av det med hjälp av rätt stöd. Men varför uppmuntrar man andra att skaffa barn om man redan från början vet att de inte kan klara av det själva? Blivande unga föräldrar får massa skit för att de inte har alla kriterier uppfyllda för att skaffa barn än - jobb, bostad, säker inkomst, fast partner och allt vad det kan vara. Men en med psykisk funktionsnedsättning ska då minsann få skaffa barn, för vi kan ju hjälpa dom!

Jag anser inte att barn är en rättighet som alla ska ha! Jag ser till barnets bästa och istället för att växa upp med en mamma/pappa med så allvarliga psykiska funktionsnedsättningar att de inte klarar av sitt eget barn, hellre då inte blir födda alls.

Är det verkligen bara jag som tycker såhär?

Morten & Vidar 091029
  • Svar på tråden Ska människor med psykisk funktionsnedsättning få skaffa barn?
  • saltabanditen
    parvati skrev 2010-04-30 16:48:06 följande:
    Denna okunniga muf-person påminner lite om en viss debatt jag har haft på fl om det stora problemet med kvinnor med grav utvecklingstörning som får barn. Om DS och sterilitet.www.aftonbladet.se/nyheter/article54112.ab - Liknande
    Att ange Aftonbladet som källangivelse är ungefär lika begåvat som omdömet om den i artikeln nämnde personen.
  • parvati
    saltabanditen skrev 2010-04-30 18:45:42 följande:
    Att ange Aftonbladet som källangivelse är ungefär lika begåvat som omdömet om den i artikeln nämnde personen.
    Nej att vara helt okunnig om mänskliga rättighet och de konventioner vi i Sverige har skrivit under, den mörka historien om nazism och steriliseringar i Sverige så nej det är inte ett begåvat uttalande.

Allt som AB skriver är inte falskt, vad jag vet så stämmer uppgifterna män med ds är sterila men kvinnor med ds kan bli gravid och föda barn men det är ovanligt. Har du hittat några andra uppgifter?
  • saltabanditen
    parvati skrev 2010-04-30 19:29:55 följande:
    Nej att vara helt okunnig om mänskliga rättighet och de konventioner vi i Sverige har skrivit under, den mörka historien om nazism och steriliseringar i Sverige så nej det är inte ett begåvat uttalande.Allt som AB skriver är inte falskt, vad jag vet så stämmer uppgifterna män med ds är sterila men kvinnor med ds kan bli gravid och föda barn men det är ovanligt. Har du hittat några andra uppgifter?
    Jag har inte på något sätt sagt att det AB säger alltid är falskt. Däremot har de ofta fel och drar för ofta förhastade slutsatser eller har direkt fel, kanske pga okunskap.

AB är inte godkänd källa någonstans, och tack och lov undervisas dagens ungdomar om det.

Om DS är sterilöa så finns det dokumenterat på andra sätt och är man seriös så hänvisar man till dem, inte till AB. Hänvisar man ändå till AB går man på 2:a hands uppgifter som är liktydligt med skvaller.
  • t0va
    Kaldorei skrev 2010-04-29 18:34:09 följande:
    Alltså, det går verkligen inte att gå på skaran i stort, det e helt från fall till fall anser jag. jag har bekanta som har lätt utvecklingsstörning, dessa bekanta har fått utstå mkt, socanmälningar hit och dit pga att folk inte anser att dem klarar av sitt barn, hade dessa anmälningar aldrig kommit in, så skulle mest troligast inte dessa föräldrar haft några problem heller, pga anmälningarna har de blivit väldigt osäkra i sitt föräldraskap, ett föräldraskap som dem klarade galant innan allting.  Jag själv har nyligen fått adhd-diganos (+autistiska drag), Jag tog itu med detta att få en utredning nu efter att sonen föddes, eftersom jag inte vill att han ska växa upp med en mamma som har betett sig så som jag gjort i många många många år. visst "skärpte" jag mig avsevärt när sonen kom, men jag kände ändå att det inte var nog, jag anmälde mig själv till soc, eftersom jag kände att jag inte klarade av hemsituationen, med städning osv, vill verkligen inte att min son ska behöva växa upp i mitt kaos, de hjälpte mig att få till boendestöd en gång i veckan, som förhoppningsvis ska göra så jag klarar av detta själv i framtiden, så min son slipper skämmas för hur det ser ut hemma hos oss. Om detta jag gjort är dåligt föräldraskap, ja, då vet inte jag vad jag ska säga..... MEN, som sagt, man kan inte dra alla över en kam, man måste se till individen/paret/situationen innan man uttalar sig om sånt här anser jag.
    {#lang_emotions_laughing} Håller helt med dig. Jag fick min adhd-diagnos för 3 år sedan och min sambo har ADHD och autistiska drag, vi har precis fått boendestöd och väntar vårat första barn.

Det handlar inte om diagnoser utan hur man är, vad man vill osv. Jag vet flera med lindrigare adhd än vad jag har som är väldigt olämpliga som föräldrar, vet ännu fler som inte har diagnos alla som är totalt olämpliga. Vi har i alla fall vett nog att be om hjälp och inse våra begränsningar. Mitt boendestöd ska följa med till bm för min bm sa att det var helt ok om de ville följa med. Just för att kunna planera och stötta oss så mycket som det går.

boendestöd är ändå gjort för att man i framtiden ska bli självständig, det är inte direkt som assistans där man räknas behöva hjälp livet ut.

Jag har dessutom ett rörelsehinder så många ser mig som olämplig, tur att de som är nära runt mig förstår att det inte handlar om diagnoser utan människan bakom.

Jag jobbade ett tag med personer med intelektuella funktionshinder, dvs. "utvecklingsstörda" de var runt 20år och gick på daglig verksamhet där de byttes om med pojk och flickvänner, pratade om att flytta ihop, skaffa barn osv. För de ville ju göra som alla andra, endel frågade om de fick bli ihop med mig för jag var i samma ålder som dem, men jag förklarade att jag var upptagen då. Att det pratas om det och de har drömmar precis som alla andra är inte konstigt. Men man får nog försöka vara så öppen som möjligt med villket ansvar det är att ta hand om ett barn, de flesta jag känner som har dessa stora svårigheter skaffar inte barn heller utan nöjer sig med att få vara delaktiga i vänner och släktingars liv där det finns barn.

Men det är en svår fråga, men jag tror att man inte ska döma en hel grupp människor så rakt av, om tex. det finns en "frisk" mamma eller pappa så kan det ju fungera jättebra. På samma sätt som det finns personer som föreläser om att de inte anser att de borde fötts av funktionshindrade föräldrar så finns det nog lika många som har "friska" föräldrar som tycker likadant.
  • t0va
    Superbia skrev 2010-04-29 21:26:53 följande:
    Det finns inga utvecklingsstörda människor längre, dessa har döpts om till människor med funktionsnedsättningar. Alltså syftar jag på de människor som inte har fysiska och synliga nedsättningar, utan "de andra" med allt vad det kan innebära.
    och då har du en otroligt stor grupp människor som inte går att döma rakt av. Är allt från väldigt lätta funktionshinder som knappt påverkar vardagen mer än i specifika situationer till att man inte klarar sig själv alls.

"Istället för begreppet utvecklingsstörning används ibland begåvningsnedsättning, förståndshandikapp, mental retardation, intellektuell funktionsnedsättning eller kognitiv funktionsnedsättning" http://www.habilitering.nu/gn/opencms/web/HAB/Funktionshinder/utvecklingsstorning/

Så man får vara lite försiktig med villka begrepp man använder, kognitiva funktionsnedsättningar är även tex. personer med MS, och andra funktionsnedsättnignar där man i allmänhetens ögon ser det som ett rörelsehinder. Så för debattens skull kanske det är bättre att använda ett äldre begrepp med cituationstecken så att alla förstår vad man menar egentligen.

För om du nu menar ALLA med psykiska funktionsnedsättningar så är du ute och cyklar på djupt vatten med denna kommentar "Nu har jag inte träffat på alla människor i hela världen inom målgruppen och jag vet att allting är individuellt, men över lag brukar "dessa människor" bland annat vara väldigt egocentriska, psykiskt instabila, omogna i sitt tänkande osv och varför ska man uppmuntra dessa till att skaffa barn? "

Överlag så är det troligen mer tvärt om, med tanke på hur många personer som faktiskt har en psykistk funktionshinder i någon form.
    Ja, ADHD, Aspergers syndrom mm. räknas som neuropsykatriska funktionshinder, men det ingår i psykiska funktionshinder, eller rättare sagt syndrom.
  • parvati
    saltabanditen skrev 2010-04-30 19:46:20 följande:
    Jag har inte på något sätt sagt att det AB säger alltid är falskt. Däremot har de ofta fel och drar för ofta förhastade slutsatser eller har direkt fel, kanske pga okunskap. AB är inte godkänd källa någonstans, och tack och lov undervisas dagens ungdomar om det. Om DS är sterilöa så finns det dokumenterat på andra sätt och är man seriös så hänvisar man till dem, inte till AB. Hänvisar man ändå till AB går man på 2:a hands uppgifter som är liktydligt med skvaller.
    Det finns massor med källor på nätet, välj och vraka. Är det något fel på själva faktauppgiften?
  • saltabanditen
    parvati skrev 2010-04-30 21:51:42 följande:
    Det finns massor med källor på nätet, välj och vraka. Är det något fel på själva faktauppgiften?
    Om man vill använda sig av andra källor är det ofta ok, men då ska man länka till dem direkt och inte hänvisa till google.

MNed andra ord handlar det om kritiskt och självständigt tänkande.
  • parvati
    saltabanditen skrev 2010-04-30 21:59:27 följande:
    Om man vill använda sig av andra källor är det ofta ok, men då ska man länka till dem direkt och inte hänvisa till google. MNed andra ord handlar det om kritiskt och självständigt tänkande.
    Ja du kanske kan prova att googla downs syndrom+fertilitet så får du upp svaret. Men tror du att själva faktauppgiften är fel?
  • saltabanditen
    parvati skrev 2010-04-30 22:01:46 följande:
    Ja du kanske kan prova att googla downs syndrom+fertilitet så får du upp svaret. Men tror du att själva faktauppgiften är fel?
    Så du har inte föstått vad jag pratat om?
    Om du påstår något får du även ange pålitlig källa, och dit hör varken AB eller google.
    Så vilka källor har du?
  • Skabbig
    parvati skrev 2010-04-30 16:48:06 följande:
    Denna okunniga muf-person påminner lite om en viss debatt jag har haft på fl om det stora problemet med kvinnor med grav utvecklingstörning som får barn. Om DS och sterilitet. www.aftonbladet.se/nyheter/article54112.ab - Liknande
    Vad menar du? Män med Downs syndrom kan ju visst få barn.

"A male with nonmosaic Down syndrome fathered a normal son, and the paternity was proven by microsatellite marker analysis. Although Down syndrome males have been reported to be infertile, it may not always be true. Infertility in males has been attributed to defective spermatogenesis, but ignorance of the sexual act may be one of the contributing factors."

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17094988
  • Kaldorei
    t0va skrev 2010-04-30 21:37:30 följande:
    Håller helt med dig. Jag fick min adhd-diagnos för 3 år sedan och min sambo har ADHD och autistiska drag, vi har precis fått boendestöd och väntar vårat första barn. Det handlar inte om diagnoser utan hur man är, vad man vill osv. Jag vet flera med lindrigare adhd än vad jag har som är väldigt olämpliga som föräldrar, vet ännu fler som inte har diagnos alla som är totalt olämpliga. Vi har i alla fall vett nog att be om hjälp och inse våra begränsningar. Mitt boendestöd ska följa med till bm för min bm sa att det var helt ok om de ville följa med. Just för att kunna planera och stötta oss så mycket som det går. boendestöd är ändå gjort för att man i framtiden ska bli självständig, det är inte direkt som assistans där man räknas behöva hjälp livet ut. Jag har dessutom ett rörelsehinder så många ser mig som olämplig, tur att de som är nära runt mig förstår att det inte handlar om diagnoser utan människan bakom. Jag jobbade ett tag med personer med intelektuella funktionshinder, dvs. "utvecklingsstörda" de var runt 20år och gick på daglig verksamhet där de byttes om med pojk och flickvänner, pratade om att flytta ihop, skaffa barn osv. För de ville ju göra som alla andra, endel frågade om de fick bli ihop med mig för jag var i samma ålder som dem, men jag förklarade att jag var upptagen då. Att det pratas om det och de har drömmar precis som alla andra är inte konstigt. Men man får nog försöka vara så öppen som möjligt med villket ansvar det är att ta hand om ett barn, de flesta jag känner som har dessa stora svårigheter skaffar inte barn heller utan nöjer sig med att få vara delaktiga i vänner och släktingars liv där det finns barn. Men det är en svår fråga, men jag tror att man inte ska döma en hel grupp människor så rakt av, om tex. det finns en "frisk" mamma eller pappa så kan det ju fungera jättebra. På samma sätt som det finns personer som föreläser om att de inte anser att de borde fötts av funktionshindrade föräldrar så finns det nog lika många som har "friska" föräldrar som tycker likadant.
    Får ta och säga grattis! och samtidigt fråga hur du fick göra med medicinering om det e så att du har det, när ni bestämde er för att försöka bli gravida?
  • Superbia
    t0va: Eftersom jag syftade på utvecklingsstörda i ts - vilket vi på min arbetsplats kallar människor med psykiska funktionsnedsättningar, då de inte har några fysiska handikapp - är det vad frågan gäller. Inte alla andra "lätt avvikande" människor som finns. Det handlar alltså om människor som har så pass stort behov av stöd att de inte klarar att bo själva. Om det hjälper till att avgränsa frågan något..
    Morten & Vidar 091029
Svar på tråden Ska människor med psykisk funktionsnedsättning få skaffa barn?