• numeraengelsk

intervju för rätt till fri vård, england? (gravid)

Visst har jag rätt till fri vård i england precis som i sverige? har bott här sen 9 månader, och är nu gravid i 9nde veckan, ska nu på mitt första midwife besök, och i brevet så står det att det är viktigt att jag tar med mig pass, proof of address, räkningar med mitt namn på, även birth certificate om, payslips, ja allt sånt som jag kan, behöver självklart inte ta med allt men det står så mycket som möjligt. Och att dom då ska ta reda på om jag har rätt till fri vård i england.

Men visst har jag rätt till det inom EU? Känns ju som att den "utredning" är riktad till andra som är från andra länder utanför eu, men att dom helt enkelt måste göra så för alla...
    Så ni som är svenskar, födda och uppväxta i sverige, men som flyttat till england och sen fått barn, förklara gärna hur de funkar? :)
    mvh
  • Svar på tråden intervju för rätt till fri vård, england? (gravid)
  • Londonvibes

har du NI nummer? visade du inte pass etc. när du registrerade dig hos din GP?

• sweet n sour

EU-kortet från FK tillsammans med pass brukar räcka för själva sjukvården, då har du rätt till sjukvård på samma villkor som medborgarna i landet. Räkningar osv är väl mer för att bekräfta din bostadsadress m m.

• numeraengelsk
    Londonvibes skrev 2010-04-28 16:52:06 följande:
    har du NI nummer? visade du inte pass etc. när du registrerade dig hos din GP?
    sweet n sour skrev 2010-04-28 16:54:18 följande:
    EU-kortet från FK tillsammans med pass brukar räcka för själva sjukvården, då har du rätt till sjukvård på samma villkor som medborgarna i landet. Räkningar osv är väl mer för att bekräfta din bostadsadress m m.
    Jag har NI nummer, och har visat pass när jag skrivit in mig hos min GP! Men nu är det inte min GP jag går till för gravidundersökningar så som ultraljud osv. Utan till deras "mödravårdscentral" och jag är inte inskriven där för jag har inte varit gravid här förut.
    tycker de är lite konstigt att dom nu frågar om altl det här, har första gången jag skrev in mig visat upp pass osv och de var inga problem, jag har haft urinvägsinfektion en gång och fick då vård utan problem.
    Något eu kort har jag inte, när jag flyttade fick jag bara papper från fk där jag skrev som "utlandsboende" eller något sånt i mer än ett år. 
  • sweet n sour

Det beställer du snabbt och enkelt online på deras hemsida. Men det är knappast troligt att du skulle behöva det, kanske om ni skulle åka på semester till Frankrike eller så, då kan det vara smidigt att ha in case of emergency. För även om alla vet att Sverige tillhör EU och reglerna för sjukvård så kan de kräva dig på hela summan av sjukvården utan EU-kortet, det gör vi i Sverige t ex för alla utomnordiska medborgare! Better be safe than sorry!

• Londonvibes
    sweet n sour skrev 2010-04-29 14:23:29 följande:
    Det beställer du snabbt och enkelt online på deras hemsida. Men det är knappast troligt att du skulle behöva det, kanske om ni skulle åka på semester till Frankrike eller så, då kan det vara smidigt att ha in case of emergency. För även om alla vet att Sverige tillhör EU och reglerna för sjukvård så kan de kräva dig på hela summan av sjukvården utan EU-kortet, det gör vi i Sverige t ex för alla utomnordiska medborgare! Better be safe than sorry!
    Om man bor och arbetar i England så ska man inte ha EU-kortet ifrån Sverige för då är man inte försäkrad i Sverige, utan då beställer man det i England genom att fylla i ett formulär på närmsta postkontor (eller online).

TS, eftersom du har NI nummer, GP etc etc så behöver du  inte oroa dig. Jag behövde inte visa en massa papper när jag var gravid men jag hade då bott i UK betydligt längre än du så var säkert bara mer etablerad i systemet.
  • Vaniljkex

Du ska ha fatt ett NHS-nummer nar du skrev in dig hos GPn, det ar ett lila kort (iaf var det  lila nar jag fick det) som skickas hem nagra veckor efter GP-registreringen, da ar du inne i systemet. Tillsammans med NI-nummer ska det inte vara nagot problem. Minns inte att de kollade det hos barnmorskorna pa sjukhuset min GP skrev in mig pa nar jag vantade barn forra gangen, men da hade jag bott drygt tva ar i UK. Kan tillagga att jag inte hade nagot NI-nummer da, eftersom jag inte jobbade.

• Protea

Jag ska nu skriva in mig hos en ny GP da jag flyttat och da behover jag ocksa ta med mig en massa papper for att styrka var jag bor. jag oroar mig inte for det, jag har ratt till gratis vard har och tom tandlakarbesok under graviditeten och ett ar efter!

Det gar sakert bra!

Svar på tråden intervju för rätt till fri vård, england? (gravid)