• Pisan

    Någon som har tvillingar födda Januari 2010

    Finns det några som har tvillingar födda nu i januari? Känner att jag vill prata och byta lite ord med andra tvillingmammor...

    Jag har tvåägsstvillingar födda 24 januari. 6veckor förtidigt födda är dom. En pojke och en flicka Hade varit roligt att prata om olika tips och allt mellan himmel och jord med nån som förstår ens situation.

    <3

  • Svar på tråden Någon som har tvillingar födda Januari 2010
  • frökenmumin
    Pisan skrev 2010-05-04 21:40:28 följande:
    I söndags så vände sig pojken från mage till rygg Så duktig. 3mån och 8 dagars dagen. Och sen 6 veckor för tidigt född på det... Duktiga är dom, dom små Jag känner att min energi är snart helt slut. Känns som att jag ska banka huvet i väggen ibland för att vakna till. Ändå så sover vi bra, vet inte om det är något med mig... :-/
    Nämen stackare! Du har inte någon förkylning eller något i antågande?
    Jag kände mig iofs också rätt trött här ett par veckor, men nu har jag börjat jogga lite för att få göra någonting ensam och samtidigt träna lite. Jogga är ju bra på så sätt eftersom man inte behöver vara borta alls särskilt länge, men det är tillräckligt

    Vad duktig han är! Mina har inte börjat vända sig ännu, men det kommer väl...
    Idag ska vi på uppföljning på Neo, dom följer upp mina killar fram till 5 års ålder. Så idag ska vi träffa psykolog, ska bli spännande och se vad hon ska titta på
  • bananflugan82
    frökenmumin skrev 2010-05-05 07:13:03 följande:
    Nämen stackare! Du har inte någon förkylning eller något i antågande?Jag kände mig iofs också rätt trött här ett par veckor, men nu har jag börjat jogga lite för att få göra någonting ensam och samtidigt träna lite. Jogga är ju bra på så sätt eftersom man inte behöver vara borta alls särskilt länge, men det är tillräckligt Vad duktig han är! Mina har inte börjat vända sig ännu, men det kommer väl...Idag ska vi på uppföljning på Neo, dom följer upp mina killar fram till 5 års ålder. Så idag ska vi träffa psykolog, ska bli spännande och se vad hon ska titta på
    Hehe, hon ska se så ni fortfarande har förståndet kvar efter att ha varit hemma med två små.... Jag vet inte ens om vi har uppföljning här på neo. När vi var där för sista besöket så sa läkaren att vi inte behöver komma dit mer, om vi själva inte vill. Konstigt, egentligen. Fast det var ju iofs inget med våra killar, som var ju friska och i bra skick.
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/
  • bananflugan82

    Vi var förresten på läkarbesök på bvc igår, för pojkarna flackar fortfarande med blicken och tar inte riktig ögonkontakt och så.
    Han misstänker att pojkarna har något som heter nystagmus, att ögonen rör sig ofrivilligt. Vilket oftast kombineras med dålig syn av något slag. Vi ska få remiss till ögonläkare på sjukhuset och får komma dit om 2-3 veckor, så får dom se om det är det, eller vad det kan vara. Har misstänkt hela tiden att det kan vara det, och det är klart att man vill att allt ska vara bra med ens barn, men det känns samtidigt skönt att få veta om något är fel, och vad man isåfall kan göra åt det!


    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/
  • frökenmumin
    bananflugan82 skrev 2010-05-05 10:36:54 följande:
    Vi var förresten på läkarbesök på bvc igår, för pojkarna flackar fortfarande med blicken och tar inte riktig ögonkontakt och så.Han misstänker att pojkarna har något som heter nystagmus, att ögonen rör sig ofrivilligt. Vilket oftast kombineras med dålig syn av något slag. Vi ska få remiss till ögonläkare på sjukhuset och får komma dit om 2-3 veckor, så får dom se om det är det, eller vad det kan vara. Har misstänkt hela tiden att det kan vara det, och det är klart att man vill att allt ska vara bra med ens barn, men det känns samtidigt skönt att få veta om något är fel, och vad man isåfall kan göra åt det!
    Om det nu skulle vara det där nystagmus, vad innebär det? Är det något som går att behandla med laser eller något annat?
    Jag gissar nämligen att du har gogglat en hel del på det
    Skönt iaf att få veta att era misstankar var korrekta, jag menar eftersom ni ändå misstänkte att det var nåt...

    Vi var ju som sagt hos psykologen idag, killarna fick godkänt
    Dom var fortfarande lite svaga i sina axlar/nacke (tydligen väldigt vanligt på förtidigt födda). Så nu ska killarna ligga mycket på rygg för att träna och när dom ligger på mage så ska vi liksom vira en handduk runt nacke och in under armarna så att dom får upp händerna till munnen ordentligt (alltså orka hålla armarna där hela tiden). Tydligen så är det "viktigt" att dom får suga och greja på sina händer

    Så nu ligger båda två på golvet invirande i handduk...hahaha...
  • bananflugan82
    frökenmumin skrev 2010-05-05 14:23:10 följande:
    Om det nu skulle vara det där nystagmus, vad innebär det? Är det något som går att behandla med laser eller något annat?Jag gissar nämligen att du har gogglat en hel del på det Skönt iaf att få veta att era misstankar var korrekta, jag menar eftersom ni ändå misstänkte att det var nåt...Vi var ju som sagt hos psykologen idag, killarna fick godkänt Dom var fortfarande lite svaga i sina axlar/nacke (tydligen väldigt vanligt på förtidigt födda). Så nu ska killarna ligga mycket på rygg för att träna och när dom ligger på mage så ska vi liksom vira en handduk runt nacke och in under armarna så att dom får upp händerna till munnen ordentligt (alltså orka hålla armarna där hela tiden). Tydligen så är det "viktigt" att dom får suga och greja på sina händer Så nu ligger båda två på golvet invirande i handduk...hahaha...
    Jo, jag har googlat som en tok. Det var däför jag ställde "diagnos" själv innan vi ens kommit till läkaren, o jag var inte förvånad att han misstänkte just detta. Men det kan handla om så himla mycket, det är så rörigt! Man blir inte riktigt klok på allt man hittar, så det bästa är väl att lugna sig och vänta tills dom blivit undersökta helt enkelt.
    Det kan vara allt ifrån att det är fel på ögonen till att felet sitter i balansorganen eller lillhjärnan, som styr motoriken. Han trodde dock inte det skulle vara något fel nevroulogiskt fel, eftersom dom blivit godkända både på neo och av honom på bvc. Men, alla som har nystagmus, ser dåligt på ett eller annat sätt. Själva nystagmusen kan försvinna eller lindras väldigt mycket med åldern, men har dom synfel så kanske inte det går att göra något åt. Som sagt, vi får se.

    Vad skönt att killarna blev godkända. Men på vilket sätt är dom svaga? Intressant att veta för att kunna jämföra med sina egna killar. Eller det är inget ni har märkt? Killarna börjar bli riktigt starka när dom ligger på mage. Oliver klarar hålla huvudet uppe långa stunder nu. Och dom snuttar konstant på sina händer. Men gör bebisar det automatiskt, eller är det något dom lär sig vid den här åldern? Och eftersom psykologen sa till er att det är viktigt att dom får göra det?
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/
  • frökenmumin
    bananflugan82 skrev 2010-05-05 14:58:51 följande:
    Jo, jag har googlat som en tok. Det var däför jag ställde "diagnos" själv innan vi ens kommit till läkaren, o jag var inte förvånad att han misstänkte just detta. Men det kan handla om så himla mycket, det är så rörigt! Man blir inte riktigt klok på allt man hittar, så det bästa är väl att lugna sig och vänta tills dom blivit undersökta helt enkelt. Det kan vara allt ifrån att det är fel på ögonen till att felet sitter i balansorganen eller lillhjärnan, som styr motoriken. Han trodde dock inte det skulle vara något fel nevroulogiskt fel, eftersom dom blivit godkända både på neo och av honom på bvc. Men, alla som har nystagmus, ser dåligt på ett eller annat sätt. Själva nystagmusen kan försvinna eller lindras väldigt mycket med åldern, men har dom synfel så kanske inte det går att göra något åt. Som sagt, vi får se. Vad skönt att killarna blev godkända. Men på vilket sätt är dom svaga? Intressant att veta för att kunna jämföra med sina egna killar. Eller det är inget ni har märkt? Killarna börjar bli riktigt starka när dom ligger på mage. Oliver klarar hålla huvudet uppe långa stunder nu. Och dom snuttar konstant på sina händer. Men gör bebisar det automatiskt, eller är det något dom lär sig vid den här åldern? Och eftersom psykologen sa till er att det är viktigt att dom får göra det?
    Förstår att du har googlat som en tok, hade antagligen gjort precis likadant. Men jag tycker du är klok som inte försöker stressa upp dig. Bättre att vänta tills man får en korrekt diagnos.

    Jag har  inte upplevt att dom är särskilt svaga, egentligen tvärtom. Jag tycker båda killarna är riktigt starka i nacken och orkar hålla uppe huvudet långa stunder.

    Men det här verkarde vara mera när dom ligger på rygg. Hon ville alltså att dom ska orka armarna liksom ovanför sig och liksom snutta på händerna. Båda killarna gör det med tydligen inte riktigt så länge som hon ville. Hon tyckte att dom liksom tappade hållningen och lät axlarna vila mot underlaget istället. Fattar du hur jag menar

    Som sagt så var detta tydligen väldigt vanligt och om för att träna upp axlarna så ska dom ligga så mycket som möjligt på rygg och undvika babysitters och andra såna grejer.
  • frökenmumin

    Blev nåt fel där, jag lyckade trycka iväg inlägget innan jag var klar

    Sen så frågade jag lite om det här med platt huvud. Max är nämligen lite platt på högra sidan, han lägger nästan alltid huvudet åt det hållet. Tydligen så har det att göra med att han hade Melvin på sin högra sida. Max var nämligen lite "ihoptryckt" på högra sidan för att Melvin hade legat att tryckt på från det hållet. Så det var också en av anledningarna till att hon tyckte det var bra att lägga en handduk runt honom

    Oj vad rörigt det blev, hoppas du fattar


  • Mysan31

    Oj då menar jag som fött twins i jan/feb Både tidigt födda o mammor som gått tiden ut Hjärtligt välkomna!!

  • Pisan

    Frökenmumin - Varför måste ni på kontroll enda till 5års ålder? En månad efter vi blev utskrivna skulle vi tillbaka på efterkontroll sen efter det var det färdigt med Neo...

    Fast jag hade nog kännt det som positivt att dom har sån kontroll. Känns skönt tycker jag.

    Igår kväll somnade bäbisarna vid 23 tiden och sov till 09.30 (peppar peppar)

    Träffade ett mamma som hade tvillingpojkar igår på Ikea. Tycker det är roligt när man träffas. Alla vet hur den andre har det. Skönt att känna sig förstådd ibland.

    Det här med att ligga på rygg och sånt har ingen sagt till oss. Men är det för era föddes kanske tidigare än mina?

  • frökenmumin
    Pisan skrev 2010-05-08 11:04:30 följande:
    Frökenmumin - Varför måste ni på kontroll enda till 5års ålder? En månad efter vi blev utskrivna skulle vi tillbaka på efterkontroll sen efter det var det färdigt med Neo...Fast jag hade nog kännt det som positivt att dom har sån kontroll. Känns skönt tycker jag.Igår kväll somnade bäbisarna vid 23 tiden och sov till 09.30 (peppar peppar)Träffade ett mamma som hade tvillingpojkar igår på Ikea. Tycker det är roligt när man träffas. Alla vet hur den andre har det. Skönt att känna sig förstådd ibland.Det här med att ligga på rygg och sånt har ingen sagt till oss. Men är det för era föddes kanske tidigare än mina?
    Tydligen så följder dom upp alla prematurbarn födda före vecka 32 och precis som du säger så tycker jag att det bara är bra. SKönt att dom liksom håller koll på mina killar

    Å vad skönt att dom sover så bra. Mina har också sovit bra jättebra (särskilt nu dom sista två nätterna, jag har börjat med NAN2). Jag lägger dom vid 18-19 sen sover dom till 2.00, äter, och sen sover dom till 6-7 igen. Så jag är rätt nöjd!
  • Pisan

    Vad skönt att dom sover så bra din små

    Min sover ju över nästan 2mål på nätterna och jag tycker det är skönt, men så igår började jag funderar på om det är bra ?! Dom kanske behöver dom målen för att växa... Ska prata lite med min bvc tant se vad hon säger.

    Mina blir 4mån nu den 24 och ska då börja gå över till nan2, hoppas det går bra

    Mina älskar att sitta i sina babysitter, dom vill vara med massor så ibland undrar jag inte om dom är tidigare i sin utveckling än om dom hade fötts i normal tid

  • Pisan

    Hur går det för er alla???

    Här går det bra. Dom sover hela nätter (peppar peppar) men har börja krångla med maten sen ca 1 1/2 vecka tillbaka Vet inte alls vad jag ska göra...

    Innan tämde dom sina flaskor varje måltid. Förra helgen fick jag och stora flicka maginfluensa och efter det har dom börjat krånlga. läkaren titta på dom å trodde att dom kan ha fått en släng av det, men det borde väl vara över nu då.

    Nu kan dom lämna ca 50ml vid varje måltid. Jag har inte ökat eller ändrat något så jag tycker det är konstgit att hela plötsligt lämna så mycket vid varje måltid.

    Kan det vara väder omslagen som håller på. ena dagen jätte varmt andra jätte kallt. ?!

    Fattar inget av detta...

Svar på tråden Någon som har tvillingar födda Januari 2010