• ananda74

Ni som ätit Pergotime, svara på detta om ni kan.

Hej

Jag har fått ordinerat Pergotime av gynekologen utan att nånsin haft problem med ÄL. Jag har haft ÄL varje cykel men problemet är att cyklerna varit så långa, upp till 38 dagar samt oregelbundna så man aldrig visste när ÄL skulle komma. Jag har ett barn sen tidigare med eftersom jag nu är över 35år så fick jag kanske Pergo utskrivet lite snabbare än andra som är yngre, jag vet inte.

Nu undrar jag ju lite över detta med Pergo. Ni som ätit det, vad fick ni för biverkningar? Fick ni problem? Man blir ju mörkrädd när man läser bipacksedeln.

Var ni på nån kontroll i samband med att ni tog kuren? Jag ska inte ha nån kontakt alls med gyn:en, tycker det verkar som om alla andra går på en massa UL i samband med Pergon.

Nån mer som fått det utskrivet trots egna ÄL? Har jag fått det för lättvindigt?

• Svar på tråden Ni som ätit Pergotime, svara på detta om ni kan.
  • dna rna

Sömnlöshet, irritation, värmevallningar....
    Fick alltid göra VUL innan kuren samt efter för att kolla antal äggblåsor.
    Blev gravid andra kuren, trots egen ÄL.

• Pimpinellan

Jag fick för tunn slemhinna vilket är en vanlig biverkan och då kan man inte bli gravid av den anledningen!

• Lakrids

Jag har inte mått överdrivet dåligt av Pergo, men visst har jag känns av dem. Främst genom humörsvängningar och svullen mage. Första gången fick jag prova dubbelkur (för att se kroppens reaktion) och då var jag svettig och orolig nattetid. Vid enkelkur känns det helt ok dock.

Jag har alltid kollats med VUL för att kontrollera ev överstimulering.

Jag har ingen egen ägglossning. Var 32 år vid första kuren, är 34 år idag (jobbar på syskon till vår 1-åring nu). Går på fertilitetsklinik.   

Lycka till!!!!

Stolt mamma till Jack
  • Ladycocos

Jag äter också pergo för att min egen ÄL är oregelbunden.. Men jag tycker verkligen att du ska bli kollad med ett VUL för att kolla tillväxten på blåsorna! När jag har ätit 1 tablett om dagen har jag fått VÄLDIGT många blåsor! 1/2 tablett varannan dag har varit en lämplig dos för mig! Hos min läkare råder det sexförbud om det är mer än 2 mogna blåsor..

Jag kollar med VUL och sen får jag även köra ÄLstickor för att vekrligen pricka in ÄL

LYCKA TILL

• pixiewings

Jag mådde väldigt dåligt av dem tyvärr samt fick för tunn slemhinna.
    Dock var läkaren som det bör väldigt noga med att kolla VUL.

Gick över till Puregon-sprutor istället som gav bättre resultat!

Dock vet jag flera som Pergotime funkat toppen för

Sebastian 080301 ♥ BF 100624
  • ananda74

Hur lång tid efter de fem tabletterna kommer ÄL?

• jan10

Jag har ätit Pergo, men det berodde på att mina ägg inte växte. Så det kanske inte är så lika... jag behövde äta 2tabletter/dag för att få igång mina ägg. inga biverkningar. Blev kollad med VUL hela tiden.

• Skruttefia06

Jag fick Pergotime för att endast stimulera ägglossningen. Gick inte på några kontroller.
    Kändes som om man fick det för att det var en tillfällig lösning. 3mån
    Fick inga biverkningar.
    Fick äl dag 13-14

• Ladycocos
    ananda74 skrev 2010-04-30 09:50:37 följande:
    Hur lång tid efter de fem tabletterna kommer ÄL?
    Jag fick ÄL på dag 17 denna månad. Kollade tillväxten med UL dag 11 och 14, sen höll jag själv koll efter ÄL med stickor
  • ananda74

Jag tycker det känns konstigt att jag inte ska kolas med VUL. Nästan alla andra verkar ju kollas. Samtidigt vill man ju lite på sin gynekolog, att hon vet vad som är bäst. Jag har också blivit ordinerad tre månaders kur för att sen gå vidare och kolla upp andra lösningar om det inte tar sig.

• Pimpinellan

Jag gjorde inget VUL,men om jag så hade haft 5 äggblåsor hade jag inte fått sexförbud eftersom jag har så dålig kvalitet på mina ägg. Och de 5 hade ändå kvittat p.g.a den för tunna slemhinnan.

• Babe

Hej! 

Jag har ätit enkeldos pergo, minns inte av ngr speciella biverkningar, ev lite pms... :) 
    Vi vill så gärna ha syskon, fick pergotime dubbeldos ordinerat, efter VUL kontroll. 
    Min dr är stenhård på att alla ska kontrolleras med VUL efter pergokuren (dag 12) för att se hur man reagerat, så inte många ägg mognat fram för ägglossning. Det sa hon att man MÅSTE göra... efter första kuren (men ej nödvändigtvis påföljande kur). 
    Det skulle jag kräva att få göra, vem som helst kan överreagera och få hur många ägg som helst!!! Och det kan ju i värsta fall sluta i flerbörd (mer än tvillingar...) och problem...  Lycka till! 
    ~ varje litet steg tar mig närmare mitt mål ~
  • Sputnik II

Oj, jag ska inte kollas med VUL..... Däremot ska jag lämna blodprov dag 25 för att se om jag haft ägglossning.... Detta låter ju skumt, då har ju inte läkaren koll på varken antal ägg eller om slemhinnan blir för tunn......

ananda74: Hur ska du göra? Ska du prata med din gyn och be dem kolla?

• illalla

Hej! Du som tog puregon sprutor...varför tar du dem? Vilken dag startar man med dem i cykeln? Jag har regelbunden ÄL...men gjort flera inseminationer och vill öka chanserna...

• Gsson6

När jag äter pergotime så kan jag känna av ägglossningarna lite extra...Annars om jag tar tabletterna på morgonen så kan jag må lite illa så därför tar jag dom på kvällen precis innan jag ska sova för då känner jag inte av det...=)

Inväntar just nu min mens för att påbörja första dubbelkuren...=)

Vi har fått vår lilla Ruth 090225
  • smulanl

Jag skulle ta det i 5 månader och den enda informationen var att jag garanterat skulle få ägglossning fast jag haft det varje ggn..
    Inget VUL och inga blodprov, skulle kolla med sticka igen och ha sex.
    Efter 5 månader skulle jag kontakta dem igen om det inte hjälpt...
    Jag kan säga att jag har 1000 frågor till läkarna på sahlgrenska nu efter att jag varit inne och läst här.
    Jag har fått reda på massor med saker som de aldrig nämnt och det känns inte som det har sett mig och mina problem. Utan kört på på rutin. Vi fick tjata oss till icsi när alla mina ägg inte blev befruktade och de tyckte att det var normalt att få ett..
    3 ggn gjordes icsi och vi fick 4 ägg över hälften blev befruktade och de lade in 2 som de frågade om vi ville..
    Och nu är det snart slut för det misslyckades igen och vi har bara 2 ägg att lägga vårt hopp på..

Svar på tråden Ni som ätit Pergotime, svara på detta om ni kan.