• Plingan 80

Min 14mån gråter för allt, vad göra?

Min son på 14mån har kommit in i en väldigt rolig fas! Han låtsasgråter för allt o tillslut övergår det i riktigt gråt. Jag vet inte hur jag ska bemöta det.

Han lyckas alltid bli slagen el luggad av andra barn när vi är på tex öppna förskolan o nu börjar han bli lite rädd för andra barn. Han är nyfiken o vill gärna vara med el bara stå brevid o titta. Han har aldrig slagit ngt barn själv men andra barn brukar gå fram o ta leksaker från honom o ibland ge honom ett tjuvnyp. Om han råkat ut för det en el två ggr räcker det med att ngn går förbi för att tårarna ska komma. Först låtsastårar sen riktiga krokodiltårar. Jag förstå att han blir ledsen då för då har det hänt ngt, men det jag inte kan förstå att han låtsasgråter hela tiden här hemma o även om han bara träffar ett barn.

Han kan tex slänga en kloss på golvet för att sedan börja låtsasgråta o vill att jag ska plocka upp den. Det gör jag inte utan säger bara att nu ligger den på golvet för du slängde den där. Men han hetsar upp sig så mycket att han börjar storgråta o enda som får slut på det är att lyfta upp honom. Jag har försökt avleda men han låter sig inte luras o jag försökt leda honom dit han kastat saken så han kan plocka upp den men det funkar inte.
    Han låtsasgråter ena sekunden om katten stryker sig mot honom för att i nästa låtsasgråta för att katten springer ifrån honom. Han älskar katten så han är inte rädd för henne.

Jag upplever inte att han är så temperamentsfull utan mer att han vill ha uppmärksamhet. Han är värsta dramakungen om han börjar gråta tittar han på alla vuxna i närheten o söker empati. Han är aldrig betett sig så här tidigare utan har varit väldigt tålig. Dessa exempel som är ovan är bara ett utval av alla händelser som gör att han börjar gråta.
    Känns det här igen? Ngn? Tips? Råd?
  • Svar på tråden Min 14mån gråter för allt, vad göra?
  • Plärtan

Jag tror inte han låtsasgråter, 1-åringar är för små för att manipulera sina föräldrar (tror jag!)
    Min 14-månaders är också ganska känslig och temperamentsfull. Jag tröstar honom när han är ledsen men jag gör inte allt för att få honom glad, utan mer bekräftar att han är ledsen/arg. Ibland blir han bara mer arg av att jag kramar/tröstar honom och då låter jag honom vara ifred.

• vittra

Men om han söker uppmärksamhet så ge honom det då! Det är ju det han behöver!

Sen kan som sagt inte så små barn manipulera så någon låtsasgråt är det verkligen inte!

• vittra

Tycker dessutom det låter jättehemskt att han redan nu börjat titta sig runt efter tröst från andra, det betyder ju att du helt enkelt inte ger honom det han behöver. Så ta du och lyssna på honom istället så slipper han känna sig totalt övergiven av dig...

Svar på tråden Min 14mån gråter för allt, vad göra?