• Mysano

Vi som genomgår gonadotropinstimulering på Sahlgrenska!

Hej! {#lang_emotions_smile}

Är en tjej på 25 som genomgår första gonadotropinstimuleringen och är lite sugen på att prata med andra som också går igenom detta just nu eller ska till att börja med det! Jag och min sambo har försökt skaffa barna nu i ca 1 år men inget pluss på stickan än! Vi har kommit så långt att vi fått tagit ägglossnings sprutan i alla fall och håller nu tummarna att det ska visas ett pluss på stickan om ca 16 dagar =)

Hoppas nu på någon som vill diskutera lite! Kram till er alla

• Svar på tråden Vi som genomgår gonadotropinstimulering på Sahlgrenska!
  • mara12

Hej!

Jag har PCO och inte heller några spontana ägglossningar så jag får också ta provera för att få en blödning.

HAr du fått en tid för när du ska se om du är helt nedreglerad och börja med puregon? JAg ska kolla om nedregleringen gått bra om ca 1 v och förhoppningsvis börja ta sprutorna då. 

Ha en bra söndag! 

• Anna10
    Mara12:
    Igår tog jag blodprov och idag har jag träffat läkaren. Var tillräckligt nedreglerad så ikväll börjar jag med sprutorna, börjar på 50ie.
    Du är säkert sprutklar snart oxå!!
    Bor du i Göteborg, det gör jag?
    Ha det fint! 
  • mara12

Lycka till nu med sprutandet! Har du känt av några biverkningarna från puregonet?

Jag bor i Göteborg och behandlas på SU. De flesta där är väldigt bra och snälla, speciellt barnmorskorna!  

• Anna10
    Mara12: Har du oxå fått börja med sprutorna nu? Jag känner inte av några direkta biverkningar av just dem, däremot av "slutsprutan". 
    Jag håller med dig om att man blir väl bemött av de allra flesta och jag hoppas det är likadant på IVF-sidan om det nu skulle bli aktuellt. Just nu är jag inne i en negativ fas, känns som om jag gör detta i onödan, "det funkar ju inte ändå"... Jaja, det som inte dödar det härdarGlad !
  • mara12

Hej Anna10, japp nu har jag börjat med sprutorna. Är inne på min 4e dag. Hoppas verkligen inte att det drar ut på tiden då jag ska iväg med jobbet om 2 veckor. Tycker att det går bra med sprutorna men de är inte så roliga att ta. Ja det som inte dödar det härdar, helt riktigt. Antar att du snart ska ta ÄLsprutan. Håller tummarna för dig!

• Anna10

Mara12: Hejhej hur går det för dig? Nu har jag fått tid för VUL på onsdag så hoppas jag snart kan ta slutsprutan. OCH att det blir den sista....
    Tror du att du hinner blir "klar" så att du kan åka iväg med jobbet?
    Tog du också blodprov idag? Satt och funderade på vem du vem av alla tjejerna du var isfSkrattande!
    Vi verkar vara lite ensamma om att genomgå just denna behandlingen....
    Håller också tummarna för båda ossGlad !

• mara12
    Hej Anna10, det går rätt bra hoppas jag, har inga jobbiga biverkningar och sprutorna går bättre och bättre att ta. Ska dit på tors och ta blodprov igen. Jag var inte där igår så det är nog många fler som gör detta eller något liknande fast de inte hittat hit till den här tråden. Hoppas att det går bra för dig på ons och att du har 1-2 mkt fina äggblåsor!
    JAg har ställt in alla resor med jobbet nu i alla fall så jag slipper stressa vilket känns väldigt skönt. 
    Lycka till imorgon! 
  • Anna10
    Mara12:
    Igår var inte en lysande dag, var mycket svårstucken men på femte försöket gick det....och
    när jag ligger med bena i luften hos  läkaren och  blodprovsresultatet kommer säger han "jäklar" ditt värde har sänkts så det är egentligen ingen idé att "titta" på dig...
    Så nu fick jag höjd dos i två dagar och sedan blodprov igen....INTE vad jag hade väntat migSkrikandes . 
    Hur mycket IE tar du per gång? Nu tar jag 90. När har du tid för VUL? 
    Skönt att du ställt in dina resor så det inte blir så mycket stress, tycker det kan vara nog som det är ändå.
    Kram 
  • mara12

Stackare! Skickar ett meddelande till dig istället eftersom vi är ensammna här.

• anna h29

Hej!

Jag hoppas att få komma till repro på Sahlgrenska i januari. Har skrivit egenremiss och jag och sambon ska lämna prover nu snart.

Är 34 år gammal och har pco. Har dock en dotter på 4 år, som tursamt blev till efter att jag slutat med p-piller. Har försökt göra om konststycket att framkalla en ägglossning på samma sätt, men hittills har det inte tagit sig. Har också ätit flera pergokurer utan ägglossning. Slutar jag med p-piller så kommer det oftast en mens och sen inget mer. Jag hoppas så att repro tar emot mig och vill hjälpa mig trots att vi redan har en dotter. Vi är givetvis överlyckliga för henne men längtan efter ett syskon blir inte mindre, snarare större när man vet vad man går miste om.

Lycka till alla som kämpar! 

• anna h29

Hoppas det var ok att jag skrev här ändå, trots att jag ännu inte påbörjat behandling. Om inte repro tar emot mig så kommer vi söka privat vård. Har dock inte ekonomi för det nu då mannen pluggar.

• mara12

Hej Anna h29! Välkommen till den här tråden (säger det trots att det inte var jag som startade den). Hoppas att du snart kommer in på Sahlgrenska. De flesta är supertrevliga där.
    Får man inte bekosta behandlingar själv om man har gemensamma barn sedan tidigare?

• anna h29
    mara12 skrev 2010-12-10 18:54:56 följande:
    Hej Anna h29! Välkommen till den här tråden (säger det trots att det inte var jag som startade den). Hoppas att du snart kommer in på Sahlgrenska. De flesta är supertrevliga där.
    Får man inte bekosta behandlingar själv om man har gemensamma barn sedan tidigare?
    Hej.

Det är min stora fasa att vi måste bekosta det själva då vi inte har råd. Jag har konstaterad pco-s sedan 2004 och vår dotter som kom 2006 blev till genom ett mirakel. Jag har ingen ägglossning och ingen menstruation pga min pco-s så det finns liksom ingenting att ens försöka på. Jag blev gravid precis efter att jag slutat äta p-piller (Yasmin) och fick då en ägglossning pga att mina hormonnivåer fortfarande låg så bra pga tack vare p-pillren. Jag har ätit p-piller i flera omgångar och slutat, sedan augusti 2009 och försökt göra samma sak, men det har inte lyckats.

Jag har bekantas bekanta i precis min situation, som lyckats bli gravida mot alla odds med sin pco-s men som fått hjälp via repro med andra barnet. Jag hoppas SÅ att de även hjälper mig....
Svar på tråden Vi som genomgår gonadotropinstimulering på Sahlgrenska!