• Egomamma

Vad är det största felet en förälder kan göra enligt dig?

Jag läser här och på många andra platser om att man gör saker fel som förälder. Ska man gå på första intrycket så är det inte många som gör rätt, men då vänder jag på det och frågar så här: Vad är det VÄRSTA, det STÖRSTA FELET man kan göra som förälder? Varför??

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är det största felet en förälder kan göra enligt dig?
  • Weyoun

Jag valde annat.

Jag tycker att det största felet man kan göra mot ett barn är, att INTE lära dem att de är värda att älskas.

Att inte ge dem kärlek, respekt och konsekvens. Att INTE säga till dem att de är älskade för dem de är, oavsett vad!

• Bedan

Annat: Att begränsa sina barn utan bra anledning, typ säga "du får inte för du är flicka" eller "du får inte för du är pojke". Sånt hämmar barnen och får dem att känna sig otillräckliga.

• Busbellan
    flower79 skrev 2010-05-01 15:17:34 följande:
    Tog annat...Jag tycker att när man har fler barn så ska man inte göra skillnad på dom. Inte vara orättvis. Om den ena får något ska den andra också få.Det ska vara rättvist i en familj.
    Oj, det tycker jag är just något av det värsta man kan göra, att eftersträva millimeterrättvisa. det lär knappast gynna barnet i livet, för allt är inte alltid precis rättvist.
    Ibland får ett av mina barn något bara för att de vill ha det, men de andra behöver absolut inte ha nåt för det
    Mamma till Nora, August och Ella
  • anna klara

Har inte läst alla svar, men jag tycket nåt av det värsta man kan göra, är att vara inkoncekvent. Har man sagt nej, så är det nej. Det är iaf det jag ångrar mest, att jag inte va koncekvent. Det får man lida för efteråt.

• My Girls
    ELMK skrev 2010-05-01 08:06:11 följande:
    ibland håller jag med dig, inte är det ofta men ibland =D och det är väl alltid nått!
    Det finns en första gång för allt
  • My Girls
    flower79 skrev 2010-05-01 15:17:34 följande:
    Tog annat...Jag tycker att när man har fler barn så ska man inte göra skillnad på dom. Inte vara orättvis. Om den ena får något ska den andra också få.Det ska vara rättvist i en familj.
    Jag håller helt med dig. Så rättvist som möjligt.
  • Arentorpbebis

förstår inte riktigt"att ge barnet negativa konsekvenser aka bestraffa det"
    Kan nån vänlig själ förklara? =)

• moretime

Jag röstade på att skrika.
    Tror aldrig det är bra att skruva upp konflikten genom att skrika på barnen, men jag har gjort misstaget själv många gånger-men anser det likaväl vara fel!

• canmamma

Nej men usch vilken hemsk tråd! Det finns så mycket gräsligt som man kan utsätta barn för och barn är så sårbara att det gör ont bara av att tänka på det. Det allra värst skulle nog vara att överge barnet - bokstavligen eller "bara" mentalt. Det går inte att reparera. Det mesta av det övriga går ju att passa in i en sunt, normalstörd familj. Vi har ju rätt stor förmåga att ta oss igenom svårigheter och hinder. Allt kan ju bli skadligt i överdrivna former också det som normalt skulle ses som omsorg. Att vara för perfekt och felfri skulle ju vara hemskt det med...

• KretaJo

Det allra, allra värsta man kan göra mot sitt barn är att inte bry sig om det, inte ge det uppmärksamhet och respekt. Att håna det. Att misshandla det.

Allt på din lista händer det väl de flesta att man gör då och då, och det är väl ingen större skada skedd. Dagis är ju t ex att lämna bort sitt barn väldigt mycket och det gör ju nästan alla. De flesta ungar får väl sötsaker ibland. Om man inte ammar finns det ju jättebra alternativ osv, osv...

• Jävelunge

Att inte älska barnet tillräckligt skulle jag säga är det värsta man kan göra som förälder.
    Vad är då tillräckligt? Ja, i alla fall mer än du älskar dig själv. Som förälder är man skyldig att sätta sitt barns väl och ve före sin egen bekvämlighet och barnets behov före egna önskemål.

• smultron02

Jag tog annat, för det största felet som vi föräldrar kan göra, tycker jag, är att dom inte känner sej älskade och betydelsefulla.

• Tinnys

Annat: Att de inte känner sig älskade och inte bli behandlade med respekt

Svar på tråden Vad är det största felet en förälder kan göra enligt dig?