• elle1

Vilka papper till Taiwan?

Hej allihopa,

Vi har nu bestämt oss för att ha ett medgivande upp till 4 år, så våra papper ska kunna gå iväg i oktober till Taiwan, dock när jag har varit inne och läst lite så ska det samlas ytterligare papper som jag förstår det. Vad är det för papper? Jag tänkte förbereda så mycket som möjligt... :) Allt för att kunna korta ner lite väntetid. Så att vi inte börjar snurra med det i oktober.

Tacksam för all info!

/e

• Svar på tråden Vilka papper till Taiwan?
  • elsa77

bara tipsa om en 4 åring som söker föräldrar på hos BV

• Nimbus

Papperna i Taiwan kan snabbt bli "för gamla", dvs. de vill ha helt färska papper. Så det är inte lönt att börja samla dem redan nu.
    Så snart ni fått klart att börja papperssamladet så får ni nogranna instruktioner om hur de ska se ut. Det handlar om allt från arbetsgivarintyg, ny läkarundersökning till folkbokföring och skattemyndigheten. Papperna ska vara stämplade på rätt sätt och underskrivna på visst sätt, bankpapperns ska tex. skrivas utfrån en särskild mall, så det är tyvärr bara att vänta in besked från Bv eller Bfa om hur de ska se ut.
    Lycka till!

Ps. När ni fått klart med samladet kan ni gå med i Taiwanlistan så får ni massor av tips och råd, men då måste man fått klartecken från Bv eller Bfa om att få starta papperssamlandet först. Ds.

• Angla

Kan vara svårt att samla papper redan nu, tyvärr då många av de inte får vara för gammla.  Det ni kan göra är att börja förbereda livsboken. Den skall vara en som en presentation av er som familj. Man kan också börja skissa på det personliga brevet.

Angla - mamma till slut, här & nu
  • elle1

OK, tack för hjälpen. Då blir det till att avvakta. Och se till att använda kameran flitigt nu i sommar istället :)

/e

• Nimbus
    elle1 skrev 2010-05-03 09:06:31 följande:
    OK, tack för hjälpen. Då blir det till att avvakta. Och se till att använda kameran flitigt nu i sommar istället :)/e
    Ja absolut! Vi bad en vän ta massor med bilder på oss under en dag i olika sitvationer och på olika platser, vi bytte kläder då och då så att det skulle se ut som om bilderna var tagna vid olika tillfällen. Dessa bilder har varit jättebra att ha under hela vår adoptionsprocess i Taiwan, först när vi skulle göra albumet och sen när vi skulle skicka bilder till vår son med jämna mellanrum.
  • Mimab

Nu har inte vi adopterat från Taiwan men väl från Kina. Det kan vara viktigt hur färskt passet är också, så kolla över era pass så de inte går ut i år eller nästa år. Tar i och för sig inte särskilt lång tid att fixa, men kan vara bra att det är gjort om så är fallet.

• TomMon

Vad är en livsbok för något? Hur mycket text ska den innehålla ungefär, och vad ska den handla om?

/TomMon

• Angla

En livsbok skall beskriva er som familj i bild och text. Texterna skall vara mer som långa bildtexter än korta berättelser. Som ett trevligare och mer välarbetat fotoalbum. Där ni kan skildra era instressen, hemmet, släkten/nära vänner, hur ni träffades, Sverige som land osv osv

Angla - mamma till slut, här & nu
  • elle1

Jösses, då blir det verkligen till att dokumentera livet :) Som jag har förstått det så är vi svenskar kanska dåliga på att ge en positiv bild på oss själva & höja upp oss själva hur himla bra vi är. Vad är er uppfattning? SKa man "bre" på lite extra? Generellt sett så tycker jag det är väldigt svårt att säga varför just vi kommer bli bra föräldrar. Men det vet jag att vi skulle bli.

/e

• Solvår H

Fotografera gärna men sätt inte igång något album eller så förrän ni fått instruktioner. Vad de olika kontakterna vill ha skiftar från olika barnhem och ändras ibland.

• Thaimâe
    Solvår H skrev 2010-05-04 12:52:52 följande:
    Fotografera gärna men sätt inte igång något album eller så förrän ni fått instruktioner. Vad de olika kontakterna vill ha skiftar från olika barnhem och ändras ibland.
    Fast man kan alltid ringa si norganisation och föra ett samtal runt det. Sen kan man skissa och fundera så att man i princip har allt klart och bara kan sätta ihop det då man skall ansöka.
  • Solvår H
    Thaimâe skrev 2010-05-04 19:32:15 följande:
    Fast man kan alltid ringa si norganisation och föra ett samtal runt det. Sen kan man skissa och fundera så att man i princip har allt klart och bara kan sätta ihop det då man skall ansöka.
    Absolut kan man fundera och förbereda. Men organisationerna brukar inte vilja ge instruktioner innan man fått klartecken att starta upp för ett specifikt land och om jag förstår TS rätt hade inte ens fått sitt medgivande än. Det kanske inte ens blir Taiwan för TS i slutänden. Sådant vet man inte (tro mig, det hände oss).
  • Thaimâe

Kanske är det olika till olika länder. Jag har ju aldrig ansökt ifrån Taiwan. Men till Thailand fick vi veta lite runt fotona innan. Kanske är det något helt annat med en livsbok. Vet dock många som ansökt från SA och börjat just skissa innan och sen bara satt ihop det när det var dags. Men det kanske inte går till Taiwan.

• M2003

Fota mycket hemma och hos andra, av familjen, syskon etc. Till Taiwan vill de ha många foton. 25-30-40 stycken som man kanske scrappar ihop till ett trevligt fotoalbum. Mamman (om det finns någon) får möjlighet att välja föräldrar utifrån bilderna. Bilderna måste vara ganska bra!
    Kolla namn och adress på billigaste översättare (Engelska) de skall vara auktoriserare och priserna varierar mycket. Gå in på kammarkollegiet. En del har special pris för de som skall adoptera andra tar betalt per ord. Till Taiwan kan det bli ganska många ord.  Kolla pris på NP. NI kan också ta reda på vilken på vilken läkarmottagning som skall göra er hälsoundersökning. Fila på ett brev varför ni vill adoptera och förbered ett antal referenspersoner (våra vänner hade 5 pers) för att skriva i hop rekommendationsbrev.
    Ev behövs intyg om infertilitet. Bestäm vart ni  skall gå för det.
    Men vänta innan ni gör något mer drastiskt tills ni får instruktionerna.

• elle1

Tack allihopa,

Vi har medgivande klart från kommunen, referensbreven är klara, hälsoundersökningen etc. Vi kommer köra på Taiwan i oktober för då uppfyller vi 2 års äktenskap. Men jag avvaktar tills i höst med att stöta på BFA under tiden blir det fotografering för hela slanten!

Tack allihopa för hjälpen!

/e

• Katten Janson

Lycka till

Det är bara att vänta tills ni har fått alla intruktioner.

Svar på tråden Vilka papper till Taiwan?