• Weyoun

Flytta till Finland - Hur gör man??

Hej!
    En av mina största drömmar är att flytta till Finland. Jag har väl i princip lyckats få maken att fatta att jag SKA dit, med eller utan honom så han valde med :)

Mina frågor är:
    *Hur bär man sig åt?
    *Ska man skaffa jobb eller bostad först?
    *Vart i Finland är det lättast att flytta till som svensk?
    *Får jag behålla min sjukpension?
    *Gör de svensk kreditprövning när man söker bostad där? (jag har        skulder, men inga hyresskulder)
    *
    Är det väldigt annorlunda där? Berätta gärna om skillnader :)
    m.m.

Jag har knappt rest alls så jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga. Det enda jag vet är att jag SKA dit!

Någon här som har flyttat dit?

Tack på förhand

• Svar på tråden Flytta till Finland - Hur gör man??
  • stjärnmamman
    emma enhörning skrev 2010-08-19 12:54:06 följande:
    Jag menade bara på att den som skrev det första inlägget om att det skulle sticka i allas ögon att använda de finska stadsnamnen på svenska var fel ute eftersom det inte stämmer!

Per definition finns det kanske inga svenskspråkiga finnar men min man finns och han är det. En finne som pratar svenska, flerspråkig eller vad som. Han pratar svenska och är finne!

Kul att det går framåt med planerna ts! Skulle också vilja ta mitt pick och pack och flytta men jag är för mesig, vill bo nära resten av min familj!
    En finne som pratar svenska kallas för finlandssvensk
  • Rundabullar
    stjärnmamman skrev 2010-08-20 12:49:20 följande:
    En finne som pratar svenska kallas för finlandssvensk
    Nej, inte per definition. Finlandssvensk är du om du t.ex. vuxit upp med svenskspråkiga föräldrar eller gått i svensk skola. Att vara finlandssvensk är inte enbart i språkfråga, utan i hög grad en kulturell fråga.

Finnar som vuxit upp i en finsk miljö och lärt sig svenska som äldre kallar sig mycket sällan finlandssvenskar (om de inte flyttat som vuxna till en finlandssvensk, ej rikssvensk, miljö), utan de kallar sig finnar, tvåspråkiga finnar. Deras kultur och idintitet är finsk, inte finlandssvensk.

Finlandssvenskar kallar sig INTE för finnar, utan finländare. Det kanske är petitesser för er svenskar, men det är stor skillnad på identitet.

mvh 
  • Faile
    Rundabullar skrev 2010-08-20 14:39:41 följande:
    Nej, inte per definition. Finlandssvensk är du om du t.ex. vuxit upp med svenskspråkiga föräldrar eller gått i svensk skola. Att vara finlandssvensk är inte enbart i språkfråga, utan i hög grad en kulturell fråga.

Finnar som vuxit upp i en finsk miljö och lärt sig svenska som äldre kallar sig mycket sällan finlandssvenskar (om de inte flyttat som vuxna till en finlandssvensk, ej rikssvensk, miljö), utan de kallar sig finnar, tvåspråkiga finnar. Deras kultur och idintitet är finsk, inte finlandssvensk.

Finlandssvenskar kallar sig INTE för finnar, utan finländare. Det kanske är petitesser för er svenskar, men det är stor skillnad på identitet.

mvh 
    Vem har sagt att vi alla här är svenskar?
    Jag är det inte och jag har aldrig sett de problem du radar upp. Möjligen anser du att det är så, men du talar knappast för alla finnar.
    Och ja, hela min släkt ( som innehåller både finlandssvenskar och "helfinnar" ) inklusive mig själv kallar oss finnar
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Rundabullar

Nej, jag vet att långt ifrån alla på FL är svenskar, men jag svarade till TS, som såvitt jag förstår är svensk. Klart att alla får kalla sig vad de vill och det är inget fult i att vara finne, så fortsätt så bara.

Dock är jag knappast den förste som definierar finlandssvenskhet som nånting mer än språkligt. Jag vet inte vad finländare som flyttat till Sverige kallar sig, men jag har ärligt talat aldrig hört om någon finlandssvensk som kallar sig finne. 

Nej, jag har såklart inte träffat alla, men jag har ändå bott på 5 tvåspråkiga eller svenskspråkiga orter i Finland och umgåtts med folk från hela landet, så helt fel tror jag inte att jag har då jag delar in:

Finländare-person från Finland

Finne-finländare som talar finska

Finlandssvensk-finländare med svenska som modersmål 

Om man gör en snabb googling för man en liten översikt om hur orden används.Flört 

mvh 

• kattm

Jag bekräftar Rundabullars senaste inlägg. Jag har exakt samma uppfattning. Mina svenskspråkiga släktingar skulle aldrig kalla sig för finnar. De är finländare. Nu har jag visserligen bytt medborgarskap till svenskt, så jag kallar mig numera svensk, men tidigare var jag också finländare. (Jag har för övrigt även finnar i släkten.)

• kattm

Ursäkta att mitt förra inlägg var helt OT, men det där med finne/finländare är faktiskt lite känsligt...

TS, det låter jättespännande att flytta till Finland! Åbo är en trevlig stad det med tycker jag, och känns mer och mer finskspråkig för varje gång jag är där. En fördel med att flytta till en stad som till viss del är tvåspråkig är att ni skulle kunna få sjukvård på svenska om det behövs (vilket det så klart förhoppningsvis inte ska göra).

Talkurs från biblioteket och studiecirkel har ju redan varit uppe som förslag. Ett annat sätt att börja kan ju vara att låna enkla böcker på både finska och svenska från biblioteket och läsa parallellt, alltså läsa en mening på finska och sen samma mening på svenska.

Lycka till!

• stjärnmamman
    Rundabullar skrev 2010-08-20 14:39:41 följande:

mvh 
    nej det förstås.. 
    Men jag är själv finlandssvensk och jag blir så less på att bli kallad finne
    Jag är en finländare med svenska som modersmål
    Jag får ofta höra att jag bryter på finska när jag pratar!!

• stjärnmamman
    kattm skrev 2010-08-21 23:28:22 följande:
    Ursäkta att mitt förra inlägg var helt OT, men det där med finne/finländare är faktiskt lite känsligt...

TS, det låter jättespännande att flytta till Finland! Åbo är en trevlig stad det med tycker jag, och känns mer och mer finskspråkig för varje gång jag är där. En fördel med att flytta till en stad som till viss del är tvåspråkig är att ni skulle kunna få sjukvård på svenska om det behövs (vilket det så klart förhoppningsvis inte ska göra).

Talkurs från biblioteket och studiecirkel har ju redan varit uppe som förslag. Ett annat sätt att börja kan ju vara att låna enkla böcker på både finska och svenska från biblioteket och läsa parallellt, alltså läsa en mening på finska och sen samma mening på svenska.

Lycka till!
    Jag har bott i Åbo. .Gillade inte staden alls..

• Mumin80

Såsom finlandssvensk numera bosatt i Sverige så kanske jag kan komma med några tips också

Rent juridiskt är det inga problem att flytta till Finland, gränshindren är ganska väl borttagna inom Norden. MEN det är viktigt att du kollar vad som gäller med försäkringskassan och så (och finska motsvarigheten FPA/Kela). Du kan t.ex. behöva ansöka om att tillhöra det finska socialskyddssystemet, det behövde jag i alla fall göra med det svenska för att t.ex. omfattas av samma regler som "vanliga" svenskar när det gäller sjukvård m.m. 

Föräldraledighetsreglerna är sämre i Finland, så kolla upp det. Skolan är å andra sidan mycket bättre (fasar lite för att sätta dottern i svensk skola...). Nu har jag bott i Sverige i runt 10 år, så jag är lite "ute" på Finland idag, men jag har för mig att samhället rent generellt är lite kärvare, inte riktigt lika generösa regler inom just sjukvård, föräldraledighet, arbetslöshet osv. Å andra sidan så har jag för mig att politiken och samhället också är lite mer praktiskt och mindre ideologiskt än här i Sverige, där maktskifte mellan sossar och moderater innebär att halva regelverket görs om. I Finland gör man kanske inte lika stora förändringar på ideologisk basis och är lite mera realistiskt inriktad. Är du långtidsarbetslös och 60 år gammal så kanske du kan få fortsätta vara arbetslös tills pensionen liksom, istället för att samhället sätter in gigantiska resurser på att försöka skaffa jobb till dig som du ändå inte har en chans att få. 

Angående bostadsort till en början så skulle jag rekommendera någon av dom mindre orterna i södra Finland, kanske just Ekenäs (Tammisaari), Hangö (Hanko), Karis (Karjaa) eller Lojo (Lohja). Kolla Västra Nyland. Annars lite närmare Helsingfors har du t.ex. Grankulla och Sibbo, eller som du själv skrivit Esbo, därifrån man också kan pendla in till Helsingfors om man skulle få jobb där. Fast Esbo är väldigt mycket förstad till H:fors, lite som att flytta till Solna utanför Stockholm liksom. Fördelen med Helsingforstrakten är att den är tvåspråkig, med både mycket finnar och finlandssvenskar, samt att det brukar vara lättare att få jobb i huvudstadsregionen. Det finns också både svensk- och finskspråkiga skolor, från grundskola till universitet, och olika former av specialinriktningar.

Annars är trakterna kring Åbo också ett bra val om man är ute efter tvåspråkighet. Problemet med Österbotten och Åbolands skärgård är att gränserna där oftast är väldigt skarpa, orterna är antingen enspråkigt finska eller enspråkigt svenska, även om dom ligger 2 km ifrån varandra... Vissa större orter som t.ex. Vasa är dock mera språkligt blandade. 

Din man borde inte ha några större problem att få jobb om ni bosätter er på någon åtminstone delvis svensk ort, eftersom det brukar finnas t.ex. svenskspråkiga ålderdomshem och andra vårdinrättningar att söka jobb på.

När det gäller att klara sig som svensk i Finland så förstår dom flesta finnar, åtminstone de yngre, engelska väl, även om deras uttal kan vara uselt. Även svenska är ju obligatoriskt, där kanske det mera kan vara en fråga om att  man inte vill förstå än att man inte kan förstå. Men alla gatuskyltar och liknande måste finnas på både svenska och finska om mer än 5 % (tror jag, eller 10?) av invånarna i staden/kommunen har minoritetsspråket som modersmål. 

• Rundabullar

Jag har ju själv just flyttat från Finland och blivit invadrare, men tidigare jobbade jag med arbetslösa och invadrare i Finland. Jag rekommenderar att ni börjar med att söka jobb, sen flyttar. Beroende på bransch lönar det sig såklart att söka sig till lite olika håll.

Har bott 1 år utomlands (sambon fick jobb) och det är otroligt tufft att ta sig fram när man inte har jobb. Det är svårt att träffa andra än andra invandrare och jag förstår varför invandrare dras till andra invandrare. Det hjälper säkert att ha barn och via barnen träffa andra.

Jag håller annars med Mumin80 i mångt och mycket, men även om du är några år före pension så krävs sysselsättning och aktivit arbetssökande för att du ska få stöd. Annars förtidspension, men den blir då ofta rätt usel. Är du redan pensionerad så borde du få din pension från Sverige, så gör ju många Svenskar som flyttar ner till Spanien och Portugal då de pensionerats..?Hur det funkar vet jag inte, så kolla upp!!

Att få plats i skolan är inget problem, det är kommunens skyldighet att ordna. Man går i föskola när man är 6 och vid 7(som i Sverige) börjar man 9-årig grundskola. Och för yngre barn finns dagis, skolan är gratis, men dagis kostar olika mycket beroende på kommun. Det finns också öppna lekparker t.ex. i Folkhälsans eller församlingarnas regi, där man får lämna barnen några timmar om dagen för en billig terminsavgift. 

Men som sagt, jag skulle börja med att söka jobb, det är egentligen bara i Helsingfors det är klurigt att få tag i boende. http://www.mol.fi/platser/

• Weyoun

Tack så jättemycket för era tips och råd. Jag ska läsa dem lite nogrannare när jag tillfrisknat. Ligger just nu i influensa (I augusti!!!) och har inte orkat kolla FL

• Krokig Krokofant
    stjärnmamman skrev 2010-08-16 09:41:41 följande:
    Endel städer finns det inga svenska namn till
    Exempel på dessa är just Joensuu Kemijärvi och Rovaniemi

Tampere är Tammerfors
    Fast Joensuu har väl ett gammalt namn på svenska? Åminne.

MVH en skåning :)
    One by one, one by one.
  • marre25625

jag bor i helsingfors och undrar om det finns någon i sthlms trakten som kanske vill flytta till finland och göra ett lägenhets byte?

• Sverigefinsken

Hej! Själv bor jag i finaldn sen 2009 alltså drygt 7 år. Har lärt mig lite finska:

Stekpanna = Paistinpannu
    Hej = Terve
    Tack = Kiitos
    Ursäkta = Anteeksi
    Bra = Hyvä
    Du = Te
    Hejdå = Näkemiin
    Jag heter = Soitin....

Har länge varit intresserad av finland sedan barns ben faktiskt så att jag känner att detta är ett bra mål i livet för vem som helst. Finland har verkligen förändrat mig både som individ samt förbättrat samhället. Flyttade faktiskt precis till Helsingfors, Helsinki med min vän Cheffrey.
    Lycka till.

veti nte
  • Miiala

Så här 7 år senare... lyckades Weyoun flytta till Finland? 

Är själv i nästan samma sits, ska flytta men vet inte riktigt vart man ska börja :D 

• Kitango
    Miiala skrev 2017-07-03 18:27:04 följande:

Så här 7 år senare... lyckades Weyoun flytta till Finland? 

Är själv i nästan samma sits, ska flytta men vet inte riktigt vart man ska börja :D 

Är också i samma sits! Tips mottages tacksamt!
Svar på tråden Flytta till Finland - Hur gör man??