• pluppfamiljen

Är det ansvarsfullt att ha fest och låta barnen vara ute till 01 med en kompis?

Vaknade kl 01 utav att mina grannar hade fest och att deran 7-8 åring var ute och åkte skatebord med sin kompis. Givetvis utan både hjälm och knäskydd... Vad skulle ni ha gjort?

5 barns mamma
  • Svar på tråden Är det ansvarsfullt att ha fest och låta barnen vara ute till 01 med en kompis?
  • puss

var ungen nykter skull jag ha gett han en öl.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Menhir

Nej, det var inte ansvarsfullt men det behöver inte vara så farligt heller, det beror på hur vardagen är för barnen.

Det låter som något jag hade kunnat göra som barn. När det var fest var det fest även för oss barn och vi skulle ha kunnat smyga iväg på natten bara för att det var spännande. Och ingen hade varken cykelhjälm eller hjälm vid skateboardåkning när jag var barn.

Men om barnen kände sig tvunga att vara ute för att slippa från fulla vuxna var det tragiskt. Allt beror med andra ord på hur barnen brukar ha det, om det var en engångsföreteelse eller om det beror på vanvård.

• Philippa

Jag hade inte gjort nåt... det är deras huvudvärk....

• Kazeer

Jag skulle troligtvis ha blivit irriterad över att jag vaknade av grannarnas fest.

Angående 7-8-åringen som åkte skateboard klockan ett på natten utan hjälm och knäskydd ... jag hade inte gjort någonting utan bara försökt somna om. Det är föräldrarnas ansvar.

Däremot har jag svårt att tänka mig att jag kommer låta mina pojkar åka skateboard klockan 1 på natten, när de är 7-8 år gamla.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Thaleia
    Menhir skrev 2010-05-01 11:02:44 följande:
    Nej, det var inte ansvarsfullt men det behöver inte vara så farligt heller, det beror på hur vardagen är för barnen. Det låter som något jag hade kunnat göra som barn. När det var fest var det fest även för oss barn och vi skulle ha kunnat smyga iväg på natten bara för att det var spännande. Och ingen hade varken cykelhjälm eller hjälm vid skateboardåkning när jag var barn. Men om barnen kände sig tvunga att vara ute för att slippa från fulla vuxna var det tragiskt. Allt beror med andra ord på hur barnen brukar ha det, om det var en engångsföreteelse eller om det beror på vanvård.
    Håller med..det beror ju helt och hållet på hur det saker och ting är för barnet annars...en gång är liksom ingen gång men är det något som händer flera gånger i veckan och kanske varje helg och att alla vuxna är skitfulla osv osv, ja då bör man som vuxen runtomkring kanske reagera.
  • pluppfamiljen

Jag tänker inte heller göra något åt det tycker bara att det är konstigt att bete sig på det sättet som vuxen. Hörde hur den andra pojken fick gå hem med sina fulla föräldrar senare på natten. Alla är olika jag skulle inte gjort något sådant för jag vill inte att mina barn ska se mig bli full. Och att sedan ligga utslagen en hel dag finns inte i min värld. Men intressant att höra hur andra tycker. Killen i fråga är ju glad och är både glad och trygg annars.  

5 barns mamma
  • Mälaröbo
    pluppfamiljen skrev 2010-05-01 11:10:50 följande:
    Jag tänker inte heller göra något åt det tycker bara att det är konstigt att bete sig på det sättet som vuxen. Hörde hur den andra pojken fick gå hem med sina fulla föräldrar senare på natten. Alla är olika jag skulle inte gjort något sådant för jag vill inte att mina barn ska se mig bli full. Och att sedan ligga utslagen en hel dag finns inte i min värld. Men intressant att höra hur andra tycker. Killen i fråga är ju glad och är både glad och trygg annars.  
    Alla tänker ju olika ang alkohol och barn. De som aldrig kan tänka sig att dricka/ha fest med barn tycker ju säkert det är förkastligt att andra gör det och tvärtom.
    Alla har sina idéer och teorier kring vad som är bäst.
    Vi brukar ha fest hemma kanske 2 ggr/år när barnen är med. Visst blir det senare än vanligt och visst ser de berusade vuxna. Vi tror inte att det skadar dem på något sätt.
  • pluppfamiljen

Tror inte jag heller ni gör mälaröbo jag är uppväxt med en alkolist och for väldigt illa men det är ju en djävla skillnad med 2 fester om året och flera gånger i vecan.

5 barns mamma
  • Mälaröbo
    pluppfamiljen skrev 2010-05-01 13:13:49 följande:
    Tror inte jag heller ni gör mälaröbo jag är uppväxt med en alkolist och for väldigt illa men det är ju en djävla skillnad med 2 fester om året och flera gånger i vecan.
    Visst är det skillnad! Är också uppvuxen med en alkoholist men känner mig lyckligt lottad som ändå har en "sund" inställning till alkohol.
    Festar man flera gånger i veckan har man säkerligen ett problem man behöver ta tag i.
  • pluppfamiljen

Ps det är inte familjen jag bor granne med som festar flera gånger i veckan... Inte i min familj heller men min mamma gjorde det med oss ungar och ofta var det fest dagen efter fick man vara hungrig eller fixa mat åt sig själv.

5 barns mamma
  • enny signatur

Jag gillar inte alkohol och barn i kombination men det är rätt accepterat i samhället.

När dottern var mindre kunde vi lätt vara ute och leka vid 12snåret... senare var vi oftast för trötta. Nu går hon på dagis och vi vill att hon somnar klart tidigare. tidigare innebär mellan halv 10 och 12 typ. Ju tidigare av det desto bättre (hon ska ju upp samma tid...)
    Men tiden handlar ju om hur man har dygnen, när ixa var liten så vände hon våra dygn totalt och hade vi haft en till som var större men inte gick på dagis så hade vi nog varit glada om den också vände på sitt ;)
    Skatebord utan hjälp och knäskydd... ska man ha det? jag vill minnas något om knäskydd och armskydd när jag åkte rullskriskor men de tvar för at tjag var feg...
Svar på tråden Är det ansvarsfullt att ha fest och låta barnen vara ute till 01 med en kompis?