• jenwsmith

Hur gör man - min sambo vill adoptera min son. Biologiska pappan godkänner detta.

Jag har en 2-årig son tillsammans med en amerikansk man. Min nuvarande sambo vill adoptera och den biologiska pappan har gett sitt samtycke. (han vill gärna bli av med sina skyldigheter)Min sambo avgudar min pojke och han är den enda "pappan" som pojken känner till.
    Måste detta skötas med hjälp av en advokat eller kan man skicka in en ansökan till tingsrätten själv? Är det någon som har gjort liknande??
    Tacksam för all hjälp ni kan ge.

• Svar på tråden Hur gör man - min sambo vill adoptera min son. Biologiska pappan godkänner detta.
  • en glad
    jenwsmith skrev 2010-05-01 12:09:15 följande:
    Jag har en 2-årig son tillsammans med en amerikansk man. Min nuvarande sambo vill adoptera och den biologiska pappan har gett sitt samtycke. (han vill gärna bli av med sina skyldigheter)Min sambo avgudar min pojke och han är den enda "pappan" som pojken känner till. Måste detta skötas med hjälp av en advokat eller kan man skicka in en ansökan till tingsrätten själv? Är det någon som har gjort liknande??Tacksam för all hjälp ni kan ge.
    Ni måste vara gifta för att kunna vara juridiska föräldrar båda ... för det är väl inte meningn att barnet skall sluta vara "ditt"??
  • sahara sahara

Man kan skicka in en ansökan själv. Här finns en blankett, men man kan skriva själv. Däremot måste ni vara gifta innan han kan adoptera barnet. Sen skriver han en ansökan med sitt namn och personnummer och barnets namn och personnummer och förklarar varför han vill adoptera barnet, varför det är till barnets bästa att bli adopterat. Du skriver ett samtycke, och om ni kan få ett skriftligt samtycke från biopappan så bifogar ni det också. Sen bifogar ni personbevis för mannen och barnet, och skickar in alltihop till tingsrätten.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • jenwsmith

Tack för all info {#lang_emotions_laughing}

Då får det bli så

Svar på tråden Hur gör man - min sambo vill adoptera min son. Biologiska pappan godkänner detta.