Probably the best in the skrev 2010-05-02 20:51:10 följande:
Instämmer, det är lätt att se det från ett håll bara, därför får man alltid tänka till när någon skriver arga inlägg över den där jävla sjukvården...det finns alltid två sidor av samma sak. Jag blev tillfrågad av min VC läkare om jag ville anmäla henne....isåfall förstod hon det...ok...men vad uppnår vi då? Förutom en massa pappersarbete....hon har bett om ursäkt och vi har diskutera. Sen att det för mig handlar om minst 5 månaders onödigt "lidande"/ovisshet/inkomstbortfall....det finns dom som har det värre. Hade hon däremot varit jävlig och otrevlig så hade jag kanske mer överväg saken Jag går inte omkring och oroar mig för att göra fel, för då skulle jag väl göra det....jag måste ju lita på mig själv och min kunskap, men man märker ju ganska fort när man träffar patient/anhöriga att jäklar anada här gäller det att hålla tungan rätt i mun, för dom vill gärna berätta om hur många anmälningar dom gjort och hur jäkla inkompetent sjukvården är osv...för att visa att inte bara patienterna upplever ett dåligt bemötande, även sjukvårdspersonalen kan få det utan att ens ha öppnat munnen, och hur bra blir vården då eg? Mot hur bra den kunnat bli. Tråkigt att behöva lägga så mkt energi på den biten istället för att lägga den på att göra ett riktigt bra jobb. Så ibland kan man ju undra vems "felet" är att mötet mellan sjukvård och patient inte blev bra...Men, ibland blir det fel, åthelskotta fel...och alla som jobbar inom vården borde inte göra det...och arbetsmiljön kan förbättras rejält på många ställen.
Om en vårdpersonal går runt och är rädd för ev. anmälningar har h*n nog valt fel jobb.
Jag tycker att en person som jobbar inom vården måste kunna ta olika människor och se steget längre. Det troliga är ju att det finns en anledning till att patienten är otrevlig och ogillar vården. (men det finns givetvis även rötägg bland patienterna också)
Om jag ska se till mig själv och hur jag varit som patient under dessa år finns det stora variationer.
När jag kom dit först hade jag ingen erfarenhet alls. Helt ärligt trodde jag att jag skulle gå till dr. gång nr:1, sen kanske en operation eller nåt annat gång nr:2, sen ev. ett återbesök senare och allt var som vanligt igen.
Det blev dock en hel del besök. jag var glad och "hjälpsam". Ifrågasatte ingenting utan tog förgivet att jag snart skulle vara bra igen.
Efter ett antal månader gick det upp för mig att det inte var så enkelt. Att det troliga var att det aldrig skulle försvinna. Jag vart en förskräcklig patient. Jag var arg, otrevlig och elak. De hade skadat mig på sjukhus och kunde sen inte räta till det. De berättade inte ens för mig att de inte kunde, utan det fick jag lista ut själv. Hade min dr. inte kännt mig så väl hade jag garanterat blivit utsparkad med huvudet före. Det var en sorgeprocess jag gick igenom. Jag skäms otroligt över den perioden för det var inga snälla saker jag sa. Hade jag där fått en ny PAL som inte kände mig från innan hade förståelsen säkert inte alls funnits.
Jag har ingen aning om hur utbildningen ser ut. Men mer förståelse för patientens olika beteende borde finnas rent anmält. Att det finns saker som orsakar det och att det inte är lätt alls att vara så utlämnad utan att ha ett dugg att säga till om.