zelia skrev 2010-09-16 18:18:29 följande:
Men så små barn är ju helt impulsstyrda, det lönar sig inte att prata dem tillrätta eller säga till på skarpen. Det enda man kan göra är att avleda. Det är ju inte av elakhet som de slåss utan mer "Vad händer om jag slår mamma nu? Spännande, hon blev visst röd i ansiktet och låter annorlunda. Måste testa igen. Och igen..." Först vid fyra års ålder börjar barn utveckla empati och kan kanske förstå att det kan göra ont att bli slagen, men även då kan de ha svårt att styra sina impulser

.
Precis, bra beskrivet!
Min pojk som snart fyller 2 har också börjat slåss ibland. "På skoj" liksom, i förbigående, för att se vad som händer. Jag försöker markera kort och bestämt att så gör man inte och sen helst avleda.
Men det har hänt att han har siktat på katterna eller andra barn med sten eller annat och då blir jag JÄTTEARG! Jag förmodar att jag ska ha tålamod då också och inte överreagera, men det är svårt. Han skrattar hysteriskt och försöker göra om det igen, men då har jag fysiskt hindrat honom.
Sen kan det räcka ibland att bara säga något litet varningens ord till honom, när man ser att han tänker och ibland räcker det, han hejdar sig. Då är avledande manöver direkt bra.
Men jag är rädd att han ska dänga något i huvudet på någon annan som inte kan försvara sig, innan han har uppnått "empatsik ålder."